Pistiäinen: Ampiainen, Mehiläinen, Kimalainen

Isäntä mietti mitä vaatis korvausta kun kuskaa kimalaisia ulos. Sanoin että pölyttävät sulle omenia ja marjoja, ole tyytyväinen. Kolme on jo vieny ulos tänä aamuna. Tyhjä tulitikku aski on hyvä kuljetus laatikko. Mulla keittiöpuuhia ja isäntä joutilaana. Hirsimökissä on aina rakoja josta tulevat sisälle. Varmaan pesäpaikkojen katselijoita kuningattaria. Tähtäimenä katon alle jonnekkin.

3 tykkäystä

Kimalainen yritti tulla minun parekkeelle, mutta en avannut lasit sille. Minun parvekkeella on vain orvokit ja viiniköynnös.

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Viiniköynnös, Vitis

Useampi kimalainen tänään töissä.

Töissähän ne hellyttävän kimalaiskuningattaret tosiaan ovat, syksyllä paritelleira yksinhuoltajia, jotka rakentavat nyt pesää, munivat ja hoitavat ensimmäiset poikaset avukseen. Meillä niitä on paljon, koska on iso raitapaju ja valtavasti kevät kukkia.
Kimalaiset tekevät pesänsä maahan, kesäpaikkaa ei saa hävittää.
Tarjamehiläisiä ei vielä ole näkynyt, ne tulevat tänne vajaan 3 km päästä töihin

Tietokirjailija Kaarina Davis: Kimalaiskuningattaret ovat kultaa kalliimpia Tietokirjailija Kaarina Davis: Kimalaiskuningattaret ovat kultaa kalliimpia

Kimalaiskuningatar on ollut noin yhdeksän kuukautta maakolossa talvehtimassa. Se on paritellut elokuussa ja siitä saakka sen elimistössä on ollut satoja hedelmöittyneitä munia vain odottamassa. Kuningattaren on ensin vahvistettava itseään ja löydettävä ruokaa ja hyvä pesäpaikka (eri paikka kuin talvehtimiskolo). Kuningattaren on kerättävä pesäaineet, rakennettava kennot, munittava ja haudottava(!). Pesän lämpötila nousee jopa 38 asteeseen kuningattaren ruumiinlämmöstä. Sitten sen on huolehdittava vielä toukkien ruokkimisestakin. Huh huh, mikä urakka annettu yhden kontolle! Menee noin kolme viikkoa ennen kuin ensimmäiset työläiset kuoriutuvat kuningattaren avuksi.

Kevään ensimmäiset kuningatarkimalaiset ovat siis kultaakin arvokkaampia, niissä on koko yhdyskunnan synty kiinni. Kimalaiset ovat mustikan ja muidenkin metsämarjojen tärkeimpiä pölyttäjiä, samoin omenoiden ja viinimarjojen. Ilman kimalaisia olisimme isossa pulassa

8 tykkäystä

Pari kappaletta oon saanut siirtää ulos. Minkähänlainen niitten pesä on, etten mee sörkkimään vahingossa. Paljon on niille syötävää täällä, joten hyvin menestyvät. Kohta esikotkin kukkii niin tulee lisää.

1 tykkäys

Pesä on reikä tai onkalo maassa tai kunnossa josta pääsee syvälle, ison kasvin lehtien suojissa Kimalainen kannonkoloissa, kantotarhoissa ja ojanpenkoissa, vuokraavat sammalilla.Ylösalaisin laitettu savinen kukkaruukku kolon päällä aikaisin keväällä suotjaa. Myyrä pesää käyttävät talvehtimiseen valmiissa pehmikkeissä.

Kimalaiset pesiä voi puutarhaan tilata kun 78€ näkyi nettihinta kaupallisiin lasvihuoneisiin. Tai rakentaa vanerista itse omaan kasvihuoneeseen ja koettava siirtää sinne ensimmäisiä lomalaisia, ovet ja ikkunat auki tietenkin vapaana kulkemiseen.

2 tykkäystä

Mitähän kimalaiset saavat kukkimattomasta ruusuorapihlajasta?

Mahdoton pörinä kuuluu. Toki kukkia tulossa, muttei vielä auenneet.

2 tykkäystä