Nyt on - anteeksi kovasti - pakko vaivata teitä viisaampia aloittelijan tyhmällä kysymyksellä. Selasin rahapuu-aiheista keskustelua ja törmäsin sanapariin "puutunut pistokas". Olen tuohon puutuneeseen törmännyt aiemminkin, mm. puutarhakirjoissa, mutta mistään en ole löytänyt oikein kunnollista selitystä sille.. Olisiko teistä apua..? Ja oliko olemassa vielä muitakin puutumisen asteita, "semi-puutunut" tms.. Tai olisko siis ollut kohtalaisen puutunut tms... Kiitän jo etukäteen viitsimisestänne.
Nuori pistokas/oksa on useimmiten varreltaan vihreä, nuori ja notkea. Puutuessaan pistokkaasta/oksasta tulee kova ja jäykkä. Useimmiten värikin muuttuu ruskeaksi. Kuta puutuneempi se oksa on, niin sen huonompi se on pistokkaana. Nuorena oppii paremmin kuin vanhana.
Tää oli tämmönen epätieteellinen sepustus, toivottavasti tästä on apua.
Johtuuko tämä syksystä vai mistä kun nyt muutama hyvä vesimukin narrinhiipan ja kirjopeipin pistokas koko ajan pehmenee tyvestä. Samoin usein soilikin lehdet. Lopulta menevät roskiin.
Vaihdan veden joka päivä. Ne tosin ovat aika pieniä pistokkaita, voiko se olla syynä?
Itselläni ei onnistunut tohvelikukan pistokkaiden juurruttaminen. Kaikki lötkähtivät aika pian veltoiksi, ja piti heittää pois. Tohvelikukan hoito on näköjään taitolaji.
Minulla taas on vaikka kuinka paljon Tohvelikukan pistokkaita vedessä tehneet juuria, tänään laitoin multaan ja osan jätin vielä veteen. Tänä vuonna ovat tosi hyvin juurtuneet, en tiedä auttaako kun laitoin samaan veteen rönsyliljaa, se kun tekee niin helposti juuria, tulee luontaista juurihormoonia!
Otinkohan pistokkaat liian aikaisin? Emokasvi on vielä hengissä, joten yritän saada sen jaksamaan pitemmälle kevääseen. Jos sitten myöhemmin yrittäisin uudelleen pistokkaiden juurruttamista.
Voi olla niin. Minäkin otin ensimmäiset kokeeksi tosi aikaisin, ne ovat olleet mullassa jo pari-kolme viikkoa. Kerran koko purkin jo Pyry tai kissat pudottaneet lattialle, mutta ei onneksi oksat katkenneet. ne ovat venyneet jo noin 5 cm mittaa. Nämä uudet ,jotka tänään laitoin multaan olen ottanut pari viikkoa sitten ,niissäkin oli lähes kaikissa juuret.
Valitettuani joskus täällä etten saa mitään oksaa juurtumaan, taisi olla Tupsukki joka neuvoi että laita juurtumassa olevat valoisalle ikkunalle ja löysän muovipussin sisälle. Näin olen nyt laittanut ja hyvin onnistuivat! Ennemmin pidin vedessä jossain nurkassa kukkalaudalla mihin sattui sopimaan.
Mitä pistokkaita aiot kokeilla juurruttaa tuolla jauheella? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen kun minulla on myös tuollaista jauhetta kaapissa ja olin unohtanut sen sinne kokonaan. Täytyisikin kokeilla muutama pelargonin pistokas laittaa tuon jauheen kanssa kasvamaan.
Taitaa olla kyllä niin kuin Jässikkä sanot että ei siihen juurruttamiseen mitkään ihmekonstit auta. Ehkä mun pitäis kantaa kaikki pistokkaat nyt kasvihuoneeseen ja toivoa että ehtivät vielä juurtua ennen kuin tulee syksy ja pimeää.
Erilaiset kasvit, vaativat eri hormoniyhdistelmiä ja erilaisia pitoisuuksia vielä lisäksi. Kirjallisuudestakaan ei ole paljon apua, Kun on jollain seoksella/pitoisuuksilla saatu juuria, niin on jätetty tutkimus siihen (vaatisi hirveästi kasvimateriaalia, ennenkuin voisi saada parhaan seoksen)
Noilla "yleishormoniseoksilla" tulee useimiten juuret myöhemmin ja vielä ovat ohuempia, kuin pelkällä vedellä
Suosittelen kokeilemaan sitä moler-raetta eli Rainbown punaista kevytkissanhiekkaa idätysalustana. Se toimi hyvin petunioilla ja verenpisaroilla, joten miksi ei muillakin kasveilla. Mulla on vanha purkki jotain just multaan tarkoitettua idätyshormonia, johon olen tökannyt kasvien varret ja sen jälkeen pistänyt ne kissanhiekkaan, joka on pohjareiällisessä purkissa aluslautasella, jossa on sentti vettä ja vielä kupu tai muovipussi päälle.