Pitkäpapu ( lehmänpapu , kiinan parsa-papu ) , Vigna unguiculata

Pitkäpapu eli lehmänpapu on pitkäpapujen sukuun kuuluva, Afrikasta kotoisin oleva viljelty palkokasvi. Se on hyvin muunteleva, ja sen eri muunnoksia on aikaisemmin pidetty eri lajeinakin (Lähde: Wikipedia).
Erittäin pitkäpalkoinen, ohuet, kapeat palot 35-70 cm pitkät.  Asiantuntijat pitävät sitä suurena herkkuna, joka on täysin säikeetön ja pähkinäisen makuinen.  Palot muodostuvat 2 kk kuluttua kylvöstä. Suuri sato suojaisella paikalla. Köynnöstävä kasvutapa, voimakkaasti kiipeilevä, tarvitsee tuet mihin kiinnittyy kärhöillään. Korkeus 125…200 cm.

Kuuluu eri sukuun kuin tavalliset pavut.
Käyttö nuorina ennen täyttä kypsyyttä. Älä vahingoita varren silmuja satoa poimiessasi niin saat satoa jatkuvasti.

Kasvihuone tai lämmin suojaisa paikka.

Sunnuntaina laiton multaan 4 papua :smiling_face:
Mietin tuota,laitanko kasvariin vai eteläseinustalle.Tarvii varmaan ison astian :thinking:

Niiden itämisohjeessa sanotaan ey itää 15 vrk, mulla meni vajaa viikko. Nopeita on. Jos kasvu vauhti on vastaava niin niiden kanssa on pulassa ennenkun saa istutettua lopulliselle paikalleen kun ne tarttuu kärheillä kaikkeen mitä vieressä on. 

Olipa pettymys tämä,kasvarissa nelijä tainta,yks säkissä ja loput astioissa.Huonoiten on kasvanu jokon kasvusäkissä.Satoa ei juurikaan oo tullu,muuan hullu huituva.

2 tykkäystä

Joo, todellinen pettymys ! Mulla myös muutama taimi kasvamassa, ja niissä kaikissa pari hassua ohutta pitkää ruipeloa roikkumassa.
Ei tätä sadon takia kannata kasvattaa ees huvikseen, ja ei myöskään siks että sais kivan näkösen köynnöksen koska sitä ei oo luvassa. Tää kasvaa harvalehtisenä.
Ihan turhake koko kasvi.

Tuliko sulla tuohon kirvoja?
Mulla tuli,lehet ihan kantenaan kirvoja.Otin pois kokonaan,ei ei tuu vahinkoa.
Toisaalta hyvä jos kirvat pakkaus tuohon eikä paprikoihin ja chileihin.

En oo nähnyt kirvoja. Mut ne harvat lehdet on kasvarissa ( se “pimee”) vaaleita ja läikikkäitä. Ulkona terassilla on terveen vihreet.