YÄK,en varmaan käytä!!! Menivät jo komppariin!
Harvennusporkkanoja.
Kesäporkkana Red Samurai.
Porkkanat nostettu,ylhäältä Nantes,Berlikum ja St. Valerie.Pienimmät ryöppään ja pakkaseen.
Olen tässä pikku hiljaa opetellut porkkanan kasvatusta.
Tämä vuosi meni ihan plörinäksi. Ei porkkana itänyt. Varmaan sen takia koska en kastellut kylvöstä tarpeeksi.
Oli myös niin kuiva alkukesä että uusintakylvölle kävi samoin.
Porkkanan kasvatuksessa minulla on ollut ongelmana hiesumaan muokkaus porkkanaa varten. Kun ei ole jyrsintä niin koen, että maata ei saa tarpeeksi hienoksi. Jyrsintä ei taas ole sen takia, koska puutarhan hoitoni on hyötyliikuntaa varten, ja siihen ei koneet oikein sovi.
Keväällä kun talikolla kääntää maan niin jää liian ilmavaksi ja porkkana ei tahdo lähteä kasvuun. Kokeilen nyt vielä sitä että käännän maan syksyllä, enkä kääntele keväällä enää ollenkaan ja toivon että porkkana lähtee kasvuun.
Tulevana vuonna laitan muovin kylvöksen päälle, jos sitten itäisi paremmin. Ajattelin että pakko saada ensi vuonna porkkanaa 10 kiloa, eiku kaksikymmentä, eiku 100 kiloa.
Porkkanakemppi tykkää myös porkkanoista. Kannattaa varautua siihen…
Harsolla, minä lopetin viljelyn.
Sipulia kasvamaan porkkanapenkkiin.
Eikös ne ole niitä kumppanuuskasveja.
Itelläni on toiminu ainakin tähän asti.
Meillä vain oli sipulikärpäsiäkin,
Huono oli porkkanavuosi täälläkin. Huonosti itivät syksyllä kylvetyt. Keväällä en niitä kylväkkään. Minä oon keränny kaikenlaista maatuvaa moskaa noille kasvimaan palasilleni. Pohjamaa tallin takana hietaa, siis aavistuksen karkeampaa kui LL:n hiesu ja toisella puolen tonttia entisen mansikkamaan paikalla tiiviin savista osittain, siis sellaista raskasta peltomultaa. Siihen on aikoinaa peltomultaa joukkoon sekoitettukkin ja mansikkakankaan alusen matoset tampannu. Molemmat maat tuntuu tykkäävän haravointi yms. moskista. Keväällä aina jonkin kasan säästän katteeks ja huivikehamppua lisäks. Säästyy kitkennältä ja jatkuvalta veden kannolta. Nurmisilppua ei paljoa tule, kun ei oo kunnon nurmikoita, enkä valtatien puolelta kasvimaalle mitään kanna.
Olen juuri, taas kerran, yrittänyt ottaa selvää, että miten hiesumaata parannetaan, mutta ei oikein anneta mitään selvää ohjetta. Moititaan vaan hiesumaata kaikkein pahimmaksi mahdolliseksi kasvualustaksi.
Kompostimultaa olen perinteisesti antanut kurpitsalle ja maa onkin parantunut niiltä paikoin pikku hiljaa. Liian laiskasti olen haravoinut puutarhajätettä, lehtiä sun muuta kasvimaalle,
Mitään eloperäistä ei kyllä ole tältä tontilta koskaan pois viety.
En oikein ole perillä tuosta, että miksi tämä hiesu on se pahin mahdollinen kasvualusta? Jos kuorettumisen takia niin saahan siihen pintaan ripoteltua jotain eloperäistä, turvetta esim. ettei kuoretu.
Tuo kokkareisuus muokatessa on kyllä viheliäistä keväisin. Tämän takia juuri juureksia tällä tontilla kasvatettukaan.
Savea hiesun sekaan, jos on saatavilla.
Alkaa olla ne hetket, että porkkanan kylvöä pitää jo harkita vakavasti. Maa on käännetty syksyllä talikolla ja enempää en sitä möyhennä. Siemenet pitäisi vaan saada kylvettyä. Nyt pitää saada hyödynnettyä kevätkosteus.
Varastoporkkana olisi Lidlin Charisma F1 ja Rote riesen 2. Berlikumer 2 Lisäksi saattaa olla että ostan vielä Flakkee 2 siemeniä jos on lähimain tarjolla.
Myös olisi Nanataise 2 mutta ei kestä säilytystä.
Harvennusporkkanoja.
Mietin että, olisiko niin, että saan porkkanan naatin kasvamaan tänä vuonna? Edistystä sekin. Olisiko varsinaisen porkkanan vuoro ensi vuonna?
Vai lyönkö hanskat tiskiin kauden päätteeksi:(
Palstan porkkanat on kuivia. Koko normaali. Hiekkamaa.
Jos porkkanan vetää maasta niin alta vuorokauden se on ihan veltto. Niitä on kaiken lisäksi aika paljon. Tarkoitus oli säilöä kellarissa.
Porkkanalla mitään hätää maassa vielä oo, kovin kasvuaika menossa. Joku ohje vielä oli, että se pitää talikolla irrotella ja sitten vasta jonkinajan päästä nostaa.
Äiteellä oli öttiäiset syöneet porkkanat, mulla näyttäny ihan hyvältä ne mitä on maisteltu. Maanpäällisiä katellessa tulee sen verran, että riittää äiteellekkin.
Nantes 2 syys/kesäporkkanaa olen nostamassa. Ainakin syöminen aloitetaan niistä.
Mietityttää tuo porkkanan velttous. Laitoin yhden veteen muutama tunti sitten ja katson että jämäköityykö. Ei oikein näytä siltä,
Alta vuorokauden nuo porkkanat kuitenkin napakoitui. Kuivuus syynä voi päätellä.
Hain porkkanoita vähän ja teen raastetta pakastimeen porkkanakakkua varten.
Isäntä arpoi tuossa että kumpiko nyt sittä on parempaa porkkanakakku vai kurpitsapiirakka.![]()
Ens keväänä pitäs kuulema laittaa porkkanaa enemmän.
Kuhan nyt enste on syöty tämän kesän sato.
Tuossa on vasta rippeet siitä mitä pellossa vielä on.
Tutkin palstan porkkanoita tarkemmin, kun nostin niitä hiukan. Parhaiten oli kasvanut Rote Riesen 2 ja Berlikumer 2. Sitten tasaisen huonommin Nantes ja Charisma F1 ( Lidli). Tuo Nantes vastaa ulkonäöltään eniten kaupan porkkanoita.
Tein myös makutestin. Ykkönen Berlikumer 2. Sen jälkeen muut aika tasaisen makuisia, mutta järjestys olisi kuitenkin Charisma F1, Nantes, ja Rote Riesen 2.
Berlikumer 2 vaatii tasaista kastelua ja tänä kesänä oli juuri semmoista. Taivaalta tuli vettä sopivin välein alkukesän jälkeen. Jos olisi tasainen kastelu mahdollista niin olisi ykkösvalinta.
Hyvän makuisia oli kaikki.