Porkkana, Daucus carota

Hienot jötkäleet! :carrot::carrot::carrot:

1 tykkäys

Eikös juurekset kasva syksyllä kokoa ? Sellanen tuntuma mulla on, mutten osaa varmaksi porkkanasta sanoa.

Porkkanoihin tulee makeus ainakin myöhään.
Kesäporkkanat ei ole yhtään niin makeita ja mehukkaita mitä nyt saa.

Koneellisesti nostetaan just siksi myöhään, mutta ennen pakkasia, koska pakkanen haurastuttaa naatit ja koneella nostetaan naateista.

2 tykkäystä

Minusta tässä vaiheessa ei tuu kasvua enää,säilyväthän ne tuoreina maassa.
Eikä pikku pakkanenkaan haittaa kuhan multaa jos on maan pinnalla.
Ja nuohan ovat ”valaamiita” ku nokka on pyöristyny.

2 tykkäystä

Nostin loput munakennoihin istutetut porkkanat. Mun mielestäni tuli todella hyvä sato 50x80cm alueelta. Aika paljon oli haarautuneita, mikä saattaa johtua siitä, että ne pienet taimet kaatuili alussa kastellessa ja tuin niitä usein häiriten juuristoa.

6 tykkäystä

On hyvän kokosia :+1:t3:

Hitsin hyvä sato noin pieneltä alueelta! :flushed_face:

Lumi ei haittaa porkkanoita mutta pakkanen kyllä. Jos kerkiää lunta tulla ennen pakkasia niin säilyvät pitkään vielä maassa. Kun ei oo ollut säilytyspaikkaa niin lumen alta olen niitä m8nesti kaivellut mutta sitten kun ovat jäässä niin eivät ole enää syötäviä. Sinne niitä jäi monena vuonna kun ei keretty syömään kaikkia.

Työkaveri toi tammikuulle asti tuoreita, edellisenä päivänä maasta nostettuja porkkanoita. Merkkasi alueen kepeilla ja peitti olkikerroksella, talikolla varovasti kaivelle. Makeita ja rapeita.

Kaupan porkkanat oli nyt jättisuuria ja puisevia, tykkään stödä aamupalaksi siivutettuina appelsiinin kanssa.