Posliinikukka, Hoya

Ylijäämät Tricolorin leikkuujätteistä voit, Peukaloinen tännekin lähettää hymy

Kävimpä tuolla kakkossivulla, ja mikäs linkki siellä oli. En meinannut nahoissani pysyä. Ei saa laittaa houkuttimia, vielä joudun tässä kiusaukseen illan mittaan.

Hoyabella, kiitos linkeistä. Jälkimmäisessä linkin kuvassa näkyy juuri sama, että osa lehdistä on vihreitä ja osa valkovihreitä. Joskus osassa lehdistä on hieman vaaleanpunaista. Olen ostanut tuon kasvin pari vuotta sitten paikallisesta halpakaupasta (Taloustalosta) nimettömänä. Ostopäätökseen vaikuttivat erikoiset ja kauniit lehdet.

Samaa mieltä Hoyabellan kanssa PAITSI PASSIFLORAT voittaa Hoyatkin.Orkideoista saa lukea joka lehdestä mutta Hoyat ja muut on kai tuntemattomia kun niistä ei lehissä kirjoitella eikä ole kuvia vaikka harrastajia riittää Suomessakin vaikka kuinka paljon.Muuten Passifloriakin on n.500 puhdasta lajia ja jalonteet päälle Hoyia on varmasti enemmän koska minullakin on n.400 lajia.Minulla on myös kukkinut tuo Tricolor nyt on tullut uutta kasvua ja uudet lehet on tumman viininpunaiset minulla on kyllä se melko suuri.En osaa vielä laittaa kuvia tähän uuteen sivuun tulee aina liian suuria.

Passionilta saatu H. lagunosan pistokas rupesi kukkimaanhymy, kukalla mittaa 7mm

Vautsi mikä kukka! Ihan kuin jotain untuvaa tai lasimurskaan tai lumikiteitä tai jotain....

Tiedän että tasopinnasta on tällä hetkellä kova pula, mutta kaivan verta nenästäni ja ryhdyn mankumaan ja kinuamaan h. multifloraa ja h.kerriitä, eli rakettiposliinikukkaa ja sydäinlehtiposliinikukkaa (Karakalin suom.)

Peukaloinen, pääsenkö jonottamaan pistokkaita noista kahdesta myös?

Auttakaapa osaamatonta. Mulla on ihan tavallinen hoya, jonka olen ostanut  3-4 vuotta sitten. Alkuun kuivuus, villakirvat ja niihin annettumalationihoito melkein tappoivat kasvin. Sain sen kuitenkin elpymään ja parista jäljellä olevasta lehdestään se lähti kasvuun. Sittemmin sen kanssa ei ole ollut ongelmaa. Lehtiä tulee, vanhat pysyvät vehreinä, ja kasvi on kiivennyt kattoon ja takaisin. Näyttää tekevän pitkää piiskavartta, johon sitten myöhemmin tulee lehtiä. Ei ole kukkinut kertaakaan. Miten saan kukkimaan? Pitääkö leikata? Pitäisikö lannoittaa, miten, millä, kuinka paljon ja usein? Olen kastellut sitä hyvin miedosti lannoitetulla vedellä (orkideojen kylpyvesi). Ja kukka on eteläikkunalla.

Eka kuva mikä onnistui kutakuinkin on Calychina ssp.Calychina keväällä 2007

Hoya Bella Ja Malaysia Lonkawi on seuraavat onnistuukohan?

Tässä Bella Albomarginata

Ai että ovat kyllä upeita kaikki! Sukkuloinnut jo ties millä sivustoilla ko. aiheesta - omistamatta kuitenkaan itse vielä yhden yhtäkään hoyaa.
Jos jollakin on joskus jotakin helppohoitoista (aloittelija kun on kyseessä) lajikkeen pistokkaita myytävänä niin privaattiviestillä voisi heittää... Ihan näin vienosti kerjäten naurua

Vuoden odotuksen jälkeen pikkuposliinikukka ilahduttaa kukillaan, mutta

isoposliinikukka kuoli ja kuopattiin...voi..voi.. onkohan missään pistokasta saatavilla ...

Osaisikohan joku sanoa tälle Hoyalle ihan oikean nimen?  Lehdet ovat kaksinkerroin ja palkomaiset. Nimilapussa lukee Hoya "China beans". Se taitaa olla joku kauppanimi, vai mitä?

Se vois olla h.tsangii, h.inconspicua, h.memoriza, h.wayetii. Korjatkaa konkarit jos ei ole näistä mikään. Kävin vaan nopeasti My hoyas- sivuilla ja nämä olivat lähinnä tuon näköisiä

Kiitos! Kukinnot ovat eniten h.wayetiin näköiset ja kun klikkasin niin löysin koko kuviakin. Sepä se taitaa olla  Aika mahtavana pehkona roikkuu meillä amppelissa!

Kivaa kun sille on ihan oikea nimikin

Bella jonka keväällä pistokkaina sain, on kovasti kukkinut vanhoista oksista sekä tehnyt paljon useita uusia oksia, uusien oksien päähän on sitten ilmestynyt pieniä kukkatappeja, alkuja, mutta sitten ne kellastuu ja tipahtaa pois?? Mitä teen väärin? Sitten haluaisin tietää kun vanhojen oksien kukkivat kukat kuihtuu ja tipahtelee itteksensä pois niin kukkiiko se siitä samasta kohtaa vasta vuoden päästä uudestaan vai mahtaako kukkia uudestaan perään?

Katso Hoyabella, nämä H multiflora variegatan kukat on parin viikon takaa:

Kukissa on upea väritys. Nyt siinä on muuten uudet nuput. Niin että kiitos!

Kilppu, mulla tipahtaa kans pienet kukkanuput, jos en hoksaa että bellalla on janotuoppi  Toisaalta bellasi on tänä kevänä istutettu.Mulla meni pari vuotta ennen kuin alkoi edes nuppuja pukata.

Ja en ainakaan omasta bellastani huomannut että se kukkisi samoista kukkakannoista uudelleen. Toisaalta en niin tiiviisti seuraa, että mitä se ikkunalla puuhailee.

Mulla muuten on bellan lehdet ihan ryppyiset. Johtuuko sekin kuivuudesta? Ryppyisyyttä alkoi ilmaantua kun olin pari viikkoa pois ja kukat avokin armoilla. Äskenkin kun kokeilin bellan pintamultaa niin tuntuo ihan kuivalta vaikka edellispäivänä kastelin! Tykkääkö bella huonoa jos sitä kastelee liikaa? Mulla se ei ole nupuja kyllä tiputtanu ja kukkiin vielä komiasti.