Makean nälkä kasvaa vain. Hoya pachyclada jaksoi avata vain yhden kukan vesilasissa. Tämä tuoksuu mun mielestä sitruunamuffinsille.
Siirsin oman ainokaisen poslarini aurinkoisemmalle ikkunalle täällä palstalla saamani neuvon mukaan ja nyt jo olen huomannut sen piristyneen - pari ihan uutta pientä alkua on alkanut heti kasvattelemaan! Kiitos vielä neuvosta - jospa joku kaunis päivä näkisin tän kukkivankin!
Muuten mielenkiintoista tuo aiempi juttu: Kompiaiset ei ole mulle ollenkaan tuttuja mutta kyllä ämmän neulat olen kans pikku likasta lähtien tiennyt! Samoin kaksoisverbien käyttö: syyä mussuttaa, sattaa tihhuuttaa ym. jutut. Hauskaa kun uskalletaan käyttää omaa puhekieltä ja - sekin että täällä palstalla saa käyttää sanaa poslari ja esim. kiinanruususivuilla on ihan tuttua puhua kiinarista (eikä niin väliä mistä ne nimitykset ovat lähtösin...)!
Sopivasti tähän perään. Sain täältä neuvoja posliinikukan hoitoon. Siirsin kasvin pohjoisikkunalta eteläikkunalle. Se on kasvatellut kasvatellut nyt kaljuja versoja, joihin joskus pitäisi tulla kukkanuput. Uusia lehtiäkin on kasvanut, ne ovat vaaleat punasävyiset, eli lehtivihreä puuttuu, kun pohjoisikkunalla kasvaen lehdet oli vihreät valkokirjavat. Kasvi näyttää selvästi piristyneen valosta ja lannoituksesta.
Mie en nyt millään malta olla hehkuttamatta tätä nummularioidesta! Koittakaa vaan kestää! Nyt on nuppu jo tässä vaiheessa, eli eipä mene pitkään...ja pienempiä nuppujakin on tulossa:)
tää on keittiön ikkunalaudalla ja takana rehottaa basilika;)
Ja sit on vielä tämä H. lacunosa tove, joka jaksaa ja jaksaa kukkia:)
hurmaava tuo lacunosa toven kukinto:)
Jes, itse sain 1½ kuukautta sitten posliinikukan pistokkaan ja hyvin on näköjään juurtunut, kun uutta versoa alkaa tekemään. Ihana kukka.
Nummularioides kukassa Tuoksuu voimakkaammin kuin lacunosa, pieni ihana kukka ja koko keittiössä tuoksuu
Kaunis, mulla vaan olla möllöttää tuo sama hoya, yhden lehden on vaan tehnyt ja on mulla ollu kuiteskin jo viime syksystä…
Minulla on ollut posliinikukkani, joka peittää jo lähes koko liukuoven reunuksen, yli kymmenen vuotta. Se sai aikaiseksi tänä vuonna 4 kukkaa, nuppuja on vielä, saa nähdä tuleeko niistä mitä. Mutta sanoisin kokemuksesta, posliinikukka on kuin kissa, tekee mitä mielii ja millon mielii..
Jadeliila, kärsivällisyys palkitaan! Mie sain tuon alun -07 ja se tökötti samannäköisenä tähän kevääseen…Meinasin jo tunkiolle pistää pariin otteeseen. Kyselinkin täällä jo epätoivoissani neuvoa ja ohje oli, että kastellaan kastellaan… Sitten se yht´äkkiä alkoi “hurjan” kasvun ja tulosta tuli
no niin alkanu carnosakin oikutteleen… puplicalyx tekee sitä kanssa… kellastaa lehtiä ja tiputtelee… kasteluvirheestä varmaan johtuu… mutta en oo päässy jyvälle… että onko liian märkä vai kuiva parempi
Minusta kuiva mut kantsii odottaa muidenkin mielipidettä =)
Calycina intoutui kasvamaan ihan silmissä, kahdesta kohtaa kasvaa jo kunnolla
Mikä Hoya ois helposti juurtuva, helppo saada kukkimaan jo nuorena ?
H.bella, pikkuposliinikukka
H.Australis puskee kukkatappia niin on tehnyt kyllä serpens, calysina ja lineariskin mutta kuivuneet ovat
lineariksessa vielä toivoa!!! Linearissa varmaan vaan kuivuus, mutta mikä mahtaa muita vaivata
Oliskohan kenelläkään napata palaa finlaysonista tai praetorista??
Yv:tä jos löytyy =)
Pitäisiköhän Hoyalleni vaihtaa multa,kun ei näytä voivan oikein hyvin ainakaan lehtien perusteella.En tiedäkään,koska on viimeksi vaihdettu,näyttää olevan kovin maatunutta?Kukka on ollut muovisessa kehikossa,joka on katkennut eikä tue kasvia kunnolla.Katkeaako helposti,jos alkaa purkamaan auki ja kannattaako laittaa amppeliin vai uutteen kehikkoon?
Lähikuvaa vielä.
Lisää kastelua! Mulla menee posliinikukka tuollaiseksi jos on liian kuiva.