Posliinikukka, Hoya

Olisiko tämä isoposliinikukka?

Kasvi ei ole kukkinut kertaakaan. Se on 4-5 vuotta ja kasvanut pistokkaasta.

Olisiko kukkia tulossa?

Ja olisiko kellään jonkun posliinikukan pistokkaita? Kaikki muut lajit käy, paitsi tuo mikä minulla on.

Kuis mä taas olen kuullut, että posliinikukat olisivat vaikeita kukitettavia? (Itselläni ei ole, mutta mieheni mummilla oli ja mies sanoo, että on vaikea). Siksi en ole moista hankkinut. Olenko siis kuitenkin väärässä. Jos on helppo, haluaisin ehkä hankiakkin kieli ulkoa.

Minä en muuten ole saanut tuota isoposliinikukkaa kukkimaan vielä? Se on todella iso, ihana kirpparilöytö, monen metrin oksat. Keväällä sen löysin ja hirmusti on uusia lehtiä pukannut, mutta uusia oksia ei eikä myöskään kukkia. Oisko niksejä? On itäikkunalla, samalla missä kukkiva bellakin, mutta sillä erotuksella että tätä isoposliinia hiukan terassi varjostaa.

Kiitos Hoyabella neuvoista. Näyttää tämä kukkimistaan odotuttava isoposliinikukka olla muillakin ongelmana. Nättihän se on ilman kukkiakin, ja niin ihanan helppohoitoinen... joten kaipa se kukkii sitten aikanaan ja on sitten entistä ihanampi ylläri sitten.

Joo, minäkin täällä kasvattelen carnosaani ja kukkia odottelen. piti laittaa iso rontto pistokkaiksi ja hyvin oksat elpyivät. Uutta kasvua on olllut tässä kesän mittaan, mutta kukintaikään on varmaan vielä aikaa. Miten usein suosittelette lannoitusta?

Hoyabella lähettämäsi kerriin pistokas on tehnyt ensimmäisen uuden lehden.hymy

Hei paremmin posliinikukkansa tuntevat, onko kukaan kokeillut laittaa kahta eri sorttia olevaa posliinikukkaa samaan ruukkuun kasvamaan, viihtyvätkö ne?

Onko olemassa isoposliinikukkaa lehdiltänsä muistuttava, mutta puolta pienempi lajike? Minulla on pistokkaat kahdesta eri osoitteesta, ja tungin ne samaan purkkiin. Isompi voi oikein paksusti, mutta se hennompi taimi tekee aina vain pienempiä lehtiä.

No tulipahan sitten edes luettua nyt nämäkin jutut ja selvisi sitten, ettei ihan heti taida olla odoteltavissa kukkia. Kaikki hoyat kun istuttelin suoraan noin litran vetoisiin ruukkuihin.(sitä kun viisaana ajatteli, ettei tarvi heti uusiksi istutella) Kuinkahan kauan menee, ennen kuin ne ruukut on juuria täynnä? Onkohan miten ärhäkkä juuria kasvattamaan?

Hölöä laitettu sinulle hoyabella!

Olisiko jollakin antaa postimaksua vastaan pieniä alkuja. Minulla ei ole kuin se vanha perinteinen iso- sekä kirjavalehtinen posliinikukka sekä ampperissa oleva pienilehtinen muistaakseni pikku posliinikukka. Kiinnostaa kaikki ja mielelläni otan vastaan alkuja. Laittakaa viestiä niin sovitaan hinta.

Onnistuin juurruttamaan 3 pikkuposliinikukan oksaa ja nyt kysyisin, pitääkö taimia latvoa, jotta ne haaroittuisivat?

Mie en ole latvonut, itsestään ovat haaroittuneet.

Ompa sievä tuo bambukehikko, tommonen mulla pitäs nikkaroija kerriille, kerriin löysin keväällä ja nyt on tähän mennessä kasvanu jo 35senttiä oho piti ihan mitata. Kasvaa suoraan ylös ikkunanreunaa pitkin, laitoin narulla kiinni ettei kaadu, mutta mitenhän tuo kannattaisi nyt laittaa ettei mulle tule siitä ongelmia kun hipoo katossa naurua Saisinko kuvia erilaisista viritelmistä niin otan hiukan mallia, koska muuten olen kohta hukassa tuon kans jos aikoo kasvaa samaa tahtia jatkossakin, varmaan tuoreimmat varren uskaltaa alkaa kietoa johonki? Onko kerrii helppo juurtumaan jos napsasen lyhyemmäksi vai kannattaako jättää enskevääseen?

Hei Hoyabella, täällä on hieno kuva tästä tekemästäsi hoya tuesta, taidan tehdä kuoritusta pajusta samantapaisen, nyt ovat sinulta saadut hoyat amppelissa, tämä tuki taitaa olla parempi idea, sillä pääsevät vapaammin ja ahkerammin pituutta kasvamaan.
Hoyissa ei vieläkään kukkia, odotan kovastikukkanenkukkanen, kasvavat kyllä pituutta koko ajan.

Hoya Bella

Kiitos viimeisestä.Olen hakenut sitä Hoyaa netistä minkä ostin sieltä Sundin Puutarhasta.Löysin samanlaisen nimellä Hoya Mitrata Mederithii ja Finlaysonii mielestäni liian värikkäitä yritä sinäkin hakea saatais oikea nimi kasville.

On tapana meillä päin sanoa kun on tavattu niin että kiitos viimeisestä olihan meillä vaihtoa yms....

Se on siis sanonta kun on ollut mukava nähdä.

Ostin sahalta tänään pyöreitä keppejä, oisko ollut 0,8mm paksuus, ne meinaan lakata tai kyllästää ja laittaa tukikehikoita hoyien ympärille ja tietenkin muille jotka kaipaavat tukea. Oiskohan tämä sopiva konsti hoyabella ja muut asiantuntijat. Mutta oliko ne mitatkin jo tiedossa, tekisin samanlaisia?

Kerriin on kasvanut valtavasti kesän aikana terassin ikkunalla.

Näitä tukikuvia on mukava katsella, meillä taitaa olla varastossa ihan samaa vihreää aitaverkkoa, siitäkin voisin kehitellä jotain, alimmassa kuvassa olevia rautatukia minulla onkin 2, ne ovat vain nyt päivänsinillä, mutta nehän joutaa sitten myöhemmin käyttöön.

Kiitos hoyabella näistä tosi hyvin kuvatuista tuista, täytyy toteuttaa (kunhan kerkeän) jotain
tuontapaista (tykkäsin bambukeppi tuki ideasta tai sitten teen tuosta pajusta)
Kerro vielä mitä on tämä rakeinen valkoinen mitä on mullan joukossa?
Sinulta saadut hoyat ovat taas kasvaneet hymy hurjasti.