Postimyyntiperennat

Kiitos kaikille vastauksista koskien www.viherpeukalot.fi asiaa. Teidän sanaanne luottaen taidan syventyä esitteeseen paremmin ja pistää tilauksen menemään. Minulla on jo miehen isoäidin 100 vuotta vanhoja liljoja piha täynnä (päiväliljoja, kuunliljoja, varjoliljoja ja ruskoliljoja) mutta kyllä muutama uusi lajikin olisi tervetullut.

Onkos kellään noita kruunuvuokkoja? Uuh, ovat niin kauniita kuvassa aurinko

Puutarhapupu, jos pihallasi ei ole ennestään ns. värililjoja ja niitä aiot sinne laittaa, varaudu myös liljakukkojen tuloon. Ns. perinneliljoista ne eivät meilläkään piitanneet, mutta ilmestyivät heti kun olin erehtynyt laittamaan värililjoja.

... ja syövät siis värililjojen lisäksi ruskoliljojani

Laitoin tilaukseen menemään maaliskuun lopulla, ja tulossa on kuningasliljoja "Regale", valkoliljoja ja niitä värililjoja "Sugar Jewel". Liljakukkojapuhettabongasin jo viime vuonna perinteisistäkin liljoista. Taitavat viihtyä hyvin kaikissa liljoissa... Jostain luin ohjeen, että ne voi yksinkertaisesti kerätä pois, mutta tuo ohje ei kuulosta erityisen tehokkaalta. Myrkyttäminen taitaa olla ainoa toimiva keino liljakukkoja vastaan. Tietääkö kukaan mitään muita niksejä?

Olen itsekin painiskellut saman ongelman kanssa. Sain joskus kuutisen vuotta sitten lahjaksi ihania keltaisia liljan sipuleita ja istutin ne maahan, vaikka talomme oli vasta rakenteilla eikä puutarhaa oltu edes suunnitelu. Heti kohta liljakukot ilmestyivät niihin ja alkoivat tuhotyöt. Silloin keräsin kaikki ötökät, mitkä löysin, mutta kuitenkin liljani olivat mennyttä. Löysin niitä toukkia liljan varren sisästäkin-YÖKvihainen Päätin tuolloin, että ei enää ikinä liljoja, kun tulos on tuollainen. Kuitenkin sorruin liljoihin viime keväänä ja niin niitä sitten laitoin. Tuttu puutarhuri sanoi, että pyretriini tehoaa liljakukkoihin hyvin. Myrkytin liljani kaiken varalta pariin otteeseen viime kesänä. En havainnut yhtään liljakukkoa. Vaikka en pidä myrkyistä olen päättänyt taistella kauniiden liljojeni puolesta vaikka sitten myrkyllä.

Laitoin sitten minäkin noita Regaleja pihalleni viime syksynä "kuninkaallisia" kun ollaan naurua.

Meillä on meinanneet saada liljakukot jalansijaa parina kesänä kyllä kerääminen on auttanut, kun sen tekee heti, kun huomaa ensimmäiset yksilöt,etteivät kerkeä panna alulle perillisiä... Ensitöikseni keväisin liljoissa teen tehoratsian ja ne muutamat sittiäiset, jotka löytyy, nistin heti, joskus jopa "kahden kerroksen väkeä" jää kiinni...silmän isku Ei niitä ole sitten kesällä näkynyt, munaryhmät on helppo talouspaperin avulla viistää pois. Tietysti kerääminen ei enää ongelman pahaksi päästyä auta...se on loputonta suota.

Sinitalvikki.. Mulla ainakin viime kesänä oli noita Kruunuvuokkoja.. Toivottavasti selvisivät talvesta, en nimittäin ottanut "mukuloita" talvisuojaan. Kruunuvuokot kasvavat yllättävän korkeiksi. Tässä jo suurin osa taitaa olla kukkineita. Etualalla jokin matala auringonkukka.

Olisin kiinnostunut kaikenlaisista perennan aluista. Minulla on vain muutamia kasveja ja nekin tämän palstan kautta saatuja. mai-rii

Upeat kruunuvuokot Maizulla. Mä kuvittelin ne ihan mataliksi ja istutin kukkapenkin reunaan. hymy

Viherpeukuilta tein aikas ison tilauksen. Entiset ovat lähteneet hyvin kasvuun, joten ei moittimista. Tilauksen teko on sinne niin helppoa, kun posti tuo tilaamatta vihkosen ja voi kuljeskellessaan läpyskää selata...

Tekisi kovasti mieli tilata Viherpeukaloiden tarjousperennoja... Mitenköhän ehtivät vielä juurtua ennen pakkasia? Jos laittaisi pakkasharson hallaöinä..?

Täytyy taas piristyä puutarhanhoidon kanssa, pitkään joutuikin olla lähes oman onnensa nojassa. Uuden ihmisen taimen kasvatus masussa on vienyt kaikki mehut, nyt alkaa jo helpottaa sydän

Ruukkutaimiahan nuo Viherpeukaloiden perennat varmaankin ovat, joten jos istutat ne heti saatuasi maahan, tuskin tarvitsee kovin suurta huolta talvehtimisesta kantaa, ellei kyseessä ole joku arka laji. Arat täytyy peittää ennen pakkasia joko lehdillä tai havuilla.

Tilasin kukkasipulien lisäksi loistotädykettä ja loistokurjenpolvea, joten eivätköhän ne selviä. Ihan sormet syyhyää päästä taas istuttamaan... Tuleepahan pakettia odotellessa perkattua loputkin kukkamaat kukkanen

Ja taas sorruin allapäin. Pitäis lopettaa kokonaa nettisurffailu. Tilasin Tuhatkauno.fi:stä tarharistikin ja sormustinkukan siemeniä, ja rusoapilan, leimurakkauden ja purppurakeijunkukan taimet, vain yksi kutakin kieli ulkoa. Noista siemenistä vois riittää jollekin puolikas pussi. Sormustinkukka on sekoitus punaisen ja valkoisen sävyjä, ja tarharistikki sininen maanpeittokasvi.

Ikinä kuullutkaan tuollaisesta Tuhatkauno.fi:stä.

No kappas, me siitä Tuhatkaunon ohi aina ajellaan kun appivanhempien luo mennään vaan enpä tiennyt että Juhalla on jo nettiputiikkikin… Joensuun kukkatalolla ainakin perennoja ym on myynyt jo monta vuotta.

Onko joku joskus tilannut jotain Puutarhaliike Helle Oy:n nettikaupasta? Millaiset kokemukset?

on… erinomaiset…

Olisiko jotkut pirkanmaalla asuvat halukkaita tekemään keväällä kimppatilauksen. Oliko se Viherpeukalot, jossa myydään viiden kappaleen erissä perennoja? Oonks mää vähän aikaisin liikkeellä? Tahtoisin Big Daddy hostan, mutta ei maidän pihaan viittä sellaista mahdu. Vaihtopäivillä voitais sitten jakaa tilaus. Big Dadya luulin kasvattavani, mutta kun kuukkeloin kyseistä kasvia, niin ei se mun näyttänyt kyllä yhtään siltä. (voi olla että en enää tanään tänne kirjoittele, hiirestä loppu patterit ja koitan nyt selvitä vanhalla hiirellä, mutta ei se oikein pelitä.)