Jalkanen oli se Kotipuutarhurit-putiikin omistaja. Paikka oli jossain Itä-Savo/ Karjala tienoilla, kuka muistaa?
Lievestuore, nykyisin Kauppapuutarha Jalkanen =)
Heippa,
Onko joku jo saanut Kauppilan taimikuvastosta tilattuja tuotteita. Itse tilasin muutaman perennan sähköpostitse, mutta mitään ei ole kuulunut, ei tilausvahvistusta (en tiedä laittavatko) ei kasveja. Vaikkia vielähän sitä ehtii…
Äidille (meillä oli yhteistilaus) oli tullu vaan ilmotus että eivät toimita, suurin osa oli loppuunmyyty.
Minulle tuli se edellinen tilaus täydellisenä. Tästä uudemmasta en ole vielä kuullut mitään puoleen taikka toiseen. Ainakin kuvastossa oli herkullisia kasveja.
Viherpeukaloiden paketit saapuivat juuri. Taimet, juurakot ja sipulit hyvässä kunnossa, taimet hyvän kokoisia. Hyvittivät viime vuodesta kuunliljojen hinnan kun sain väärää lajiketta. Tilaus teki 99,40 €, sain silti tilaajalahjan =) Crimson Pixien sipuloisia ja gladioluksen sipuloita (Redwing butterfly) Jippii =D
Itselleni on viherpeukaloiden lähetys uutta perennapenkkiä varten tulossa tällä viikolla: himalajanmarskinliljaa, idänunikkoa, tarhakulleroa, komeahelokkia, loistosalviaa, muurikelloa… Mitäs sanotte, uskaltaako vielä lykätä maahan taimia vai pitääkö odotella?
Sain omani perjantaina ja kaivoin niitä maahan samana iltana. Tämä siis Kotkassa. Miulle kaikki tuli juurakoina, joten sitä suuremmalla syyllä istutin hetimiten, maahan on ollut sula jo ties kuinka kauan. Tällaisella ilmalla näillä leveysasteilla en ainakaan itse hallan pelossa silti odottelisi, kun vanhastaan pihassa olleet perennatkin jo pukkaavat kasvua. Ja juurakot pärjää maassa kyllä.
Minä en enää ikinä tilaa mitään Viherpeukaloilta. Suuressa osassa liljansipuleita oli samaa sinivihreää blue mould -hometta, joka tappoi minulta tänä talvena yhden penkin tulppaanit. (Olkoonkin, että laitoin ne tulput liian myöhään maahan syksyllä, eikä penkin olosuhteetkaan olleet optimaaliset.) Ne liljansipulit olivat kovin kolhiintuneita. Millä koneella lie nostettu maasta? Kaiken kukkuraksi lähetys tuli äitienpäiväviikonlopuksi. Kuka ehtii äitienpäiväviikonloppuna istuttamaan melkein sata liljansipulia? Sain viimeiset istutettua tänään. Kun ei minulla ole hyvää säilytyspaikkaa, niin home pääsi sipuleissa entisestään lisääntymään ennen kuin sain sipulit maahan. Pahimmat sipuleista heitin pois, osan laitoin ruukkuihin, parhaita maahan. Jos home oli vain jossain sivusipulissa, taitoin sen pois. Saa nähdä onko ensi keväänä yhtään tulppaania elossa…
Noi voi pylly, sun pitää soittaa sinne ja antaa palautetta ja sanoa että tunkekaa sipulinne sinne minne aurinko ei paista…
merkurius, sama juttu minulla oli syksyllä tilaamissani orientaaleissa. kehtasivat ehdottaa että jos odotan kevääseen jos nousevat kuitenkin.
Aika hyvin ottavat palautetta vastaan ja korvaavat. Mulla on ollut todella usein tota hometta ostosipuleissa, paikasta huolimatta. Osa katoamisista on mennyt omaan piikkiin myöhäisen istutusajankohdan vuoksi. Soita merkurius sinne peukuille ja kysy
Tuo home on vissiin aika yleinen sipulikukissa muutenkin. Samalla nimellä myydään sinihomejuustoa =D On tää ihmeellistä.
Oma Viherpeukalot-lähetys sisältää käsittääkseni vain astiataimia, ei juurakoita. Mutta enköhän ryhdy joka tapauksessa istutustöihin, kunhan saan ensin penkin kaivettua valmiiksi. Hiukan jännittää lähetyksen sisältö: luin vasta tilauksenteon jälkeen kriittisiä kommentteja kyseisen firman tuotteista. Itse koin vaan niin käteväksi hoitaa taimitilauksen netistä sen sijaan että olisin lähtenyt taimimyymälään valmiin listan kanssa ja lopputuloksena olisi ollut liuta muita tuomisia kuin mitä menin hakemaan… Viherpeukaloista minulla on entuudestaan vain yksi kokemus ajalta parvekepuutarhurina. Silloin tuotteet (jalohortensia ja keijunmekko) lähtivät mainiosti kasvuun ja vastasivat odotuksiani, saa nähdä miten käy nyt…
Olen aiemmin tilannut Viherpeukaloilta perennoja, eikä ole isompia ongelmia ollut. Mutta nyt ketuttaa niin, että aion “äänestää jaloillani”.
Onko kukaan tilannut Viherpeukaloiden hedelmäpuita?
Ilmoittavat taimien olevan piiskataimia. Kuinkahan olemattoman kokoisia ovat ja onkohan niissä vielä juuria edes? Hinta vaan houkuttaisi, mutta menevätköhän rahat kankkulan kaivoon?
juu olen tilannut, ja ihan turha ostos oli, 40cm oli korkeutta, pienet juuret ja tosiaan pelkkä haarautumaton piiska. En kyllä voi suositella.
Oma lähetykseni saapui tänään… Kieltämättä en osannut odottaa näin nopeaa toimitusta, kun touko-kesäkuun vaihteesta oli puhe. Niinpä perennapenkki on vielä vaiheessa ja istutuspuuhiin pääsen loppuviikosta, jos oikein rivakasti jaksan lapiota heilutella. Että tietynlainen epäkohta se, ettei tarkempaa toimitusajankohtaa ole hyvissä ajoin tiedossa, niin osaisi ennakoida. Niin ja juurakoitahan ne olivat, eivät astiataimia. Saa nähdä, kuinka kasvinaluille käy…
Tänään sitten pääsin istuttamaan Viherpeukaloiden lähetyksen. Kieltämättä itseänikin alkoi hiukkasen epäilyttää, että kehkeytyykö melko vaatimattoman oloisista kasvinaluista kunnon perennoja… Muut juurakot kyllä vaikuttivat melko kunnollisilta, mutta tarhakullerot olivat aika hentoisia ja komeahelokit muistuttivat lähinnä sotkuista lankavyyhtiä. Eikä kaikissa pusseissa ollut ihan sitä määrää juurakoita kuin piti: taitaa olla pakattu lähinnä sillä periaatteella, että kunhan suurin piirtein oikeankokoinen annos kuhunkin pussiin. Kirjoitin palautetta sähköpostilla, mutta lopputulos ratkaiskoon: onhan kasveilla kasvuunlähtötakuu kuitenkin. Luulenpa silti, että vastaisuudessa turvaudun taimimyymälöihin… Tulipahan kokeiltua tätäkin!
Minun viherpeukalo-pakettini alkavat olla minulla. Minä olen tällä kertaa ihan tyytyväinen hinta/koko/laatuun… ainut mikä harmittaa onkin oikeastaan ihan omaa pöljyyttäni; olin tilannut mustasilmäsusannan, ja onhan niitä minulla jo siemenestäkin… eikä se ollut edes sen pitempi kuin omat kasvatit joskin availee jo kukkaa ilokseni.
Minulle ei ollut juurakoita kuin tilaajalahjana punakellukkapussi.