Postimyyntiperennat

Sain viherpeukaloilta korvauksen pois heittämistäni sipuleista. Sen verran pieni korvaus allergiatuskasta ja huolesta tulppaanien puolesta, että päätökseni olla tilaamatta sieltä enää ikinä mitään pitää varmasti.

Omasta perennapenkistä Viherpeukaloiden taimet nousevat jo lupaavasti. Sain korvaukseksi puuttuvista taimista (lukumäärä pienempi kuin oli tilattu) valita jotain tilalle ja sainkin sinipunavaulan, joka nuukahti heti kättelyssä. Eli puuttuvien kasvien tilalle sain korvaavan kasvin, jonka tilalle pitäisi saada uusi… jne. Ikuinen kiertoketju on valmis! :frowning: Kehottivat seuraamaan tilannetta pari viikkoa, mutta en ole vielä tähän mennessä kyllä törmännyt sellaiseen ihmeeseen, että kuollut kasvi heräisi henkiin! Mutta odotellaan…

Noin 6-8 vuotta sitten tutustuin ekan kerran Viherpeukaloihin ja olin äärettömän tyytyväinen niin kasvien laatuun kuin hintaankin. Sitten tuli jokin ryppy tilauksiin ja päätin olla tilaamatta, en enää muista mikä se oli. Aloitin täällä uudella pihalla tilaukset pari vuotta sitten ja kummallakin kerralla olin pettynyt niin taimien kokoon kuin laatuunkin. Samalla hinnalla saa jopa pääkaupunkiseudulta isompia ja parempia taimia, itse joutuu hakemaan mutta toisaalta saa ne myös juuri sinä päivänä kun niitä tarvitsee. Eli vakaasti taas parin vuoden kokemuksella päätin postimyyntitilaukset lopettaa, ainakin Viherpeukaloilta.

Mitenkään johdattelematta; mikä huonekasvi kuvassa?

Ei taida olla se, minkä nimellä sen viherpeukaloilta ostin... jaa, kuva kyljittäin.

Sain eilen Kauppilan tilauksen. Mukana oli pääosin ruusuja ja yksi palsamiköynnös. Ne kuolleet mansikantaimet oli lähetetty hyvityksenä(10Kpl). Olivat vaan ensin ilmoittaneet, että korvaavat rahana ja olin ehtinyt jo ostamaan korvaavat taimet tilalle. Eihän se kovasti haittaa-pitää ostaa uusi laatikko taimille ja sitten minulla on tulossa entistä enemmän mansikoita kieli ulkoa. Flammentanz mainoksessa oli ilmoitettu olevan omajuurinen ja kotimainen. Vaikuttaa omajuuriselta, mutta lapussa lukee: Alkuperämaa Hollanti?!!! Taimet olivat muuten jämäkän oloiset, mutta pari lehtikirvaa löysin tarkastuksessa. Ovat saaneet myrkkyannoksen.

Olen ylipäätään ollut tyytyväinen Kauppilaan, koska myös reklamaatiot on hoidettu hyvin ja asiallisesti. Sensijaan Viherpeukaloiden kanssa meni lopullisesti "välit poikki", kun myivät Daturan Brugmansiana ja vastaukseksi tuli pelkkää huuhaata. Sitä ennen olin saanut heikkolaatuisia ja heikkovoimaisia taimia useaan kertaan enkä jaksanut jatkuvasti valittaa asiasta.

Paratiisin taimitarhalla olisi just ne köynnökset (Clematis ''Madame le Coultre'' ja kiinanlaikkuköynnös Annikki) joita himoitsen. Onko jollakin kokemuksia ja millaisia tästä kaupasta?

Tuolla puutarhalla olen joskus käynyt. Sekava paikka :stuck_out_tongue: Myymälässä olen myös käynyt Porissa. Memuli taisi juuri siellä saada aika hattuilua osakseen kun kysyi nyppykurjenpolvesta ja siellä väittivät ettei sellaista ole jne… Periaatteesta en tee enää kauppoja tuon firman kanssa.

Kiitos tiedosta. Taidanpa vielä miettiä hankintapaikkaa…

Kiitos myös mun puolestani. Minä tuota Annikkia olen metsästänyt ja siellä sitä näyttäisi olevan. Ajattelin tuossa kesälomalla käydä piipahtamassa “maakuntamatkailun” nimissä Porista sen hakemassa, mutta ehkä mietin vielä…

Siellä ois alpina plena kärhö… Ai, oon uneksinu siitä mutta en oo löytäny mistään…

Särkän perennataimistolla on Annikkia, ja minulla on heistä kahden tilauksen verran vaan hyviä kokemuksia.

Juu Särkkä on hyvä, mutta siellä ei taida olla tuota clematista.

Emo, himoitsemasi Madame on muuten aika lyhytikäinen kasvatettava meidän oloissa, ainakin ulkona.

Voi kökkö. Ja minä kun luin, että se sietää kuivuuttakin :frowning:

Minä kyllä ihan tykkään Paratiisin taimitarhasta. Sieltä olen monet kasvini ostanut ja palvelu on ollut ihan hyvää ja omistajat mukavia.

Minäkin käyn Paratiisissa ja palvelu on ollut kyllä ihan asiallista ja kohteliasta. Sieltä löytää välillä jotain vähän epätavallisempaakin, mutta kuten jossain aiemmassa viestissäni mainitsin, taimien laatu on vähän vaihtelevaa, etenkin kesän loppua kohden. Osa on hyviä ja reilun kokoisia, osa vähän raaskuja.

Pitäisköhän kuitenkin tilata särkältä mantsuriankärhö?

Hyviä kokemuksia minullakin on Paratiisin Taimitarhasta niin kasvihuoneilla kuin myymälässäkin. Valikoimassakin on monenmoista. Tosin en ole tänä vuonna poikennut.

Mulle Särkkä on liian kaukana. Postitse en kotimaisilta tilaa enää mitään. Täytyy päästä paikan päälle.

Nyt menee väärälle palstalle, mutta minkälaisia kokemuksia on Toijalan taimitarhasta?

Minäkin päätin että näkemättä en osta taimia.Viime keväänä tuli tilattua vähän sieltä sun täältä m.m Särkältä.Kärhö jonka sieltä tilasin oli hyvä mutta muut olivat tosi pieniä,pionit oli ihan ruskeita.No kaikki ovat vielä hengissä jopa paratiisililja kukkii.Sofianlehto on hyvä kärhöpaikka.Ja parhaat taimet mitä olen ostanut on Essin taimiston.