Prosthechea fragransissa seitsemän kukkaa auki - ja nämä nupuista asti kokonaan kotioloissa kasvaneet kukat ovat alkaneet tuoksua vienosti aamupäivisin. Tuoksua on kuvattu hunajan ja vaniljan tuoksuksi, vaniljaa en itse erota eikä hunajantuoksu ole suomalaisen kukkaishunajan tuoksu, mutta nyt tiedän mitä se on: lehmuksenkukkahunajaa, johon olen tutustunut Venäjällä ja jonka imelä aromi tuo lievästi mieleen ulkohuussin kesäpäivänä. Ei kuitenkaan paha haju, vaikka ensin luulin, että se tulee parvekeremontista. Voi kuvitella, että sateen jälkeen auringon alkaessa lämmittää tämän kasvin kukkiin verhoutuneet puut seillä jossain Etelä-Amerikassa ovat aika aromaattisia.
Onkohan citrinan kasvattajia kuulolla… Mites sen kasvuunlähdön alussa pitää toimia, kun vuoden alussa rupesin heti pruuttaamaan vettä, kun verso ilmestyi, ja sitten päätin vähän opiskella, että mites sen kanssa nyt pitikään toimia. Ja ohje oli, että ei missään nimessä pidä aloittaa kastelua, ennen kuin verso on peukalon mittainen, tai tuho ja taantuma iskee. Noh, minä siitä sitten peruuttamaan, ja pääsinpäs siitäkin versosta sitten eroon.
Nyt on sitten rehu aloittanut toisen yrityksen oloissa, jossa se on sentään saanut vettä kaiken aikaa, onpahan vaan saanut olla välillä oikein kunnolla kuivana.
Olenpahan vaan sitä mieltä, että aikaisemmin olen alkanut vaan kastella verson ilmestyttyä ja sillä hyvä.
Prosthechea fragrans kukkii uskollisesti. Viime vuonna kukkimatta jättäneet versot kukkivat ymmärtääkseni nyt, ja yksi pieni vanhempikin verso teki kukan. Kukkia on versoa kohti 1-4. Kukkivien versojen kyljissä on jo pienet uudet versonalut. Tätä voi lämpimästi suositella helppohoitoisena orkideana. Viimeistään parin vuoden päästä joudun sen jakamaan.