Puistoruusut

Kävin eilen maskun ruusupuistossa ja siellä oli käynyt vähän samoin kuin täällä.

Eli täällä kotona 2 kuudesta ranskanruususta ja ainoa sammalruusu on pahoin paleltunut/kuivunut. Kaikki versoo kyllä uudelleen maasta, mutta kukintaa niihin on turha odottaa, jotka meni alas asti.

Nyt oli ankara talvi ruusuille, nuo minunkin on yleensä selvinneet joka talvi ihan latvan kärkiä myöden vihreenä ja nyt oli tosi paljon ruskeaa.

Maskussa oli lähes kaikki ranskanruusut, bourbonruusut, sammalruusut ja kartanonruusut menneet ruskeiksi ja jopa muutamia oli, joissa ei edes maasta vesonut uutta.

Ilo ruusu , William baffin, juhannusruusut ja tarhakurtturuusut voivat kaikki ihan hyvin.

Mullakin meni usea jaloruusu kukkapenkistä ihan kuolleeksi tyveen asti ja samoin köynnösruusut.
Yksi iso Flammentanz, joka on kasvanut vuosikaudet navetan kulmalla, taisi kuolla kokonaan, mitään elämää ei näy.

Ruusut kaikki hengissä, Madame Plantier palelutti pitkät oksat mutta vihreää on vielä jäljellä mutta tuskin kukkii tänä kesänä

4 tykkäystä

Piti vielä ottaa lähikuvan tässä Louise Bugnet’ ja Ritausma ovat niin kauniit

6 tykkäystä

Kasvitieteellisessä “Kiiminki” harrisonin keltaruusu

Kaunis, mutta ei todellakaan mikään paras tuoksu ja se leijui kauas.

3 tykkäystä

Vuoden ruusu tänä vuonna, ILO

Joka todellakin tuottaa omistajalleen Iloa. :heart_eyes: :smiling_face_with_three_hearts:

7 tykkäystä

Todella kaunis! :heart_eyes:

Ilo on ihan huippuruusu.

Minulla se ei ole koskaan kärsinyt minkäänmoista talvivauriota. Tekee juurivesoja, mutta ei rasittavasti. Kasvaa korkeaksi, jopa yli kolmessa metrissä huitelee. kukkii koko kesän melkeinpä. Kaiken kaikkiaan ihanan huoleton ja kaunis ruusu, eikä oo edes piikikäs. Voiko ruusulta enempää toivoa. :wink:

Mä innostuin ihan googlaamaan puistoruusu Ilon. En oo ollut silleen ruusuihmisiä että oisin hankkinut yhtään. Täällä pihassa oli muuttaessa yks ruusu joka puski keltapäivänhattujen joukosta ylös ehkä parinkin metrin korkeuteen ulottuvilla muutamilla varsilla. Leikkasin sen ihan alas nyt keväällä ja sieltä se nyt jo kasvaa uutta vartta. Saa kasvaa. Ei mitään hajua mikä ruusu se on.

Yhessä paikassa ihastuin ikihyviksi talon seinustalla kasvavaan keltaiseen korkeaan ruusuun. Mua korkeampi ehdottomasti, tarkempaa korkeutta en osaa sanoa. Köynnösruusu kenties ? Se oli leveähkö ja tuuhea, todennäköisesti hyvinkin vanha yksilö. Oon yrittänyt etsiskellä sellaisen keltaisen ruusun kuvia, mut tuloksetta. Se oli ihana.

Nyt suokukka sit kertoo et puistoruusu saattaa huidella kolmessakin metrissä. Ehkä se keltainen unelma olikin puistoruusu.Ruusuista ymmärtämättä aattelin että köynnös-etuliitteellä löytyy ne korkeat seinille kiipeilevät. Pitää yrittää sillä puistoruusu-hakusanalla vielä etsiskellä.

Mut takasin Iloon. Katsoin että hintaa sillä olis vähän yli 20 euroa. Onko tollanen hinta kohillaan ?

Sitä luokkaa ruusupensaiden hinnat nykyisellään on.

1 tykkäys

Niin ja korkeaksi kasvavia ruusujahan siis usein nimitetään köynnösruusuksi.

Käytännössähän köynnösruusua ei ole olemassakaan, yksikään ruusu ei varsinaisesti köynnöstä ja sillä nimellä myydään vaan korkeita ruusuja jotka sopivat kasvamaan esim ruusukaaren tai seinä telineen vierelle.

Kaikki korkeat tarvitsevat tukemista, ne ei itse tarraa mihinkään kiinni, kuten aidosti köynnökset tekee.

1 tykkäys

Onko toi nyt pakko hommata, toi Ilo. Löysin itteni Facen ruusukeskustelua lukemasta, tässä kuva sieltä:

4 tykkäystä

Ooh. Ja siis miten pitkään tämä kukkii?

Kukkii kauan pitkin kesää, kukkii vanhoilla ja uusilla versoilla. :wink:

Tosi paljon kukkia tänä vuonna.

Mulla on kaksi Iloa, vasta aloittavat kukkimaan, en muista mikä tämä on.

9 tykkäystä

Se on Kitkat varmaankin suviruusu Poppius tai ainakin kovasti näyttää silti.

Ja se on tuollainen innokas kukkija.

Ilo on ihan mieletön ruusu, mutta niin myös William Baffin molemmat nyt kukassa.

8 tykkäystä

Kiitos Suokukka sehän se taitaa olla.

1 tykkäys

J.P.Connell , ihanaa kerman valkoista

5 tykkäystä

Ruustinnan yksi oksa makaa melkein maata myöten.

5 tykkäystä