Kerro sitten, miten kävi. Hypistelin noita itsekin, mutta en ostanut. Ajattelin nyt kokeilla siemenestä kasvatusta, kun mulla on isoja hyviä siemeniä omista kukista.
Siemenestä nuo minun hatut on alkunsa saaneet. Kumma kun joka vuosi ei tunnu tulevan itäviä siemeniä, vaikka tuntuisikin kypsiltä. Toisinaan taas joka siemen itää. Ensimmäinen talvi on ollut mun taimille se suurin koetus; varmaan vain 20% selviää. Oliskohan kasvupaikoissa jotakin vikaa, Ympäri ämpäri niitä olen yrittänyt laitella. Vaan sitten kun se eka talvi on voitettu, ovat kyllä kestäneet jo vuosikausia
Valkoinen punahattu talvehtii ja lisääntyy hyvin. Punaisen ostin viime syksynä, saa nähdä miten on käynyt. Uusia punaisia laitoin siemenestä kasvamaan, saa nähdä onnistuuko?
Mikähän punahattujani vaivaa, kun ovat tänä vuonna tällaisia kalpeita? Varret ovat korkeita ja tukevia, ja nuppuja paljon, mutta jostain syystä kukat ovat tällaisia kalpeita. Onko muilla tällaista?
Juu, nyt näyttää jo paremmalta!
Kukat ovat tänä vuonna valtavia. Kova pörinä käy näissä.
Kaunopunahattu eli punahattu (Echinacea purpurea)
on monivuotinen yrttikasvi, joka on kotoisin Pohjois-Amerikan kaakkois- ja keskiosien preerioilta ja aukeilta ylängöiltä. Lajista käytetään myös nimeä auringonhattu, jota on käytetty myös joistakin muista punahattujen (Echinacea) suvun lajeista. Joitakin valkokukkaisia lajikkeita (‘Alba’, ‘White Swan’) kutsutaan valkohatuiksi.
Kasvia viljellään Euroopassa rohto- ja koristekasvina, ja se menestyy hyvin myös Etelä- ja Keski-Suomessa. Se viihtyy aurinkoisella paikalla mutta ei ole tarkka maalajista, kunhan kasvualusta läpäisee hyvin vettä.
Pohjois-Amerikan intiaanit käyttivät auringonhattua monenlaisten vaivojen hoidossa. Nykyään se on yksi suosituimmista rohtokasveista, jota käytetään vilustumisoireiden ja ylempien hengitysteiden tulehdusten hoidossa. Rohdoksen valmistuksessa voidaan käyttää joko kukkivia versoja tai talvehtivan kasvin juuria. Termi “Echina” flunssarohdon nimessä viittaa punahattuun.