Punalatva, Eupatorium

Samajuttu täällä :frowning: Se viimevuotinen talvi liekö ollut syynä tähänkin tuhoon?

kuva

Punalatva

kuva

Minä tykkään tästä punalatvan nuppuvaiheesta, kaunis väri.

Nostin toukokuussa osan purppurapunalatvan juurakoista ylös penkistä, kun piti järjestellä sitä uudestaan. Juurakot on helppo erottaa, kun niistä jää kuitenkin pinnalle näkyviin vartta. Itse juurakko on kiinteä köntti, joka nousi helposti lapiolla. Kasvu ei ollut silloin vielä lähtenyt käyntiin. Nyt korkeuseroa siirtämättömiin on puolisen metriä (1,5 m / >2m). Kukintaan ei näyttäis olevan mitään vaikutusta. Ensimmäisiä kukinnonosia on auennut tällä viikolla.

"Pakko" kertoa tästä ilosta: löysin kuin löysinkin Hankkijalta purppurapunalatvaa. Kolmen taimen kanssa talsin ulos. Kovin ovat raukat varretkin osin mutkalla ja lehdetkään eivät näytä "ihanilta", mutta onpahan ainakin varsi tönkkö ja jämäkkä. Unelmoin isosta puskasta tätä tönkkövartista, tukea kaipaamatonta kukkaa. Ehkä jonain vuonna semmoinen on :)

Olen tähänkin perennaan tutustunut vasta täällä ketjussa, joten kiitos tekee mieli sanoa. Olen aivan valtavasti saanut tietoa ja intoa ja apua teiltä kaikilta yhteensä ja joiltakin ihan erikseenkin :) 

(Nyt etsin tietoa punaisesta päivänkakkarasta, mutten löydä...sain mättään sitä ja mietin, minne sen tyrkkään jne.)

punapietaryrtti (punapäivänkakkara)

Mikä ero on punalatvalla ja täpläpunalatvalla?

Mulla on ollut useampi purppurapunalatva (Eupatorium purpureum) jo monta vuotta pihalla, eivätkä ne ole levinneet siemenistä ympäristöönsä. Ainoastaan juurakko on laajentunut jonkin verran. Korkeutta yli kaksi metriä. Ihan loistava perhosmagneetti syyskesään. Pääosin amiraaleille, koska muita ei enää juuri pörrää tuohon aikaan vuodesta. Kuva otettu 24.9.2017.

Meillä amiraaleja, neitoperhosia, herukkaperhosia ja nokkosperhosia. Neitoja eniten. Eikä ole levinnyt minnekään. Samoin vain juuristo suurentunut. Leikkaan tietty kukkalatvat aina myöhään syksyllä kompostiin. 

Viimesyksynä hankitut purppurapunalatvat on tainut hävitä talven aikana,mitään ei nouse pintaan,vai onko ne jotenkin myöhäisiä.Samalla paikalla,siinä vierellä on kuitenkin ritarinkannukset jo aika isoja. Ja tietysti laitoin talvella hankikylvöön myös noita punalatvoja mutta eivät ole itäneet.Ihan perhosia varten tuon olisin halunnut.

Minulla nousi ihan muutama päivä sitten pintaan ja ovat nyt joku 3 cm korkuisia.
Ja ovat aika varjoisalla paikalla.

Tuo punalatva kyllä houkuttaa perhosmagneetiksi…

No hyvä jos ovat myöhäisiä, sittenhän ne voivat vielä minullakin nousta. Minulla on ja puolivarjoinen kasvupaikka. Vettä ne ovat tänään saaneet aika paljon, on satanut  paljon, jos tulee kuivempaa pitää vielä kastella. Kerkesin jo laittaa siemenet itämään kun eihän ne välttämättä tarvi kylmäkäsittelyä vaan se olisi eduksi.

Purppurapunalatvan siemeniä löytyi siemenlaatikosta, ilmeisesti jostain siemenkirjeestä napattuja. Pitää vissiin kokeilla itävätkö…

Purppurapunalatva on aika hidas näin alkukesästä. Mulla ei viikko sitten viikonloppuna näkynyt mitään vanhassa kasvustossa. Tällä viikolla pätkimieni talventörröttäjien välistä näkyy sellaisia parin sentin korkuisia punertavanvihreitä piippoja. Hengissä ovat…

Punalatvat on hengissä, ja varmaan jo viisisenntisiä ainakin. Talven siemenkylvöpurkissa ei vaan näy mitään. Toisaalta kaksi punalatvaa voi olla hyvä alku.

Vielä löytyy purppurapunalatvoissa vierailijoita:

Hei. 
Mikä punalatvoista on aikaisin kukkija? Haluaisin istuttaa punalatvan  ja mieluisin olisi aikaisin kukkiva. Entä millä on punaisimmat tai runsaimmat kukat?

Punalatvat ovat syyskesän kukkijoita, joten heinäkuussa on vielä turha odotella niiden kukintaa. Omat kylvökseni purppurapunalatvoista aloittavat kukintansa elokuun ensimmäisellä puoliskolla 10. päivän tuntumassa II-vyöhykkeellä Hämeenlinnassa. Kukintojen väriä kuvailisin marjapuuronpunaiseksi. Tässä säikeessä on useita kuvia punalatvoistani.