(Perennat)
Tästä lähtevät kasvuun punapietaryrtit, eli entiset punapäivänkakkarat.
(Perennat)
Tästä lähtevät kasvuun punapietaryrtit, eli entiset punapäivänkakkarat.
Niinpä onkin nimi muuttunut ja reunuspietaryrtti Tanacetum parthenium on myös suorakanavan kaupassa uutena nimenä. Mistä näihin kasvisukujen päivityksiin saisi lisää tietoa? Otanpa punapietaryrtit ja reunuspietaryrtit heti käyttöön, muuten tipahdan kärryiltä (kuten sukulaistäti joka puhui aina häpykannuskasvista)
Minä ostin Viljelykasvien nimistö -nimisen kirjan, joka on Puutarhaliiton julkaisuja ja sen tekijät ovat Ella Räty ja Pentti Alanko. ISBN 951-8942-57-9. Käsittääkseni tämä on luotettavin tietolähde, kun netistäkin löytyy niin paljon väärää ja vanhentunutta tietoa vieläkin, vaikka tämäkin kirja on painettu jo v. 2004.
kiitos, nyt lappu kourassa suunta kirjastoon ja kirjakauppaan.
Nyt punapietaryrtti kukkii jo täysillä ja monena värisävynä.
No on, on se pirteän värinen!!! Mitenkäs on muuten tuon talvenkesto? Ihan kuin minulla olisi se käsitys, että ei ole niitä kestävimpiä...? Kuusiaidan edessä oleva kukkapenkki kaipaisikin vähän piristystä, jospa siirtäisin siihen vaaleanpunaisen mooseksenpalavapensaan, ja kaveriksi hommaan tuota punapietaryrttiä... Jos jostain löydän. Siinä kun ei juuri nyt kuki kuin harmaakurjenpolvi. (Kohta kukkii loistotädyke ja rantatädyke.)
Näinkin haalistuneita löytyy.
Kyllä nuo meillä ainakin ovat ihan hyvin pärjäilleet ja kestäneet hirmu hyvin kuivuuttakin sekä lisääntyneet hyvin ja tehneet monia uusia värisävyjä.
Ai, nekö muuttaa väriään lisääntyessään? Oliko teillä alunperinkin useampaa väriä, vai onko ne haalistuneet siitä punaisesta?
Muistelen, että olisi ostettu yksi tummanpunainen taimi ja se on käsittääkseni sitten risteytynyt jonkun muun kukan kanssa ja niin on tullut monia muitakin sävyjä.
No onpas mielenkiintoista! Minkähän muun kukan kanssa se voisi risteytyä? Vai voisikohan siementaimista tulla muuten vaan eri värisiä, niinhän monella muullakin kasvilla voi käydä. Vai voisiko tavallinen päivänkakkara risteytyä sen kanssa... olisiko ne jotain sukua toisilleen, vaikka eri näköiset lehdet onkin. Tai siankärsämö tai ojakärsämö... olisiko ne lähempänä.
Eikös se juuri risteytymistä tarkoita, kun siementaimista tulee eri värisiä?
Tuohon en kyllä enempää osaa sanoa, kun on aika heikolla pohjalla tuo kasvitieteen tuntemus. ;)
No joo. En minäkään ole mikään kasvitieteen asiantuntija Mutta maalaisjärjellä ajatellenhan tuntuisi siltä, että jos kaksi saman väristä saman lajin kukkaa risteytyy keskenään, tuloksena on kutakuinkin saman värinen kukka... Mutta jos valkea ja punainen risteytyy keskenään, tuloksena on vaaleanpunainen.
Mutta ehkäpä siellä punaisen punapietaryrtin perimässä on niitä valkeita ominaisuuksia piilevänä, jolloin ne voi pumnaisten siementaimissa putkahtaa esiin... Joo. tämä kuulostaa järkevältä :)
No joka tapauksessa kaunis on, ja tuo monivärisyys on itse asiassa vaan hauskaa! Tämä tuli kyllä mun hankintalistalleni! Ihan kuin siihen kukkapenkkiin saisin niitä vielä mahtumaan, mihin sitä ajattelin.. ja sitä moosesta myös. Huhhuh.
Eiköhän se mene niin, että jos kaksi samanväristä risteytyy keskenään, jälkeläinen voi olla melkein mitä väriä vain riippuen siitä, mitkä värigeenit on vanhemmiltaan saanut.
Punapietaryrtti on minun kokemukseni mukaan sellainen, että se välillä häviää kokonaan ja putkahtaa sitten jostain ihan muualta. Tai jää putkahtamatta.
Minun pihallani saisi kyllä putkahtaa ihan rauhassa. Tykkään tuollaisista "perinteisista" kukista. Ja minusta se monivärisyys vaan piristää.
Ai sekö onkin sellainen vaeltelija... No siitä en ole ihan varma tykkäänkö... Mutta jos edes suurinpiirtein pysyisi alkuperäisellä paikallaan, niin tässä tapauksessa olisi hyvä.
Meillä punapietaryrtti kaikkine sävyineen kasvaa valtoimenaan kuivahkossa kalliorinteessä saunan takana. En tiedä, mihin se tontilla on alunperin istutettu, tai minkä värisenä, mutta saa elää nyt toistaiseksi ihan itsenäistä elämää siellä.
Ei tuo meillä kovin paljoa ole oma-aloitteisesti vaeltanut, kun kerään yleensä siemenet talteen. Siirrelty on taimia vähän eri paikkoihin, mutta aika hyvin pysyy puskana.
Minä olen luullut, että jos pörriäiset liikkuvat vain samanvärisissä kukissa, niin siementaimistakin tulisi emokasvien värisiä. Jos ne taas liikkuvat eriväristen kukkien välillä, niin siementaimien väri olisi aika sattumanvaraista.
Tuota värisoinnutusta me erään vieraan kanssa naureskeltiin lauantaina, kun kuvailtiin kukkia ja sattui vastaan tämä punapietaryrtti keltapäivänliljan vieressä. :) Onhan niillä selvästi jotain yhteistäkin väriä, joten ihan hyväksyttävä yhdistelmähän tuo on, vaikka vähän huvittaakin. ;)