Punapietaryrtti (punapäivänkakkara), Tanacetum coccineum

Tämä kukka muuten on ihan pörriäiskukkanakin hyvä. Siinä poikkeaa moni perhonen ja varsinkin kimalaiset ja mehiläiset sekä kukkakärpäset.

Eilen seurasin pitkään kun tämä jonkin sortin mehiläinen(?) hyvin järjestelmällisesti kävi läpikukan keskustaa ja lipoi kielellään ilmeisesti mettä ja vähän siitepölyäkin.

Minä en saanut yhtään ainutta tainta punapietaryrtin siemenkylvöstäni keväällä. Oletteko kylväneet sen suoraan vaan ulos ja jos, niin itääkö se nopeasti?

Itse olen kasvattanut omat punapietaryrttini keväällä ikkunalaudalla ja istuttanut taimet sitten alkukesästä ulos. Minulla tahtoo olla noilla kurissa pysyvillä melko vapaat kädet kasvaa ja siementää, mutta punapietaryrtin siementaimia en penkissäni ole havainnut, joten en tiedä miten lähtee suorakylvönä. Päivänkakkara sitten leviää kyllä tämänkkin edestä...

Minä täällä ihailin kieli pitkällä näitä kuvia, kunnes kävi ilmi, että punapietaryrtti onkin samaa kuin punapäivänkakkara, jota olen kylvänyt tänä keväänä.  Vielä ne eivät kuki, mutta ensi vuonna sitten. (Vielä kun saisi ne istutettua maahan asti).

Sand, pussissa luki, että esikasvatus sisällä ja istutus ulos, kun taimet kestävät käsittelyä. Esikasvatus oli joskus tuossa toukokuun alussa muistaakseni.

Mitenhän jos laittaisin punapietaryrtin siemenet jo nyt syksyllä (tai jo nyt) maahan? Vai pitäiskö vaan keväällä esikasvattaa ja siirtää ulos? Ois niin paljon helpompaa jos vois jo nyt laittaa maahan, keväällä on niin paljon muutakin kasvatettavaa...

Onko kokemusta tai tietoa, että voiko näitä lisätä jakamalla juurakkoa?

Minulla ollut kolme puskaa vuosikausia ja olen odottanut, että ymmärtäisivät levitä… Mutta eivät vaan leviä itsestään!

Vastaan itselleni :wink:

Eli voi jakaa ja jaoinkin jo. Mutta oli todella tiukka juurakko, mutta yhdestä tuli yli 20 uutta alkua.

Hih! olisi tullut punapietaryrtistä melkoinen yllätys ensi kesänä, jos en olisi näitä kuvia katsellut. Ostin sen luullen samanlaiseksi kuin luonnonvarainen keltainen pietaryrtimme.

Punapäivänkakkarana olen ostanut, nyt onkin nimi muuttunut.

Mutta nyt kukitaan!

Parina keväänä olen kasvattanut punapäivänkakkaroita, mutta eivät ne todellakaan kukkineet ensimmäisenä kesänä. Itse asiassa olin vakuuttunut, ettei niistä tule koskaan mitään, mutta maahan laitoin, vaikka sellaisia rääpäleitä olivat. Ensimmäiset kukkivat viime kesänä loistokkaasti, joten kai ne uudetkin sitten kukkivat ensi kesänä. Nyt laitoin taas muutaman lisää, jos samanlaisia ruippanoita ovat alkuun, niin eivät paljon tilaa ikkunata vie.

Mulle jäi vanhalta pihamaalta mielikuva, että pitäisi olla aika monta tainta samassa kohtaa, että näyttäisi paremmalta. Yksittäisiä kukkia vaan nousi, mutta ne sitten tosi kauniin tumman punaisia

Syksy ylläri !

Vaalean keltaista muistaisin nähneeni jossain kuvastossa viime keväänä. Itse tykkään kanssa tästä kukasta, mutta enemmän niistä tummemmista pinkeistä. Kylvin viime keväänä siemenestä, mutta ei vielä kukkineet. Toivottavasti tänä kesänä kukkisi nämä omakasvattamat.

Tässä on lystikäs kaksoiskukinto  !

Hei kylvin punapäiväkakkaran siemeneni toukokuussa tuohon ruukkuun. Kuuluvatko ne olla vielä tuossavaiheessa noin pieniä? Ei ole nyt hajuakaan mitä niille pitäisi tehdä, annanko olla vielä ruukussa? Terveisin: Täys aloittelija

Mä laitoin omat punapäivänkakkaran siemenet viime vuonna maitopurkkeihin 18.1.2011. Eluksi kasvoivat hyvin tuohon kokoon. Sitten junnasivat pitkän aikaa tuon kokoisena. Kesällä kesä-heinäkuussa alkoivat kasvamaan ja syksyllä sitten jo kukkikin.

Mä luulen, että Värmlandilla ei oo mitään syytä huoleen. Paitsi, että maahan nuo täytyy laittaa, että talvehtivat ja kukkivat sitten ensi vuonna vasta.

Kuinka myöhään voin laittaa ne maahan? Siinä tulee se ongelma, koska laitoin jo 2 pientä taimea maahan kuukausi sitten, mutta sitten tuli nuo espanjan etanat ja söi ne heti. Haluaisin pitää ne mahdollisimman kauan tuossa ruukussa. Mikä olisi se myöhäisin aika että voin laittaa ne maahan?

No jos sä saat laitettua koko tuon koko multamassan maahan. Niin silloin ovat periaatteessa ruukkutaimia ja maahan voi pistää ihan myöhään syksyllä. Tuolloin nuo taimet eivät edes tiedä siirrosta mitään.

Teen niin syksyllä ja yritän siksi keksiä jonkun systeemin, ettei etanat pääse siihen penkkiin. Voih!