Punasarja (Kliivia), Clivia

Kiljun ja hypin täälläkin. Kliiviani alkaa pian kukkimaan. Tätä olen odottanut kuin kuuta nousevaa! Voih. :slight_smile: Kun nyt vain kukka jaksaisi aukaista kukat. Upeaa! En edes muista minkä värisiä kukkia sieltä on tulossa. Kukan olen saanut äitiltäni, joten… Ans kattoo ny.

Täälläkin kukitaan parin vuoden tauon jälkeen

Hei!

Työpaikallani on muutama vanha kliivia, joista toisesta kasvaa kaksi poikasta. Voiko kliiviaa lisätä näistä poikasista? Jos voi, niin miten se käytännössä tapahtuu, juurruttamallako???

Kiitos!

Niistä poikasista se lähtee… Eli kasvi pois purkista ja ne poikaset irroitetaan. Niissä on juuret valmiina. Minulla kyllä kävi yhdelle pienelle poikaselle siten, että katkesi tyvestä ja ei ollut juuria ollenkaan.Laitoin sen kuitenkin multaan ja pidin ulkona koko kesän, sekä huolen, ettei kuivunut. Siis tasaisen kosteana. Kyllä se sitten oli tehnyt juuret, kun seuraavana keväänä sitä otin pois pikku ruukusta.

Tätyi nyt pistää kuvaa tuleen omastani, kuukausi sitten alkoi kukkimaa ja pari viikkoa viimeisen kukan tippumisesta, on nyt innostunut toiseen kukkavarteen.

Eli muillakin kliiviat kukkivat näin kesällä puhetta

Täältä tulin oikeastaan kysymään miksi kliiviani kukkii aina näin loppukesällä, oikeastihan sen pitäisi kukkia kevättalvella? Saako sen siirrettyä jotenkin aikatauluun?

Sen se tekee äidilläkin jolta sain kolmetaimisen ruukun, nyt ensimmäistä kestaa ne kaikki alkavat yhtä aikaa. Tuo on kyllä kesät ulkona, pitäisikö pitää sisällä.

Mitenkäs Paulastiinan pikku kliiviat jaksavat? Taisi olla jollain toisellakin pikkuisia.

Minun kasvavat tosi hitaasti, kolme pallukkaa oli, kaksi on vielä hengissä.

Ei veny, ei vanu…

Kolmestakymmenestä puolet iti.Muutamat ovat lähteneet uusiin koteihin.Kooltaan noin 10-15 cm. Taimissa vain 4 lehteä.

On nuo kliiviatkin sitkeitä sissejä! Kiikutin kaikki kolme isoa kliiviaani alkukesästä ulos sateeseen huuhtomaan pölyjänsä ja sinnehän ne sitten jäivät. Jossain kohtaa kesää huomasin, että ne ovat uimasillaan altakasteluruukuissaan ja käänsin ne makuuasentoon. Meni varmaan viikkoja kun hoksasin, että niitten lehdet ei ehkä tykkääkään maata märässä ruohikossa koirien tallattavana ja kannoin ne purkkeinensa telttakasvariin. Nyt alkuviikosta toin sisälle ja ne ovat aivan mainiossa kunnossa. Mullat vaan jäi vaihtamatta tänäkin vuonna, mun piti se silloin alkukesästä ulkona toimitella.

Minun variegata-kliivialle kävi köpelösti. Se oli kasvattanut jo yhden aika ison lehden ja näytti hyvältä. Pikkuinen apulainen (nuorin kissa) vaan oli sitä mieltä, että kyseinen kliivia ei sovi hänen reviirilleen ja niinpä Pikkuinen tyhjensi koko ruukun eikä kliivia-ressukkaa pystynyt enää pelastamaan… :frowning:

Cliviani kukki jo joku tovi sitten, mutta, kaksi siemenkotaa jäi. Kesä aikaan kukki ja yhden jos kahden näköistä ötökkää täällä sisällä pyöri, joten siemeniä olisi nyt sitten tulossa. Milloin uskallan nämä siemenkodat irroittaa? En ole vielä uskaltanut sitä tehdä, koska pelkään että otan ne liian aikaisin jne. Ne ovat olleet nyt kyllä paikallaan jo pitkään, viikkoja.

Ai niin, itse olen huomannut että mitä “huonommalla” hoidolla clivia on, sen paremmin se voi. :slight_smile: Multia en ole vaihtanut pariin vuoteen, ja ainakin äidilläni clivia on ottanut itseensä kyllä saman tien jos multia menee vaihtamaan.

Mä annoin aikanaan keltaisessa kliiviassani olla sen pallukan useita kukausia, varmaan liki vuoden, kun odotin sitä jollain lailla “kypsyväksi”. Kahdesta pallukasta toinen lähti kasvamaan, mutta eipä sekään juuri kasvanut ole, pari lehdykäistä.

Talvella siemenestä laitettu on nyt tämän näköinen, toiset ovat pienempiä.

Kukkalaudan “neliöt” tehokkaassa käytössä!

Juu näin on, kahdessa kerroksessa.

Sain täditäni cliivian siemen, joka oli alkanut kasvamaan vielä kiinni olleessaan emossa, irrotin tämän sunnuntaina. Mutta mitä nyt, olisko kellään tietoa, pidänkö kosteassa paperissa, kuten nyt, vai kestääkö pistää siemen multiin, hänessä kun ei ole näkyvillä minkäänlaista juuren alkuakaan?

Multaan vaan laitat, eiköhän se siitä ala kasvamaan, kokemusta on!

Kiitos, Pirkkis. Täytyy kaivaa multasäkki esiin.

Tätä talven hämäryyttä valaisee kliivian kukinta. Koko kesän oli ulkona puolivarjossa, syksyllä lokakuun loppuun. Pakkasen tullessa otin sisälle ja heti alkoi näkyä ensimmäinen nuppu ja pian myös toinenkin. Olen antanut kasvaa sivuversojen yhdessä emonsa kanssa, ruukkua vain suurentanut tarvittaessa.Aika ahtaassa ruukussa tykkäävät kyllä kasvaa.