Ihana kukka. Mun on edelleen viherkasvi. Ensi kesänä vien myös ulos, josko sitten innostuisi jo kukkimaan.
Ei kuki kliivia ei. Ulkoilemassakin oli ja sateisen kesän jälkeen olikin komean kiiltäväksi huuhtoutunut kun muistin (onneksi!) hakea sisään juuri ennen ensimmäistä pakkasyötä. Liekö ravinteet huuhtoutuneet myös, vaikka koitin kyllä täydentää varastojaan.
Ei kuki täälläkään, pitänee kans kesäksi viedä ulos. Mutta mikä on paras paikka?
Höh…? Ihan hölmönä nyt kyllä pällistelen… kuuluisiko Kliivian kukkia pimeään aikaan? minulla kun keväällä/ alkukesästä alkaa kukkimaan ja olen luullut, että se vaatii paljon valoa… Minulla lepää talvella, kastelen vain silloin tällöin ja viileämpääkin on, kuin kesällä… Ikkunalla on, muttei ole lisävaloja…
En tiedä koska sen kuuluisi kukkia, mutta minulla se on kukkinut aina syys/talviaikaan. Tänä vuonna ei näytä kukkia tulevan, kun en kesällä sitä tullut ulos vieneeksi. Aikaisempina vuosina on aina hyvin kukkinut. Tai jospa se sitten kukkisi nyt keväämmällä?
Tuntuisi olevan samanlaiset kukitusohjeet kuin marraskuun-,joulukuun-,pääsiäis-, helluntai tai mitänytnekaikkiolivatkaankaktuksilla.
Mun kliivian lehtiin tulee alapuolelle kuin ruosteläiskiä ja välillä lehtien tyvipäähän jotain ruskeaa töhnää. Onks tietoo, mitä ne ovat?
Nappasin muutamia siemenia kasvitieteellisesta puutarhasta, siella oli niita paljon. Nyt tuli kylla ahneus, olisi pitanyt ottaa enemman. Pitaiskohan menna uudestaan nappaamaan lisaa! Kukaan ei nahnyt!
No niin, loysinkin siemenia heti hotellin lahelta, ei tarvinnutkaan menna niita hakemaan kaukaa. Ihmiset hymyilivat, kun mina pylistelin siella pensaissa, mutta mina hymyilin takaisin ja nappailin valilla kuvia, laitan kuvia kun olen kotona. (Astuin kissan tai koiran pa...kin, mutta se ei haitannut, silla, olin siementenkerussa ja sehan ei silloin meinaa mitaan tuollaiset). En siis pyllistelyista, vaan kukista ja siemenista. Sain niita niin reilusti, etta jos joku haluaa ottaa riskin ja kokeilla lahtisko kasvamaan. Postikulujen hinnalla sitten lahettelen niita. Riittaa aika monelle, laittakaa holoa!
“Nappasin muutamia siemenia kasvitieteellisesta puutarhasta, siella oli niita paljon. Nyt tuli kylla ahneus, olisi pitanyt ottaa enemman. Pitaiskohan menna uudestaan nappaamaan lisaa! Kukaan ei nahnyt!”
Miten sinun varkaus eroaa Mister Kuljun varkaudesta? Mr K on suurenluokan suomalaisjulkkis maailmalla, hän varasti Pääsiäissaarella olevasta patsaasta korvan, sinä varastit kasvitieellisestä puutarhasta siemenet ties miten arvokkaana pidetystä kasvista. Hyi häpeä ja kiitä jumalaasi, jos sellaiseen uskot, ettei kukaan paikallinen soittanut poliisia paikalle. Pidätys, oikeudenkäynti ja korvausvaateet ovat ihan eri luokkaa kuin lintukoto-Suomessa. Taas saa hävetä silmät päästään, että on suomalainen…
Kerätään kait sitä kiviä ja simpukoitakin matkoilta…
Tässä kuva hotellin läheltä olevasta puistosta, josta nappasin sitten kliivian siemeniä vähän enemmän kuin omiin tarpeisiin.
Kuvat ovat tosi huonoja.
Ja tässä siemenkuvia.
Nämä olivat maahan tippuneita ja siis jo varmaankin ihan valmiita.
Tuossa yhdessä siemenkodassa saattaa olla viisikin siementä, joten hölötelkää, jos joku haluaa niitä. Hölöjä on tullut, mutta vielä riittää monelle kokeilunhaluiselle.
En taida laittaa pakkasilla tulemaan siemeniä, odottelen vähän lauhempia keliä. Kun ei noi siemenet ole tottuneet kylmiin ilmoihin, jos vaikka paleltuvat!
Joten odotelkaahan jonkin aikaa hölöttelijät!
Tuota minä tässä jo vähän ajattelin… siis näin talvipakkasilla, jos vaikka saavat liian rajun “kylmäkäsittelyn” Malttakaame siis vielä hetkinen…
Pirkkis, passaa hyvin että lähettelet myöhemmin
Sama täällä. Pirkkiksen kuvassa on aika kivan näköiset kukinnot, enemmän torvimaiset. Tule kevät tänä vuonna aikaisin!!
trekooli, kyselit tuossa joulukuussa ongelmia kliviassasi. Jotain laikkuja tms kerroit niissä olevan. Ootko saanut vastauksen, mistä on ollut kysymys? Mun iso ja hyvin kasvanut klivia on myös ensin ruskettanut lehtiään, sitten uudet lehdet jäi vaalean laikukkaiksi ja nyt kun sitä paremmin tutkin, niin lähes kaikki lehdet irtosivat siitä tyvestä. Jokunen lehti jäi paikoilleen. Siirsin sen olohuoneeseen, jossa on lämmin ja kukkavaloa iltaisin. Mikähän mahtaisi voida mädättää tai näivettää klivian lehdet? Kesän ja syksyn se vietti verannalla.
En muista edes kysyneeni.
Mutta ongelma ei lehtien laikkuisuus, vaan ruskea ruosteennäköinen töhnä lehtien (osan) tyvessä. Lähtee pyyhkimällä pois.
Ahaa, kyselit siitä joulukuun 11. s. 16 alareunassa.
No, mulla ei nyt ole kuin sulkasatoinen klivia, ja se vähän huolettaa.