Puutarha/piha-väsähtäminen

Sohvakukka ny pitää olla sitten tarkkana, tartten nyt kovasti. Pää on himpskatin kipeänä ja lapsenlapsi soitti, tahtoo yökylään mummolaan…tulee vilskettä taas, varmana nää muutkin lapsukaiset tulee, kun kuulevat yhden tulleen.

Eikös se vähis ole ihanaa kun lapsenlapset tykkää mummon luona olla? Onhan ne sellainen rikkaus elämässä että odotan “melkein” itsekin josko joskus mummoksi pääsen.(tosin toivottavasti ei vielä pitkään aikaan). Me lähdetään viikonloppuna mummolaan myös…lupasin anopin mökille lähteä kukkapenkin tekoon =)

Nasty 76 jo tokiinsa on ja ihania lastenlapsia mulla on. Vanhinta heistä hoidin ihan päivittäin aikoinaan ja meillä on mahtava side. Toisetkin on tosi ihania, kaikki omalla tavallaan. Vanha vaan joskus väsyy, mutta toki heidän kanssaan tykkää olla …lapset tykkää kun mummi jaksaa leikkiä ja hassuttaa …ja tietty herkutellaankin.

Muistan omasta lapsuudestani kun ala-aste ikäisenä mummin luona olin päivittäin…oli vähän niinkuin paras kaveri. Muistoissa enää elää hän. Tokihan sitä väsyy lapsiin tietenkin ja saa väsyäkin välillä,mutta onhan ne ihania

Pitäisi osata pikkasen himmata välissä noissa puuhasteluissa, mutta jos toisessa himmaan, niin toisessa kiristän tahtia - ei mitään helpotusta(Asuilin pikkutarkkojen systerien kanssa mökkiä 10 v, niin taisin ottaa oppia. Heillä vaan ei ole lapsia, niin ja toisella ei edes pihaa, niin voipi paikat pysyä paremmin- ei pitäisi alkaa matkia, vaan mennä omilla jutskilla vaan).

Noista lapsista, mulla on toiveena olla semmonen mummi, että heillä olisi sitten evästä elämässä(mukavia asioita mielessä), ei se että pitävät minusta. Kaikkeni koitan ja vähän joka asiassa. Nyt kauppaan, että on ihan kongreettista evästä.

Öljylamppu sivu 5 … niin minäkin aattelen jo monesta asiasta kuten kirjoitit. Mitään ei saa mukaansa ja tässä on jo 2/3 osaa elämää eletty.

Silti laitan luumupuun taimen pihaan kunhan saan paikan päätettyä, ehkä siitä satoa kerkeen keräämään. Onhan muutto suunnitelmiakin et jos isän kotikonnuille rauman lähelle muutan niin pääsee isoisovanhempien kans samaan hautaan pyhämaan kirkolle.

Nasty 76 meitsi pääsi vähäksi aikaa sijaislapsensa lapsen varamummoksi se oli kivaa aikaa ja jälkeen jäi ikävä…

Tytön miesystävä on skitso ja sairaaloisen mustis eikä päästä tyttöämme lapsineen enään meille :frowning:

Oih…olihan se hirveetä haaskausta jos on nukkunut noinkin paljon. Onneksi en harrasta päikkäreitä =).

Kuuluisi ehkä ihan omaan keskusteluun. Milloin puutarha on valmis? Onhan noita pihoja mitkä on ammittilaiset tehneet valmiiksi viimeistä rehua myöten. Mahtaako omistajat olla niihin tyytyväisiä ja mitä semmoisella pihalla sitten puuhastelis? Kyllä minäkin pystyisin puutarhasuunnitelman tekemään viimisen päälle, mutten halua. Haluan tehdä puutarhaa pikkuhiljaa ( rahan vuoksi myös pakostakin) ja suunnitella sitä mukaan kun päähän ideoita pälkähtää. En voisi kuvitella et kaikki olis jo valmiina, eikä mihinkään voisi enää lapiota työntää… mutta ehkä olenkin myös puutarhahulu.

Tallessahan se lepo nuoressa on, vanhasta minkä saa irti se on kun lahjaa.

Jokin riivaa…hankin kyllä taimia ja taimikaupassa olo on kuin karkkikaupassa :slight_smile: Sitten kun pitäisi alkaa kaivaan ja laittaan niin plääh…

Luumupuuni on maanantaina ollut pihallani purkissaan 2 viikkoo kohta ja uudet pensaat kohta sillää viikon. Perintöpioni on pakko kaivaa huomenna maahan ettei kuole…Vaikuttaako minuun se että pentukoirani räsyää sisällä mut niin tekevät ulkohäkissäkin ja mä ressaannun siit metakasta?

Eilen leikkelin kottikärryllisen vuorenkilpien lehtiä + istuttelin kukkia, sun muuta pihajuttuja.

kuva

Tänään leikkelin marjapensaita ja vähän siistin omenapuita ja pesin kasvarin ja kitkin penkit, muun muuassa. Enkä ollut ees omalla tontilla. Kukahan tulis siivoo mun pihan?  Mun pehva tais juuttua sohvatuoliin, kun kotiuduin.

kuva

Nyt tekosyynä on ollut remppamiehen läsnäolo…ei kehtaa mennä tukka sotkussa vanhois verkkareis pihalle :slight_smile: Kun yleensä olen tarhapöllönä ja sitten hikisenä vasta suihkuun ja lounaan laittoon. Iho ei kestä kahta suihkua per päivä niin kömmin usein pihatöihin pyjamassa :slight_smile:

Tai vetäsen remppaverkkarit päälle…

Vuohenputkee on ihan törkeesti enkä jaksaisi alkaa matsaamaan niiden kanssa, pelkkä ajatus lannistaa. Sitten kun saa peffan iskettyä kukkapenkin reunaan niin kyllä se puhdistuu ja ämpäri täyttyy.

Laitoin Toriin ilmoituksen, että halutaan ostaa edullisesti vanhoja betonilaattoja. No nyt niitä on rahdattu perjantaista asti ympäri maakuntaa peräkärryllä. Ja kuormallinen kivilaattojakin. Eilen viimeksi illalla haettiin 50x50 laattoja. En osannut ollenkaan ajatella, miten paljon sen kokoiset betonilaatat painavat. No nippa nappa jaksoin nostaa sellaisen peräkärryyn. Paikan rouva, mistä me haimme laatat sanoi, ettei hän pystynyt ollenkaan niitä nostelemaan.Noita laattoja laitan kasvihuoneen pohjaan, talon edustalle ja muuallekin. Nyt kuitenkin tuntuu siltä etten jaksa tehdä niillä mitään. Oon ihan poikki.

Kasvimaata ei pääse laittamaan, kun siellä keskellä on multakasa. Eikä sitä saa levitettyä vielä. Kasvimaa laajenee, mutta se onnistuu erinäisistä syistä johtuen vasta parin viikon kuluttua. No ei olis kyl mitään intoa edes laittaa sinne mitään. Josko nyt keräilin voimia pari viikkoa, niin eiköhän se siitä sitten.

Mul on lomaa tämä viikko. Vanha työkaveri tulee kohta kylään ja menemme kaivelemaan kukkapenkkejä. Otetaan liiaksi levinneitä perennoja hänelle ja samalla kaivan ylös semmosia, jotka valtaavat kukkapenkistä turhaa tilaa ja siirrän ne ojan reunaan, missä on joutomaata tällaisille leviäville tapauksille. Kolmeen viikkoon ainakaan en ole kukkapenkeissä ollut. Keväällä aikaisemmin karsin pois talven jäljiltä törröttävät ja mies siitäkin tekin suurimman osan.
Mulla on mennyt aika tuon taimikasvatuksen kanssa ja ihan liikaa. Ensi vuonna laitan tosi tosi niukasti sisälle mitään kasvamaan. Voi kun muistais tämän ens keväänä!!

Maariankello… ei vaan muista keväällä taas mitään omia lupauksiaan kun pääsee esim.taimikauppaan.

Minäkin ostan ja oikein kuola valuu kun tekis mieli sitä ja tota ihanaa…

Kuitenkin pitää muistaa että ne pitää istuttaakkin ja hoitaakkin jos mielii ettei ne delaa ihan heti alkuunsa.

Kasviholismia siis?

Ei kyllä näy väsähtämisen merkkejä sinussa Hoya, niin oot touhun täti! Meikäläisellä kaikki menee eteenpäin hyvin hiljaisilla askelilla, ei voi mitään!

Minulla on nyy kaik muut istutettu paitti verhoangervot eli pikku hiljaa alkaa homma pelittään. Nyt tietenkin lumpusteltiin taas pitkin poikin maakuntia… mut maanantaina ruotuun ja ainakin ämpärillinen päivään rikkiksii :slight_smile:

Ja vielä “sitä sun tätä” ketjuun valittamisen lisäks, ansarijauhiaiset on rynnäköllä vallottaneet kasvarin ja ulkona ja sisälläkin, eli hyvin ei mee silläkään osastolla.

Pohojalainen sana tympiintyä kuvaa hyvin mun tunnelmia.

Meinasin,että teen uuden ketjun nimellä 'Puutarhuria väsyttää' mutta laitoin kuitenkin tänne,jos valvoja haluaa niin siitä vaan.

Istuin pihapenkillä tupasiivouksen välissä ja katselin,kaikki ryöhää,mikään ei ole mallissaan,isot kasvit tallaa pienemmät alleen,pellolta lentää ohdakkeen haituvia,kun ovat viljemättä,niitä ei aikanaan lopettaessa saanut vuokrata eikä myydä,no se ei olisi ollutkaan mieleen.Nyt on ikää tullut ja koneetkin sellaisia,että enää ei onnistu hoito.Täytyy tulevana keväänä niitä jotenkin tuhota.

Onko tämä vanhuutta vai vain väsymystä,ootan talvea,ihan rehellisesti sanottuna.Taisi olla hieman liikaa urakoitia kevään mittaan.

Kertokaapa toisetkin,onko kellään samanmoisia aatoksia.