10 km pertsaa jäällä,kova pohojostuuli ja lunta tuli vaakatasossa päin pläsiä.
Ei maistu tänä talavena hiihto,jotenki kovasti pitää houkutella hiihtämään.
Arvelen että crossfit syö hiihtoinnostusta,4-5 päivänä viikossa kovatehonen tunnin treeni ja työmatkakävelyt vielä päälle,3 km siivu.
Lumitöitä, kasvihuoneesta vasta kaksi sivustaa lapioitu, otan aikalisän. Toinen pitkä sivu räystään korkeudelle asti lunta pitää heitellä kauas korkean kasan päälle.
8 km kävelin. Hyvä ilma puolenpäivän aikaan mutta nyt sataa taas lunta.
6 kg kahvakuulan ostin perjantaina ja sen kanssa alan kohta kuntoilemaan.
Oli niin upee keli, että pätkästiin haukkuin kanssa vielä toinen reilu tunnin pörähdys pihalla.
Huomiseksi lupaakin taas vaihteeksi lunta.
Kävin eilen metsässä kävelemässä kuvitellen, että kesällä käyttäämäni polkua ovat jotkut talvellakin kulkeneet. No eivätpä olleet. Kuntoportaista näkyi vain kaide ja jalanjälkiä pitkin pystyi jotenkuten kävelemään, mutta poluilta jäljet kääntyivät pian takaisin lukuunottamatta jonkin kevyen eläimen jälkiä ja minä en edes ollut varma, missä polun piti olla. Jatkoin kuitenkin jonkin matkaa eteenpäin, lumi upotti melkein polvia myöten joka paikassa, ja pinnalla ollut jääkuori raapi kinttuja. Tulin harjulta alas oikopolkua ja pääsin auratuille paikoille. Metsäkävelyt saavat nyt jäädä väliin…
Tänään kävin hiihtämässä toista kertaa uusilla karvapohjasuksilla. Kipsi on ollut pois melkein neljä viikkoa enkä aio enää juurikaan varoa kättä, joten kun sukset eivät lipsu eikä siis tarvita paljon käsivoimia, eteneminen onnistui aika hyvin ja huomattavasti mukavammin kuin jalkapatikassa. Sitä lisää, toivottavasti hiihtokelit jatkuvat pitkään. Olen aika huonossa lihaskunnossa hankalan keskitalven jälkeen, joten hiihto tulee tarpeeseen.
Askelmittari ei ymmärrä tällaisia liikuntamuotoja, mutta omien tuntemusten mukaanhan se on kuljettava. Onneksi moottori toimii ihan hyvin ja lihaksisto on se heikompi osa-alue, toisin päin olisi huonommin.
8 km kävelin tänäänkin. Hyvä ilma taas.
Toivottavasti ei ne etelän lumisateet tuu sotkemaan minun metsälenkkiä.
Ei ne varmaan sinne yllä kovin runsaina. Eikös ne heikkene matkalla sinne saakka.
Minäkin tänään yhen lenkin jo kävelin hissukseen vaikka kantapää vihottelikin edelleen. Tuli askelia jotain 4500.
Ei ole tullu lunta yhtään. Polkuni on loistokunnossa. 10 km tänään kävelin.
Minä kävin taas koirien kanssa pellolla.
Paikoin oli vähän lunta, mutta enimmäkseen tuuli oli puhaltanut uudet lumet jokeen/joentörmälle.
Edelleen alla oleva hanki kantaa.
Ihana aurinkoinen päivä.
11 km kävelin tänään.
Näyttää sääennuste siltä ettei pariin päivään olekkaan polullemme asiaa.
Ukkoni kanssa sivakoitiin 21 km perinteistä. Hieno keli.
Ihana ilma jälleen. 10 km kävelin tänään.
Vaan tunnin lenkki. Tiet niin järkyttävässä kunnossa, että tosi hankala kävellä.
Eilen ja taas tänään 11 km kävelin molempina päivinä. Hyvä minä!
Kunto kasvaa kohisten hiihtäen, tai pahasisu. Tämä on mielestäni liisterin ainoa oikea käyttötapa. Eilen ja tänään 4 h jääladulla.
Polkuni on tämän näköistä. Isäntä kylvi tuhkaa jäätikön päälle ja myrskytuulet on kylväny kaikenlaista roskaa puista osalle matkaa
niin ei ole liukasta.
Pari viikkoa ollu oikein hyvä kävellä.
Lähes joka päivä 11 km olen humppassu ja monta kirjaakin olen kerenny samalla kuunnella. Pitkä valoisa aika mahdollistaa vielä illallakin ulkoilla.
Tönönvahti, miten pitkä ”polkusi” on?
Jospa kohta sulaisi lumet ja jää niin pääsisi kunnolla liikkumaan.
Lemppari lenkkini on tällä hetkellä joko täysin jäässä tai sitten uppoaa nilkkoja myöten mutaan.
Varjopaikat ei tahdo sulaa millään.
Laduilla olen hiihdellyt päivittäin, eilen lunta oli enää 10 cm. Latukoneella ei pystyne enää uria tekemään, hiihtelin järvenselkiä 15 km “hangessa”, pari kapeaa railoa löytyi.
Pitkäperjantai oli tämän kevään ensimmäinen pyöräilypäiväni ja vappuna alkoi 145 päivää kestävä kilometrikisa.
Viime kesänä ET-lehti kertoi pyöräilystä seuraavaa:
Sopii liikuntaa aloittavalle, koska rasitusta voi säätää oman kunnon mukaan.
Pyöräily on hyväksi ikääntyneelle, sillä se kehittää tasapainoa ja koordinaatiota.
Kestävyysliikunta auttaa alentamaan kolesterolia ja verenpainetta. Kunto kohoaa, sydän ja hengityselimistö kiittävät. Paino pysyy kurissa, kun reisilihasten rasittaminen kuluttaa runsaasti energiaa.
Pyöräily kuormittaa niveliä vain vähän, joten sopii myös ylipainoisille ja polvivaivoista kärsiville. Polkeminen parantaa nivelten liikkuvuutta.
Jos tavallinen pyöräily tuntuu raskaalta, sähköpyörällä pääsee kevyemmin, mutta saa samalla hyvää liikuntaa.
Ajoasennon pitää olla hyvä, pyörän oikeankokoinen ja satulan sopivalla korkeudella.
Eilen nostin pyörän auton lavalle ja ajoin naapurikylään, samalla vein tavaraa aluekeräyspisteelle. Sitten pyörä lavalta ja tien varteen odottamaan muuta porukkaa. Oli kolmas Ahjärven ympäripyöräilypäivä, edelliset olivat 2017 ja 2019. Pieneksi oli porukka kutistunut, letkassa oli vain kolme miestä.
Kun järvi oli kierretty, ajoin yksin loppumatkan autolle. Viimeinen puolisen kilometriä piti pyörää taluttaa, kun eturengas puhkesi. Onneksi vasta silloin, eikä jossain reitin vauhdikkaista laskuista.