Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Nouse syömään banaanin kun et saa nukuttua, minä syön näkkileivän kun banaani turvottaa. Hetken päästä nukahdan.

Banaani aiheutta ilmavaivoja.

Niin tekee, harmi kun en voi syödä kuin ihan joskus. Lääkäri käski syödä banaania ja enemmän lihaa. Enpä oo saannu lisättyä kumpaakaan.

Minä en syö lihaa ollenkaan, vaan kalaa mieluummin.

Kolesterolit kahen kuukauvven Rosuvastain Actavis 5 mg käytön jäläkeen,kokonaiskolesteroli 8.3 nyt 5.5,hyväkolesteroli 1.93 nyt 1.91,huono kolesteroli 6.0 nyt 3.3,triglyseridit 1.11 nyt 0.82,maksa-arvot 15.
Lääkäri soitti,ei ollu tyytyväinen,nyt 10 mg lääke :grimacing::grimacing:

1 tykkäys

Mun mielestä ihan ok arvot, tosin en muista triglyseridien viitearvoa, enkä maksan myöskään.
Jos korotetusta annoksesta tulee sulle jotain ikäviä vaikutuksia niin sit vaan takasin entiseen.
Hyvin on arvot tippuneet, onnittelut!

Kiitos,yritin kyllä esittää että jatkan tuolla 5 mg,mutta jääkäri oli toista mieltä.
Jos tulee sivuvaikutuksia niin kehotti vaihtamaan lääkkeen.
Triglyseridien pitäs olla alle 2 ja maksa-arvojen alle 35

1 tykkäys

Nehän on sulla sit tosi hyvät. Se lääkäri vissiin tavoittelee et sun hyvän ja pahan kolesterolin lukemat vaihtaa paikkaansa niin et hyvä on korkeempi kuin paha. Niin oletan.

Tuossa edella oli, että hyvän kolesterolin arvo pudonnut lääkkeellä 1,93 → 1,91 ja sehän ei ole hyvä asia. Hyvä kolesteroli (HDL): Kuljettaa kolesterolia verisuonten seinämistä ja kudoksista takaisin maksaan. Tämä on tärkeää, sillä se auttaa ehkäisemään plakin muodostumista valtimoihin.

Muistin tämän, koska kävin itsekin juuri verikokeissa.

1 tykkäys

Mulla tuo huvä kolesteroli on heitelly aina,pyöriny kahen pinnassa.
Eipä sille voi mitään jos vaikuttaa siihen nuin,vissiin kuiteski pienempi paha :thinking:

Minä ymmärrän tuon lääkärin jutun niin että tuo huono kolesteroli pitäis saada alle 3. Kokonaiskolesteroli olis hyvä olla alle 5. Tuossahan nostaa tuota arvoa se kun sulla on niin korkea tuo hyvä kolesteroli. Onko siitä haittaa sittä, empä tiedä?
Mulla pitäis saada tuo hyvä 1.2 ja mielellään enempi.
Kokonaukolesterlli mulla oli 3.5, joten hyvä muuten mutta tuo hyvä kolesteroli oli himpun alle 1.
Nyt toi sama lääke 10mg ollu käytössä.

1 tykkäys

Kävin äsken omakannassa kun yritin löytää viimeiset(2kk)sitten otettujen labran kokeiden tulokset.
En vaan niitä sieltä löytäny.
Löysin kuitenkin lääkärin jonkun sortin kirjauksen jossa sanottiin että minun pitäis saada huono kolesteroli laskemaan alle 1.4 kun on tuo sepelvaltimotauti todettu.
Siksikin kait se tuo rosuvastatin 10mg on määrätty.
En kyllä muista lääkärin siitä mulle maininneen puhelimessa.
Olis kyllä tarpeen päästä lääkärin juttusille kasvokkain, kovin on tuokin eteisvärinä päällä päivittäin.

Omakannasta ei löydy ollenkaan kaikki. Esimerkiksi mulle määrätut labrakokeet ei näy omakannassa missään, mutta Päijät-Hämeen Päijät-sotessa ne on nähtävillä mun terveystiedoissa. Jotain omia tietojani etsin äskettäin omakannasta enkä löytänyt, niin silloin mun mies sanoi mulle ettei siellä näy kaikki vaan pitää mennä sinne Päijät-Soten sivuille katsomaan tietojaan. Sieltä sit huomasin senkin että mullahan on labralähete siellä valmiina.

En oikeen tajua sitä logiikkaa millä joku asia omakannassa näkyy ja joku toinen taas ei. Kummiskin mun terkkariasemalla (Päijät-Häme) tehdyt lääkärikirjaukset näkyy. Huolestuttavaa on jos vaikka hätätilanteessa joku tärkee asia jää hoitohenkilökunnalta näkemättä kun katsovat “väärästä” paikasta.

1 tykkäys

Kolesteroli kokonaisarvo ei anna tietoa, vaan sisältö kertoo millaiset rasvat ja niiden arvo.

Jos arvo kertoo vaikka 5 niin sisältössä saattaa olla hyvät rasvat korkealla.
Minulla oli kerran 5 ja hoitaja sanoi, että minulla on hyvät rasvat korkealla.

Joo,sitä tässä ajetaan takaa että kokonaiskolesteroli alle 5 ja huono alle 3
Luulen että parempi mitä korkiampi hyvä kokesteroli on.

1 tykkäys