Puutarhuri sairastaa (alkaen 3.1.2018 ->)

Mistä päättelet että en ole toiminut?

Olen järkännyt avustuskuormaa, käynyt töissä, jne jne
Eli en minä mitenkään lamaantunut ole.
Pelko sotaa kohtaan  ei poistu minusta silti koskaan, se julmuus ja pahuus menee käsityskykyni yli.

Jokainen varmaan toimii omalla tyylillään ja varmaan on kaikille paras, että ei hätätilanteessa oma kansa “näyki” toinen toistaan.
Kukin voimiensa ja kykyjensä mukaan, kuten ensiapuohjeissakin neuvotaan.
Ja jos vaikka jonkun kyky on yrittää pelastaa vaikka vaan itsensä, tai läheisensä, se on hänen tapa, toiset tekee muuta.
Ja jos iso luuta lakaisee, kukaan meistä ei ole toinen toistaan sankarillisempi.

Mun kantapää alkaa tuntua parantuneelta. Onhan tässä nyt yli kolme viikkoa sitä sairastettu, ja kengillä liikkuminen eli siis ulkoilu ollut minimissä kohta 2 viikkoa. Sen ajan oon syönyt tulehduskipulääkettä. Eilen oli eka päivä kun kotona kävellessä pystyin kävelemään ihan normaalisti eikä kantapäähän sattunut. Se joku laskeuma jalkapohjassa on edelleen kipeä muttei enää niin paljoa satu sekään.
Tänään kävin kaupoilla elikkä kävelin kengillä myös ulkona.  Eikä sattunut.  Jee, jospa se olis nyt ohi !    En vielä uskaltautunut lähtemään kävelylenkille, mutta josko tästä sinnekin pikkuhiljaa pääsis. Ihan hirveetä olla vaan sisällä sukkasillaan pääsemättä ulos tuulettumaan !

Selkä kipunoi ihan pienestäkin taasen ja ottaapi koteloon kun kaikki tekemiset pitää rytmittää 10-15 min jaksoihin ja sitten istua välillä se 10-15 min. Aamu jumppa veryttely jo oli vaikeaa joten lyhensin senkin 15 minuuttiin, ei väkisin kehtaa vääntää. Sitten istuttelin uudelleen amarylliksien sipulit kaikki 4 yhteen purkkiin ja sitä ennen tein ämpäriin sekoituksen perliittiä + lannoketta + multaa. Sitten lounastauko koko tunti ja nyt lisäilin multasekoitusta kaikkiin ruukkuihin ja leikkelin huonot pois ja taas tässä istutaan ja odotetaan et painekipu lakkaa jotta saa kahviakin.

Mulla on ristiselkä ”pasksna” :face_vomiting: siellä on muinoin joku nikama murtunut, sen takia se on välillä niin jumissa, et kävely on ku vaivaisukolla :-1:t2::-1:t2: Taitaa tää kesä jäädä piha hommissa vain suunnittelun asterlle,  Taidan vaieta täälläkii pidemmäksi aikaan :zipper_mouth_face:

Terveiset Saariselän hohtavanvalkoisilta hangilta. Itelläni koronanalli napsahti la-su yönä heti palattuani hiihtoreissulta. Murtsikkaa 173 km kuudessa päivässä ja evästauot maskitta grillikodissa tai autiotuvissa. Kotitesti näytti kolmessa sekunnissa positiivista maanantai-iltana. Virallinen testi eilen samoin. 3. rokoteannoksesta 2,5 kk. Kuumeilu meni ohi kahdessa päivässä. Nyt enää hieman tukkoinen olo ja ääni maassa.

Toistaiseksi näyttää ihan lupaavalta. Sunnuntaina poikkesin mökillä ja kannoin muutaman syksyllä istutetun narsissiruukun perunakellarista valoisampaan paikkaan. Mun piti levätä jokaisen ruukunhaun välissä, koska voimat olivat hetkellisesti niin vähissä. 
Noista virallisista testeistä ei saa tietoonsa muuta kuin sen, onko testi positiivinen vai negatiivinen. En siis tiedä, onko tautini omikronin 1., 2. vai jotain ihan muuta varianttia. Rokoteannokset suojaavat toki vakavampia tautimuotoja vastaan, mutta osumatarkkuus täyteen suojaan on omikronia vastaan heikentynyt. Tarvittaisiin uusi muunneltu rokote, jos tuoreista varianteista tulisi jälleen tappavampia. Perinteisesti viruksilla on tapana muuntautua herkemmin leviäviksi, mutta vähemmän tappaviksi.

Minulle ainakin fyssarit on suositellut selkäkipuun mahdollisimman paljon liikuntaa.
Eli sisäisten vatsalihasten treeniä, jalkatreeniä ja paljon kävelylenkkejä ja mieluiten muulla kuin asfaltilla.

Nyt tuntuu selkä paremmalta kuin moneen kuukauteen.
Ja tosiaan ne diagnoosit on pysyviä, eli ei mihinkään häviä, mutta jumppa ja lihasvoima auttaa kantamaan kroppaa.
Jälkimmäinen selkäkirurgi piti minulla suurimpana ongelmana noita nikamaliukumia, välilevyjen ja nikamien rappeumat ja välilevyjen pullistumat on kuulemma pienempi paha.

Nyt oon ollut kevennetyssä työssä, hyvin sujuu, välillä selkä väsyy, mutta ei satu.
Maanantai oli paha päivä, olin aamulla 1,5 tuntia lenkillä siitä töihin ja siellä tuotannossa ongelmaa ja meni vähän pitkäksi ja jäi vielä tauotkin vähiin, eli olin jaloillani 13 tuntia putkeen, silloin alkoi kyllä selkä jo väsyä.

En omista tukivyötä ja minulle ainakin fyssari sanoi, että ei kannata paljoa käyttää, passivoi turhaan omia lihaksia.
Seuraavalla fyssarikäynnillä mukana on myös jalkateraapeutti, katsotaan minun askellusta.
Minun polvi on hajonnut tapaturmassa jo lapsena ja siitä johtuu isolta osin nämä muutkin ongelmat, ei silloin mitään kuntoutettu, riitti kun jaloillaan pysyi.

Tuki passivoittaa joo mutta akuutissa tilanteessa jos ei muutoin seisomaan pysty niin ihan pikku pakko ?
Mullaku aktivoituu niin en pääse päivystyksen ovelta info tiskille sitä 20 metriä kun jalat ei pysy alla…eikä silloin kävelyllekkään lähdetä reippaileen vaik fyssari sanoo mitä. Nytkin koko talven venyttänyt ja jumpannut pallolla ja kuminauhalla mut silti pidempi kauppareissu pistää laahaamaan ja koipi puutuu. Et ei liike vaan aina auta nytkin piti jumppa jättää tänään jotta jaksoin olo kerroksen mopata ja ensin imuroida. Voimien mukaan pitää edetä…
Minunkin toinen polveni hajosi muksuna jäämäessä ko posautin kallioon ja sitten leikattiin 10 v myöhemmin ja lisäksi erimittaiset jalat aiheuttaneet pahan kuluman niinko nivelrikon lisäksi.

Voimien mukaan tietenkin. :wink:

Mutta ei selkä vika automaattisesti tarkoita, että tarvii pyöriä pihalla
Eikä välttämättä invalidisoi.

Tulee minullekin helposti noidannuoli ja silloin en saa itse edes vaatteita päälle.
Yritän kuitenkin muuten elää normisti, edestä tapahtuvat nostot on pahoja.
Ja kävely todellakin vetreyttää ja rentouttaa selkää.
Ei mua onneksi kenenkään tarvii määrätä lenkille, tykkään ihan hirmuisesti käydä lenkillä.

4 asteen nivelrikko on minunkin hajonneeseen polveen kehittynyt, eli ei rustoa lainkaan jäljellä, en anna senkään häiritä menoa.
Mitä parempi lihaskunto, sen paremmin voi selkä ja polvi.

Minulla kun nukun vasemmalla niin polvi jos uppoaa patjaan ( TEMPUR) liian kauan niin jalka pitää nostaa toisella jalalla varovasti ylös että lumpio menee takaisin paikoilleen…minäkin aikanaan kävelin paljon kun koiria on ollut vuodesta 1989. Eipä enää kun tääl ei ole tuoleja joka 300 m välein kuten tammisaaressa oli …siel pysty oleen kun pääsi aina jonnekkin vapauttamaan verenkiertoa jalkaan ja painekipua pois…on muuten kurjaa ko tätä riemuu on ollut 2016 lähtien. Kyllä painekipua ja istumis tarvetta ennenkin ollut mut pidemmillä väleillä esim.kilometri kerrassaan. 

Minullakin on polvilumpio ollut todella monta kertaa paikoiltaan.
Ja jossain vaiheessa polvi jäi lukkoon jopa 15 kertaa päivässä.

Nyt olen pari vuotta enemmän taas  treenannut lihaksia, niin lukittumista on ollut ihan satunnaisesti, ehkä kerran /2kk.
Polvilumpiosta puuttuu pala, niin ehtaa siitä ei koskaan saa.
Mutta olen tyytyväinen kun edes näin menee.
Pelkkä kävely ei tarpeeksi voimaa anna, lihastreeniä teen lisäksi.
Nuorena kävin salilla yli kymmenen vuotta putkeen 3-5 kertaa viikossa, silloin polvi oli tosi hyvä, nyt en enää vaan oikein salitreeneistä innostu, niin treenaan kotona.

Jumppapallon moninaiset hyödyt on tullut tutuksi nyt kun kävely on liian haastavaa …menin siirtään sydäntutkimuksen myöhemmäksi jotta pääsisin hämeenlinnaan…no kohta ei tarvia kun tressaa itsensä puttelan sotaretken takia …

Pojun voimattomuuden ja huonon olon syy diabetes. Keskussairaalassa uuden elämän pikakoulutuksessa. Oli aamulla menny arvauskeskeskukseen, kuten kehoitin, kun koronatulos oli negatiivinen.

Maanantaina nyt vihdoin saatiin aikataulut sopimaan ja menen jalkaterapeutille. 
Katsotaan miten minua voisi auttaa, eli askellusta ja muutenkin jalkojen asentoa.
Sain myös lähetteen orto pohjallisiin, varmaan niistäkin on apua.
Minulla oli kerran tuollaiset teetetyt pohjalliset ja jalkojen vointi kyllä parani huomattavasti niillä, vaikka ei minulla jalkaterissä mitään kummempaa vikaa olekaan.
Lähinnä tuo vaurioitunut polvilumpio työntää oikeaa nilkkaa väärään asentoon ja sitä kautta tulee ongelmaa myös “tassuihin” kuten minä jalkoja nimitän. 
Olen luottavainen,  että saan apua.
Ja kevennetty työkin on lähtenyt hyvin sujumaan teen osittain vanhaa työtäni ja osittain olen opetellut uutta. :wink:
Selkä voi oikein hyvin, kun en riuhdo liian isoja säkkejä ja kuormia.

Minulle muuten tehtiin kaksi kertaa fyssarilla faskiahierontaa reisilihaksien yläosiin, kun lonkka on särkenyt melkein vuoden. Ekalla kertaa sattui aivan hemmetisti, mutta lonkkakipu helpotti aika hyvin. Toisellakin kertaa käsittely sattui, mutta eipä oo enää lonkka ja nivuset särkenyt, eli oli ne lihaksen päät  jumissa. 
En uskonut tähänkään käsittelyyn yhtään, mutta väärässä olin. :roll_eyes::woozy_face:

Olen itse yrittänyt hieroa faskiahieronnalla olkavarsia, auttaa kummasti kipuun mikä aiheutuu ilmeisesti kiertäjäkalvosin repeämistä.  Omien oppien mukaan hieron, pikkuisen joka päivä.

Nyt on sitten tämäkin koettu, ”nivelpsoriskuume”, itse kutsun sitä kotoisemmin nivelkuumeeksi.
Perjantaina aamupäivällä oli joka niveleessä kipua ja särkyä sekä turvotusta, iltapäivällä nousi kuume. Oli todella sairas olo. Ei mitään flunssaoireita.
Tämä tila on ihan uusi ja tiesin ettei kaikki ole kunnossa. Otin särkylääkkeen. Minulla on myös varalla kotona antibioottikuuri ja aloitin senkin. 
Lauantaina ei ollut enää kuumetta mutta kokonaisvaltaista nivelsärkyä. Nukuin miltei koko päivän ja yön.
Tänään on olo paljon parempi, ei kuumetta ja on vaan tasaista kankeutta ja eräänlaista aivosumua. Tahtoa on kyllä mutta ei voimia.
Tauti etenee eikä sitä voi millään parantaa, voi vaan lievittää oireita ja tehdä mitä pystyy.
Lauantaina ja tänään tein coronatestin, oli molemmilla kerroilla negatiivinen.

On todettu nivelpsoris 5-6 vuotta sitten. Metotreksaatti pistokset olen ottanut akuutissa vaiheissa mutta ne aiheuttaa paljon haittavaikutuksia. Nivelmuutoksia on sekä pienissä että isoissa nivelissä. Selässä on muutoksia myös.
Märkärakkulapsoris on diagnisoitu jo 1993 ja jo silloin kerrottiin taudin etenevän suurella varmuudella niveliin. Minulla on myös se hilseilevä psoris muoto.

Tuntuu purevan lääke, on parempi olo, ja puree ainakin vatsaan kun vatsa sekaisin :grin:

Nuu kysyi tuolla toisalla miten silmät jaksaa.

Näen ilman laseja kauas erittäin hyvin mutta joudun pitämään vanhoja laseja kun en näe lähelle, esim. lukea.
Ulkona pidän siksikin kun mulla on se tummennus linsseissä niin ei niin aurinko häikäise ja jos suojaisvat vähän että ei nyt mitään roskaa ihan suoraan lennä silmiin.
Alkuun tuntui kirkas valo tosi häijyltä.
Ne marketlasit jotka käskettiin ostaa ei käy mulle kun on taittovirhe.
Tuntuu että vetävät silmiä ja kaadun selälleen.
Vanhoja lasiakin luvattiin pitää mutta huonostihan niillä kauas näkee. Otan aina pois päästä kun halun katsella kevään ihmeitä ja kaikkea uutta ja kaunista.

Saunaan saan jo mennä ja hoitavat tipatkin lopetan huomenna.
Kolme viikkoa, kolme kertaa päivässä, on putkessa.

Silmälääkäri on 26.5 (helatorstaina).
Silmäasemalla on silloin lääkäri niin ovat auki.
Sittä tiedän tilanteen ja uudet lasit täytyy hommata.
Lasit kun saan niin auton ajolupa palautuu.