Puutarhurin kokkausnurkka

Vihreitä tomaatteja tuntuu nyt näillä keleillä jäävän, siksi ajattelin kokeilla telkkarista näkemääni italialaista ohjetta:

vihreät tomaatit leikataan siivuiksi, siivut käännellään vehnäjauhoissa ja paistetaan kuumassa oliiviöljyssä 1-2 minuuttia, siivut talouspaperin päälle ja mausteeksi suolaa ja pippuria myllystä

Öljyä ei tarvitse olla kokonaista kattilallista, ohjelmassa paistoivat paistokasarin tyyppisessä pannussa ja öljyä oli 2-3 cm. Kokeillut en vielä ole, mutta jos viikonloppuna? Näillä keleillä tomaatit ei taatusti ulkonakaan enää kypsy... ärtynyt

Alkuperäinen kirjoittaja: Fellow

Heti tuli paistetut vihreät tomaatit elokuva mieleen:)

Voihan ne tomskut tuoda sisään kypsymään. Mä keräsin yli ämpärillisen viime syksynä autotalliin puulavalle ja peitin sanomalehdellä. Syötiin sitä mukaa kun kypsyivät ja ihan hyviä olivat.

Alkuperäinen kirjoittaja: Kaarina*

Kaarina, voi toki tomaatit kypsyttää sisälläkin, mutta mukavaa olisi löytää käyttöä niille vihreinäkin, niistä säilötyistä vihreistä tomaateista en tykkää. Viime syksynä toin tomaatteja sisälle kypsymään, käärin äidin ohjeen mukaan sanomalehteen ja laitoin koriin kypsymään. Ja pikkukissa kävi pissimässä sinne... kieli ulkoa Ei oikein enää maistuneet sen jälkeen!

Marja-aroniaohjeita tässä haeskelin ja luulin tännekin linkin laittaneeni - en kuitenkaan löydä, joten laitan uudelleen. En käännä näitä, koska kielitaitoni on huono, mutta uskoisin useimpien ohjeet ymmärtävänkin ja olisi kiva, jos joku kielitaitoinen niitä vaikka suomentaisi - onhan niissä sanoja joita joutuu arvailemaan.

Aroniamehu

Aroniamarmeladi

Aronialikööri

Penttiläisesti tietävät tunnetusti kaiken. Osaisitteko vastata tähän kysymykseen: mistä saa ostaa nykyaikaisia kahvimyllyjä? (Laitoin kysymyksen "Puutarhurin kokkaus" -otsikon alle, kun en muuta paikkaa löytänyt.) Olen kyllä muutamien erikoiskauppojen nettikauppoja katsonut, ja kahvimyllyjä löytänyt. Ne ovat vaan meidän perheeseen turhan suuria. Lisäksi ne on usein tarkoitettu espresson jauhamiseen, meillä juodaan ämpärikahvia (suom. suodatinkahvia isoista kupeista). Tuttavallani on suunnilleen puolen litran maitotölkin kokoinen kahvimylly, joka jauhaa juuri sopivaa suodatinkahvia. Sellaisia en ole missään kaupassa nähnyt. Voin ostaa käytetynkin, jos jolla kulla on joutava.

Kahvimyllyistä en tiedä mitään, mutta marketista lähtisin itse etsimään. Pikainen googletus toi semmoisia 25*15*15 cm kokoisia purkkeja tulokseksi, onko se liian iso? Ja siis kai olet käynyt kaikki tavalliset marketit ja kodinkoneliikkeet läpi?

nimim. ei riittävästi varallisuutta mennäkseen erikoiskauppoihinsilmän isku

Juu, on katsottu marketit ja kodinkoneliikkeet ja kyselty henkilökunnalta. Useissa kaupungeissa, myös ulkomailla on yritetty pitää silmät auki. No, toivoa on vielä jäljellä. :)

Oletko jo kysynyt Stockmannilta? Isommissa kaupungeissa on myös sellaisia keittiötarvikeliikkeitä, entä niistä?

Helsingissä esimerkiksi Kokkipuoti.

Onhan noita tarjolla vaikka kuinka, sikäli mikäli ymmärsin oikein, mitä haetaan. Meillä on kaksi kahvimyllyä. Toisella jauhetaan kahvipapuja sekä espressoon, että suodatinkahviin. Siitä voi säätää sopivan jauhatuksen. Toista myllyä käytetään pelkästään mausteiden hienontamiseen. Siinäkin on säätömahdollisuus. Ensimmäinen on merkkiä Krups ja se on ostettu Stockalta. Toisen merkkiä en muista, mutta se on ostettu parilla kympillä Kodin Ykkösestä. Molemmat toimivat hyvin.

Lisätään nyt vielä noista edellisistä sekin tieto, että molemmat ovat aika pieniä. Siis lähelle sitä puolikasta maitotölkkiä.

Samaa olen etsimässä minäkin. Olen kyllä ajatellut löytäväni sen kirpparilta. Haluaisin nimittäin vanhan käsin veivattavan. Sais istuskella ja pitää myllyä polvien väilissä ja sitten ryystää lautaselta oikeaa kahvia sokeri hampaiden välissä.

No leikki sikseen, mutta oikiasti olen vanhaa myllyä hakenut ihan käyttöön.

Kaffecentralen näyttää myyvän modernia käsin veivattavaa kahvimyllyä.

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Noita Kokkipuodin tapaisia liikkeitä on pari on ihan työpaikan lähellä, täytyypä katsastaa.

Help! Kuinkas olette säilöneet päärynöitä? Tajusin että pikku päärynämme ovat kypsiä ja pakkasen pelossa kävin keräämässä juuri ämpärillisen. Aloin miettimään noiden säilömistä, jos esimerkiksi haluaa pakastaa niitä vaikka piirakkaa varten, niin kannattaako ne kiehauttaa esimerkiksi sokeriliemessä ennen pakastusta?

Piirakkaomenoista on tullut hyviä, kun olen lohkonut valmiiksi ja pienen sitruunamehukäsittelyn jälkeen pakastanut vakuumissa, kenelläkään kokemuksia päärynöistä?

Mitenkäs säilöminen alkoholin ja sokerin kera, hiukan kuin rommiruukku?

Kaikista tiedoista olisin kiitollinen

Ei ole kokemusta, varmasti samat ohjeet luulisi käyvän kun omenallekkin. Alkoholi ja sokerikin kulostaa hyvälle. Mie olen tänä vuona säilönyt omenia ilman sokeria pakkaseen. Hieman kuullottanut siivuja kattilassa ja sitten rasioihin. Yritän niitä syödä talvella erilaisissa jälkkäreissä ilman sitä sokerin lisäystä esim. kanelilla maustetulla kermavaahdolla.

No niis, nyt on lohkottu ja pakastettu, sekä sokerilla että ilman. Kiitos vinkistä Kurpitsa. Katsotaan sitten talvella kuinka kävi. Rommiruukun jätän huomiselle, kun ei talossa ollut rommiaoho.

Nyt löytyi kahvimylly, jee! Löytyi tavaratalosta. Olin ilmeisesti vaan sattunut liikkeisiin aina sellaisiin aikoihin, että myllyt olivat loppu. Nyt nautiskellaan vastajauhetun kahvin aromista.

Mitä maksoi?