Käsittääkseni öljykurpitsan siemenet ovat syntyjänsä kuorettomia eli niitä ei tarvitse enää kuoria ja niitä käytetään tuosta nimenomaisesta syystä sytäväksi.
Juu, kyllä öljykurpitsansiemenet ovat kuorettomia, pari vuotta sitten kasvatin niitä juuri niitten siemenien takia (tänä vuonna kesähalla vei).
Miksiköhän niitä kurpitsan siemeniä nimitetään joita saa ulkomailla ostaa jotka on paahdettu/kuivattu kuorineen ja hienon suolan peitossa. Niistä sitten pureskellaan kuori auki ja syödään sisus. Sillain pikkunaposteltavana. Niitä olen joskus kans yrittänyt tehdä itse, mutta kun on liian huono kärsivällisyys niin yhteen pellilliseen se jäi…
ok, kiitos tiedosta
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Tein männynherkkutateista aivan sika hyvää “muhennosta” tai mitä lie…
Esikeitin vedessä 3 uutta perunaa n.5min.
Kuutioin perunat, pannulle rasvaa ja maitoa+vehnäjauhoja n.1rkl, siinä kypsytin perunakuutiot loppuun.
Loppuvaiheessa sienet ja puolikas sipuli kuutioina, suolaa. Nam.
Lieköhän tämä oikea "topicci".....mitenkä tehdään rusinoita ilman kuivuria, niin että makukin olisi tallella?
Zilgassani on tänä vuonna ensimmäiset tertut ja jostain hoksasin jonkun kehuvan ko lajikketta rusinoina!
löytyisikö joltakin pohjan ohjetta kakkutaikinapohjaiseen piirakkaan kokonaiseen pellilliseen. Ihan perusohje ilman mitään kermaviiliä tai piimää. Olen kadottanut omani muutoissa ja jostain syystä edes googlesta en sitä löytänyt.
Belgi tässä, kopsasin blogista Koska syödään, kun en jaksanut lähteä etsimään vihkoani ja kirjoittaa:
Mustikka-vadelmapiirakka (koko pellillinen)
250g voita
2 dl sokeria
2 munaa
1 tl leivinjauhetta
6-7 dl vehnäjauhoja
vadelmia ja mustikoita
perunajauhoja
sokeria
Sekoita keskenään pehmeä voi ja sokeri. Lisää joukkoon munat. Sekoita keskenään leivinjauhe ja jauhot ja lisää taikinaan. Voitele iso uunipelti. Painele taikina pellin pohjalle ja reunoille. Sitä voi jäädä hieman yli. Sihtaa taikinan päälle kevyesti perunajauhoja. Täytä piirakka marjoilla ja ripottele päälle perunajauhoja ja hienoa sokeria. Yli jääneestä taikinasta voi tehdä koristeristikot piirakan päälle. Paista 180 asteessa 40-60 min.
Belgin kaipaama kakkutaikinapohjaisen piirakan ohje jonka Inki laittoi on nyt täällä. Hyötyvät muutkin siitä
Just tuo ohje, olet pelastava enkeli Inki :)!!!
Nuu, en millään löytänyt tätä otsaketta, siksi kysyin toisaalla.
Kokeilin uutta ohjetta omenapiirakkaan ja jos on kehutun arvoinen, niin laitan ohjeen myös tänne.
Tuoksu ainakin on hyvä. Huomenna maistellaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Kiitoksia Kurpitsa, chililuumukastikkeesta tuli hyvääää
Pakko kertoa hyvä vinkki. Itselleni kun jotkut yrtit jää lähinnä kasvimaan koristeiksi ja olen miettinyt miten ne voisi käyttää kun muutoin olen aika yrttifriikki ja syömme paljon yrttejä.
Tein eilen ex-tempore salaatin.
Sekalaisia salaatteja (parasta on jos on sekaisin pehmeitä ja rapeita laatuja ja erivärisiä)
Sitten reilu kourallinen ruohosipulia,viinisuolaheinää,piparminttua,meiramia,saksankirveliä,timjamia ja rosmariinia. (basilika passais myös muttei ollut)
Kaikki yrtit pikkuruiseksi silpuksi terävällä veitsellä ja sitten salaatin joukkoon. Vielä reilusti kehäkukan terälehtiä mukaan ja syömään!
Oli ihan älyttömän hyvää ja lisukkeena tarjottiin kirsikkatomaatteja ja paprikaa erikseen ettei salaatin kuohkeus lätisty.
Perus ranskalainen salaatinkastike päälle.(öljyä, etikkaa, suolaa, sokeria, sinappia, ketsuppia ja pippuria)
Samainen yrttiseos kruunasi erään juustopiirakan jonka tein joten tarvinnee tehdä tuommoisesta seoksesta kuivattua maustetta talveksi.
R&T, laita seosta myös pakkaseen folionyyteissä, saat vaikka öljyn sekaan laitettuna tuoreen makuisen salaatinkastikkeen keskellä talvea!
eltsu, eikö folio jätä “metallista makua” niihin? Loistavaa nimittäin, tulisi paremmin käytettyä yrtit…
Ei jää mitään makua foliosta, sellaisina nyytteinä olen erilaisia yrttisekoituksia pakastanut jo useamman vuoden ajan. Nyytit vielä paksuhkoon pakastuspussiin ja se sulkijalla kiinni, eivät levitä tuoksuaan kaikkeen mitä siellä pakastimessa on.
Meillä harrastetaan myös tuota folionyyttipakastusta ( etenkin silolehtipersiljat ja tillit). Kuivurilla tein ison purkillisen pitsa/tomaattiruokamausteseosta : basilikaa, timjamia ja oreganoa sekaisin.
Jee, kiitos teille kaikille. yrttimaan kimppuun
R&T saitkin jo vastauksen
Nuo on niiin näppäriä nuo pikkunyssäkät ottaa pakkasesta (muovipussissa mullakin, eri pusseissa eirlaisia sekoituksia).
Yrtti- tai valkosipulisuolaakin kannattaa tehdä itse.
Minä meinasin hurauttaa sitä sellaista chilisuolaa mitä Jamie Oliver kerran teki eli karkeaa suolaa ja chileja monitoimikoneeseen ja hienoksi. Seos ohueksi kerrokseksi uunipellille ja uuniin miedolle lämmölle kuivumaan. Sitten purkkiin, kun on kuivunut kunnolla niin säilyy hyvin, väitti Jamie. Onko kukaan kokeillut?