Puutarhurin kokkausnurkka

Haa, entistä ankaramman etsinnän tuloksena resepti löytyi, kuin löytyikin (Oli pudonnut laatikoston sisään).Unohtakaa siis edellinen :slight_smile:

Alkoi kiinnostamaan, eli laitappas se tänne minullekkin.

Olen myös etsiskellyt omaa ohjettani, joka kulkee nimellä jouluruukku. Käsittämätöntä, mutta en löydä mistään, vaikka kaikki reseptini pitää olla samassa paikassa. Syy katoamiseen kyllä luultavasti on siinä, että oheita on aivan liian paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

A.i.k.a. hoi, jos ehdit, niin olisi kiva saada se raastelaatikon ohje. Jos nyt pitää liian kiirettä, niin vaikka sitten joulun jälkeen. Kuulostaa niin mun ruualta.

Ah, Pirkko-Martta ehtikin jo pyydellä. No kiinnostuneita on siis ainakin kaksi!

Googlesta löyti vastaava. Hakekaa nimellä, Jouluruukku.

Olen tehnyt jo edellisinä jouluina ja tosi hyvää on ollut.

Mahdatteko muistaa sen "laihdutuspiirakan"? Sen jossa oli toscakuorrute, paljon voita ja kermaa? Löytyisikö sen ohje, kun minä sen olen varmaankin hukannut, eikä se nyt sitten enää ollutkaan täällä.

Olisiko teillä vinkkejä mätijuttuihin? Minä pidän mädistä ja olen nyt toista kertaa saamassa jouluksi lohenmätiä. Viime jouluna tein mätitortun, joka ei ollut mikään bravuuri, mutta vinkatkaa mitä muuta?

Laihdutuspiirakkaa toscana! Sehän olisikin… pitää varmaan lähteä haalimaan noita reseptikirjojaan tuohon kasvikansioiden jatkeeksi…:))

nanikka, oliko se torttu vaiko kakku, se tosca-juttu?

Kävin välillä kaupassa, mutta tässä ohje kiinnostuneille.

Jouluinen juuresvuoka

400g porkkanaa
300g punajuurta
1 lanttu
200g juuriselleriä
200g sipulia

Juurekset raastetaan ja sekoitetaan mausteiden kanssa

2rkl meiramia
1/2rkl suolaa
1/2 rkl mustapippurirouhetta

Tee valkokastike

5dl kevytmaitoa
2 rkl vehnäjauhoja

Sekoita valkokastikkeeseen juustot

1pkt koskenlaskijaa
200g emmentalraastetta

Sekoita kastike raasteeseen, paista 175 asteessa 2 tuntia.

Teen itse vuoan valmiiksi jo edellisenä päivänä, ja vain lämmitän uunissa ennen ruokailua. Se mehevöittää tätä ruokaa entisestään.

Tänään leivottu joulun tuoksu kotiin. Loppuviikosta leivon vielä lakkapiirakoita pullataikinaan ja vähän joulutorttuja.

Oho, realla taitaa olla iso perhe :slight_smile:

A.i.k.a.joulunpyhien jälkeen tulevat lapset perheineen ja silloin tämän katon alla on 19 henkeä. Ei nuo pullat ja pipari riitä, kuin maistijaisiksi. Siksipä leivon vielä loppu viikosta lisää. Niin ja kaksi jalkaisten lisäksi tulee vielä vanhus kultainen noutaja ja nuori herra tanskandogi.

Euffis, olisikohan ollut joku tosca-raparperipiirakka tai jotakin sinne päin. Tein sen matalaan uunivuokaan. Paljon voita ja kermaa, semmoinen hieman murotaikinamainen pohja, sen päälle raparperia (ja heittelin myös muita marjoja), päälle toscakuorrutus. Helppo tehdä, jopa minä onnistuin, vaikka yleensä tosca tuottaa mulle ongelmia.

Kiitos A.i.k.a., kuullostaa hyvältä. Voisinpa kokeilla jo ennen joulua.

Tässä se tosca “LAIHDUTUS” piirakan ohje.

Toscaraparperipiirakka

300 g voita sulatettuna IV

4 munaa

2 dl sokeria

ja niistä teet vaahtoa I

5 dl jauhoja

3 tl leivinjauhetta

keskenään sekaisin II

1 dl kuohukermaa III

1 l raparperin paloja V

taikinan päälle uunipellille

paistetaan +200 C n. 15 min.

Tosca

150 g voita

2 dl sokeria

2 ps mantelilastuja

½ dl vehnäjauhoja

kuohukermaa

kaikki kattilaan, sekoita, kiehauta,

(varo polttamasta pohjaan)

kaada piirakan päälle ja paista n. 15 – 20 min, tai kunnes

kuorrute on kauniin värinen.

Muutakin tietty voi käyttää ku rabamberinpaloja.

PS: noi numerot tos peräs meinaa sitä sekottamisjärjestyst

Iso kiitos, bee!

kieli ulkoa juu, nyt kaikki laihduttamaan!