Tässä meidän uusi koti. Se on minun mummula. Mummo muutti hoitokotiin, koska sairastaa alzheimerin tautia, eikä pärjännyt enää kotonaan, joten minä alan nyt hoitelemaan näitä nurkkia.
Kasvimaakin on valmiina. Olen sitä jo useamman vuoden kasvatellut, joten ihan alusta ei tarvitse aloittaa. Valkosipulitkin on jo istutettuna ja kaksi kasvihuonettakin jo pystyssä.
Pihansiivoushommia olis, mutta pitää muuttaa nyt ensin. Sitten päästään oikein urakalla maalle tonkimaan. Pitää yrittää muistaa mennä nukkumaankin sitten välillä.
Omenapuut oli pakko raakasti leikata, kun kasvoivat talon päälle ja uhkasivat jo rikkoa katon. Onneksi niitä jäi muutama pystyynkin. Vähän tuli tuota risusavottaa siinä ohessa.
Tämä on mun vanha leikkimökki. Nykyään puutarhavajana. Kauhea kaaos, mutta itseni tuntien, tulee aina varmaan olemaankin
Oih! Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan. Mummun on varmasti hyvä siellä hoitokodissa ja te taas pääsette uuteen elämänvaiheeseen, jos ymmärsin oikein.
Minun äitini muutti joitakin vuosia sitten minun mummolaani, ja vaikka oli tietysti surullista, ettei mummo ollut siellä enää häärimässä, oli myös jännittävää nähdä paikka uusin silmin äitini kotina. Samalla syttyi sekä minussa että äidissä valtava innostus nähdä myös piha/tontti/puutarha ihan uudessa valossa. Äiti panikin varsin railakkaasti tuulemaan: hävitti vanhan maakellarin, kaatoi puita jne.
Onnea ja iloa sinulle matkaan kun laittelet pihaa omannäköiseksesi!
Kiitos =) Yritän muistaa ottaa paljon kuviakin samalla kun häärään.
Mummu sai tosi hyvän hoitopaikan ja on toki surullista, ettei hän voi kotonaan asua, mutta me olemme kaikki todella helpottuneita siitä, että paikka löytyi, eikä tarvitse mummon puolesta olla enää huolissaan.
Ei ollut enää helppo tämä viimeinen vuosi yksin kotona.
Ja puun kaadolla meidänkin olis tarkoitus aloitella, kun on vähän liikaa noita kuusia tuolla etelän puolella. Pitää vaan löytää joku hyvä metsuri joka sen tekisi, itse kun ei uskalla alkaa kirveen kanssa heilumaan
Onnea “uuteen” kotiin! Ihana seurata sitten, mitä kaikkea muutoksia teet pihaan. Minusta on vallan upeeta, että sulla on kotina mummula; muistot ja kaikki kulkee siinä mukana. Koita sitten välillä huilatakin siinä työn touhun lomassa.
Kuinka iso tontti tuossa on?
Kuka on maalanut ne kivet ovat kauniita siellä seinän vieressä.
Sinulla alkaa nyt iso urakka ja mielenkiintoinen saat suunnitella ja laitella mielesi mukaan onnitelut. On upea päästä tuolaiseen “uuteen” paikkaan josta tietää paljon ja tehdä omia suunnitelmia
Mikä tahansa omakotitalo olisi ollut unelmien täyttymys, mutta kyllä tämä mummula on jotenkin aivan erityinen. Oon jo täällä kuitenkin jokusen vuoden maata myllännyt
On täällä toki paljon sellaistakin, mikä ei minun silmääni miellytä ja jonkin verran tulee muutoksen tuulet puhaltamaan, mutta niin täytyykin. Mun pappa tätä pihaa enemmän laittelikin ja hänen kuolemansa jälkeen piha on ollut aika oman onnensa nojassa. Mitä nyt mummo jotain puuhaillut, lähinnä siivoillut nurkkia ja kasvattanut juureksia.
Tuo tontti… En osaa varmaksi kokoa sanoa, mutta kysyin isältä ja hän arvioi jotakuinkin 3000 neliötä. Ei osannut varmaksi sanoa itsekään
mumimyy, mun setä on maalannut nuo kivet. Sisällä ovat olleet tähän asti, mutta pelkään, että kissat kaatavat ne ja telovat itsensä niin vein ne ulos, sopivat kivasti tuohon penkkiin. Siinä kasvaa ketunleipiä kesällä ja ajattelin siitä jotain kivikkopuutarhaa suunnitella. Nyt ainakin puutarhassa kukkii aina jotain.
Sain aamulla kukkia. Nyt on kevät, kun leskenlehdet kukkii.
Vautsi kun iso tontti, olen tosi kateellinen.
Kyllä tuossa kelpaa tehdä vaikka mitä. Tosi hienoa!
Hienoja kiviä, taiteellisuutta siis suvussa enemmänkin:)
Eilisiä pihalöytöjä
Näitä oli tarkoitus käydä "varastamassa" yhden tyhjillään olevan talon pihasta, mutta ei sitten tarvinnutkaan.
Viimevuotisesta valkosipulipenkistä oli jäänyt jotain löytymättä. Ja nyt pukkailee piippoja. Vartavasten istutetut eivät ole vielä heränneet
Ja tulppaaneita ja alppiruusu
Raparperitkin nousee jo
Pikku omenaapuu ja mitä juurelta löytyikään
Tällipajuja
Lisää tulpparoisia
Luumupuuviidakko
Tällipajut !
Oiskos tämä ollut lumikello. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, kun en näistä koristekasveista niin ymmärrä.
Ja vähän piti laittaa jo omia pihakoristeita.
Vanhoja mahapulloja ja mun miehen puhaltamia pienempiä pulloja.
Hienoja pulloja, mutta sinulta puuttuu nimimerkki, jolla puhutella.
Ai sorry, huomasinkin, että olet Q. Oli niin lyhyt merkki, että luulin tuhruksi.
Jos sattuisin pimeässä hollille, voisin kerätä tuon pullosadon talteen ja poistua vähin äänin - teillä on varmaan yllinkyllin hienoja pulloja kun riittää pihallekin ripoteltavaksi
Rapunzel, ei siinä mitään, kunhan laittaa täyden tilalle