Iso kiitos kaikille minunkin puolestani vuosien yhteistyöstä. Vaikka hiljaisemmin viime vuosina olen täällä ollut esillä, piipahtelen kuitenkin lukemassa kuulumisianne. Vaikka moni teistä ei innostu facebookista, suosittelen silti, että liitytte. Faceen on helppo perustaa omat sivut, aina joku tuttava siinä pystyy auttamaan ja jos nykyisillä penttiläisillä on intoa, niin sinne on helppo perustaa oma ryhmä, jossa yleinen keskustelu, kuvien ja videoiden lisääminen voi jatkua tällä samalla porukalla.
Siellä ei voi keskustella niinkuin täällä. Poistuin siitä Puoli villistä puutarhasta, en kokenut sitä mukavaksi. Käsiteltiin vain yhtä asiaa kerralla, ei niinkuin täällä missä on vaikka mitä mistä voi keskustella samanaikaisesti.
Onpa tosi kurja juttu jos Pentti loppuu. Itse vasta muutaman vuoden vaihtelevalla aktiivisuudella osallistuneena tämä jo tuntuu isolta menetykseltä. Voin vain kuvitella pidempään mukana kulkeneiden fiiliksiä.
On ollut niin kivaa, kiinnostavaa ja opettavaista lukea muiden samoista asioista innostuneiden juttuja. Ja mitä käy koko valtavalle tietopankille, joka keskusteluihin on vuosien varrella kertynyt? Niiden kautta itsekin tänne löysi, kun hakipa mitä vain tietoa kasveista ja puutarhasta, tuntui että parhaat ja monipuolisimmat vastaukset löytyivät täältä. Niin että iso kiitos omasta puolestanikin kaikesta, jos käy niin että tämä jotenkin yllättäen kaatuu ennenkuin korvaavaa alustaa löytyy.
Toivottavasti puutarhaliitto tai joku muu sopiva taho ottaa kopin ja Pentti pelastuu.
Viimeisimmän uudistuksen aikaan oli näkyvillä palstan käyttäjien ikäjakauma, keski-ikä jotain 62. Ei myy ei markkinoi?
Miehän olen tehnyt mitä voin. Ikäni on 27 ja uutiskirjeenkin olen tilannut. Facesta poistuin jo ekassa aallossa, olisiko 15 v sitten. Äitini oli 27 samoin mummini, ja molemmat täditkin.
Se on varmaan, kohta “noin”
Olen miettinyt että pitäisikö tämän palstan saada jatkua. Voinko oikeutetusti vaatia että 10 viimeistä aktiivista kirjoittajaa saa tämmöisen foorumin käyttöönsä ja viettää hyvää aikaa frendiensä kanssa?
Minulla ei tokikaan ole mitään jatkoa vastaan mutta…
Olisi helpompi ottaa kantaa jos täällä olisi esim. 100 keskustelijaa, mutta kun on vaan enää 10 niin mitään kovin äänekkäitä vaatimuksia hankala esittää
Sen verran otan kantaa tohon aktiivikeskustelijoiden määrään että tosi moni on jäänyt pois keskusteluista siitä syystä että he eivät ole onnistuneet enää palstalle pääsemään. Ei siis omasta halustaan poissa vaan pakon sanelemana. Ja puhun nyt siitä ajasta jolloin tämä pentin edellinen uudistus tehtiin eli siirrettiin keskustelut tälle nykyiselle alustalle. Silloin alkoivat sisäänpääsyongelmat ja silloin alkoi myös aika jolloin palstalle tehtäviä korjauksia ns. kerättiin listalle ylläpidossa ja niitä oli tarkoitus tehdä joskus tulevan ison päivityksen yhteydessä sitten kerralla. Kaikki korjaukset piti tehdä nimittäin jossain muualla, siellä josta alusta ostettiin. Loppui sellainen oma aktiivinen ylläpito. Emme koskaan saaneet sitä isoa päivitystä, joitakin pikku fiilauksia vain tehtiin pakon edestä. Niistäkin jotka onnistuivat jatkamaan pentissä kirjoittamista osa jättäytyi palstan moninaisiin vikoihin ja ongelmiin turhautuneena pikkuhiljaa pois.
Nyt sitten viimeisimmän omistajan aikana en esimerkiksi ole enää päässyt kertaakaan yhteyteen suoraan tekniikan henkilön kanssa joten mikään jo vuosia ollut vika/ongelma ei ole mihinkään muuttunut. Ja nyt aivan viimeisimmäksi on tullut suuria kirjautumisongelmia lisää ja se on pakottanut taas monta aktiivia pysymään täältä pakon edessä pois. Kun ei pääse sisään niin ei pääse. Itse aattelen että on jopa ihme jos täällä 10 aktiivia pystyy tällä hetkellä kirjoittelemaan. Hekin vaihtelevalla menestyksellä kuka mitäkin keinoa käyttäen sisälle pääsevät.
Aktiivikeskustelijoiden määrästä noin yleisesti sen verran että ei heitä tarvitse montaa kymmentä olla. Palstalla käy kuitenkin hyvin paljon ihmisiä lueskelemassa keskustalua ja etsimässä tietoa. Iso osa heistä on tänne rekisteröityneitä vaikkeivat ole nimimerkkiä itselleen kaikki ottaneetkaan, ja osa saattaa lueskella viestejä monia vuosia ennenkuin itse uskaltautuu viestin kirjoittamiseen. Näin on aina ollut. Vakioaktiivit pitävät palstan pyörimässä ja he jakavat tietoa sitä kysyville - näin se toimii.
Yleisesti on tiedossa eräs sanonta, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin on hiljaa, itse politikoin ihan eri palstalla ja annan palaa ja joskus joudun karanteeniin koska sananvapautta ei olekkaan olemassa.
Täällä olen nyt oppinut että koira palstalla puhutaan koirista ja sairas palstalla sairauksista niin asiat pysyy oikeissa paikoissaan, kauan se kesti.
En ymmärt miksi täällä pitäisi puhua uskonnosta tai politiikasta, kun tämä on puutarhafoorumi? Sellaiset ihmiset on tosi raskaita jotka tyrkyttää noita asioita joka paikassa. Mielestäni täällä on ollut tosi hyvä ja asiallinen tunnelma.
Tuohon lisäys, Ennen koronss täällä oli keskusyeltu Omavarais taloudesta tms, Wege kirjotti sillo sinne jotai, ni eräät auko sille siellä päätään ja se häipy täältä, chatissa oli vielä välillä… Vähis/Vähänkaikkea ei pitänyt mun ns huumorista, Yksi syy miks en oo täällä on sekin, et kiinnostavaa kirjotusta ei olt… välillä oonniitä vilassut… ”onko asteuksista” mut kun on ulos kirjautuneena, ni ketjujen uusinsivu aukee heti alkuun…kirjautuneena piyää kahlata Joku voisi tehdä valmiille alistalle tällaisen, esim dvd plaza… olikohan mese ketju… ym, kännyllä naputettu,
Negaatioista huolimatta olisi kiva jos palsta jatkuu ja ne joidenka pirtaan ei sovi niin eihän ole pakko sietää tätä mummokerhoa vai mitä ? Otsikot kertoo missä mitäkin on meneillään ja avaa sen mikä kiinnostaa.
Tietämättä, kuinka moni muu on jo ollut yhteydessä Puutarhaliittoon, laitoin sinne tänään viestiä ja sain tällaisen vastauksen:
Otamme esille tämän seuraavassa kokouksessamme ja mietimme keinoa pelastaa sen. Se on säilyttämisen arvoinen.
Schibstedin yhteyshenkilömme ilmoitti että “tällä tietoa Puutarha.net -sivusto joudutaan ajamaan alas mukaan lukien keskustelupalsta. Se tapahtuu 1.6. alkaen.”
Pentti:
Perustettu 4.6.1998 / Ismo Ilen
Toukokuu 1999 keskustelupalsta
Huhtikuu 2002 jäsenrekisteröinti käyttöön
Helmikuu 2006 myytiin Suorakanava Oy:lle
Maaliskuu 2007 uusittu keskustelupalsta
Toukokuu 2008 myytiin Sanoma Digital Oy:lle
v. 2016 uusittu keskustelupalsta (=nykyinen alusta) -> suuria ongelmia palstassa ja sen käytössä
Vuonna 2020 myytiin Schibsted-konsernille osana Oikotietä (sis. rakentaja.fi tuoteperheen)
Huhtikuu 2024 Schibsted ilmoittaa lopettavansa Rakentaja.fi tuoteperheen toiminnot kokonaan
Mutta helpostihan me ei luovuteta, eihän. Jossain on joku taho joka ymmärtää tämän palstan korvaamattomuuden puutarha.alan tietopankkina jossa on yhteisöllisyyttä ja toisista välittämistä jota nykyään harvoin enää missään tapaa
Vanhan pentin puolella hyppäsin mukaan, jonkun tiedon mukaan 2007, mutta melkein väittäisin, että oli ainakin vuosi aikaisemmin? Silloin aikoinaan tuli oltua aktiivisesti mukana, kirjoiteltua melkein päivittäin. Meillä oli mahtava taimenvaihtojoukko vuosia, paljon sain tätä kautta puutarhatuttuja ja ympäri suomen tuli läheteltyä ja saatua kasveja. Useita siemenketjukirjeitä tuli laitettua alulle. Nykyään käyn välillä vilkuilemassa lähinnä kylvöketjua, että mitähän siemeniä olen unohtanut laittaa ja joskus luen jonkun mukulaselleri-ketjun läpi jos viljelykokemusta puuttuu. Aikoinaan olisi ollut suorastaan maailman loppu, jos pentti olisi ollut lakkautusuhan alla, nyt on väki vähentynyt hyvistä vuosista ja sen asian ytimen, eli puutarhatiedonkin etsiminen pitkistä rönsyilevistä ketjuista hankalaa, kun sen löytää nopeasti muualtakin. Puuvartiset on nyt itselläni kiinnostuksen kohteena niin siihen löydän tietoa fyllin puolelta.
Laitoin puutarhaliittoon postia jossa kerroin että tämä sivusto etsii uutta kotia…
Kiitos kaikille jotka jo olette Puutarhaliittoon postia laittaneet pentin keskustelujen pelastamisen puolesta. Lisä ei ole pahaksi ollenkaan, samassa veneessä soudetaan. Olisin sitä mieltä että Puutarhaliitto on nyt se taho joka pentin pelastaa jos joku sen tekee.
Olen tänään ollut puutarhaliittoon yhteydessä. Vastaanotto oli positiivinen, mutta moni asia tietysti vaikuttaa siihen miten asia kehittyy heidän puolelta. Heillä on toukokuun alun kokouksessa tämä asia asialistalla. Huhtikuu on vielä aikaa vaikuttaa siihen suuntaan, vink vink.
Kaikkeni teen asian eteen, katsotaan mihin se riittää. Pidän teitä ajan tasalla sen mukaan miten itse siellä pysyn.
Kysely: ajatuksia siitä miten Puutarhaliitto hyötyisi Puutarha.netin ja sen keskusteluiden hommaamisesta itselleen
Pyydän teitä listaamaan ajatuksia siitä miksi Puutarhaliiton ja Puutarha.netin yhteistoiminta olisi hyvä asia. Miten niiden tavoitteet kohtaavat ? Miksi Puutarhaliiton kannattaisi panostaa Puutarha.nettiin ja pelastaa se siipiensä suojaan ? Siis miten pentti möisi itsensä Puutarhaliitolle.
Tämä on tärkeää. Laittakaa vaikka vaan ranskalaisilla viivoilla asioita tänne ylös. Apunne ei mene tässä asiassa hukkaan. Käyttäkää tätä ketjua jotta saan kaikki asiat varmasti otettua ylös. Saa myös laittaa hölöllä mulle viestiä halutessaan.
Aikaa tässä nyt on niukasti, mutta jos sunnuntai-iltaan mennessä heittäisitte ajatuksia. Kiitän jo etukäteen meitä kaikkia meidän kaikkien puolesta
Tapahtumien mainos alustana sopiva ?
Uutuuksien esittelykanavana ok ?
Kaksi asiaa tuli mieleen pikimmiten kiskaistuna.
Kaikki valtava tieto ja taito olisi hyödynnettävissä heidänkin asiakkaille.
Kiitos, kaikki jo tulleet ajatukset otettu talteen.
Lisää vaan, mitä vaan mieleen tulee Puutarhaliiton ja Puutarha.netin yhteistoimintamahdollisuuksista siltä kannalta että mitä Puutarhaliitolle siitä olisi hyötyä.
Toiseksi voisitte listata miksi tämä keskustelupalsta on erityinen, ja miksi se pitäisi säilyttää.
Kyllä mä tiedän, mutta sanoiksi pukemiseen voisi olla hyvä saada usealta penttiläiseltä oma ajatus. ettei vaan mikään tärkeä asia jäisi listaamatta.