Empress Josephine
Pikkala
Valamonruusu pensasaita
James Mason
President de Seze
Rosa gallica Hippolyte
Rosa gallica Alienor d´Aquitaine
Rosa gallica ‘‘Charles de Mills’’
Rosa gallica ‘‘Veronica Sundman’’
Rosa gallica ‘‘Viggo’’
Oi miten kauniita ovat ja terveen tuntuisia. Mun ‘Tour de Malakoff’ on oikein hämmästyttävästi samanlainen kuin sinun ‘President de Seze’, alan epäillä sen henkilöllisyyttä.
Ihania ruusuja teillä!
Onko muiden Tuscany kasvattanut pitkät hontelot versot jotka pötköttelee pitkin ja poikin? Minä luulin että se on pystykasvuinen. Pitänee kehitellä jonkinlaiset tuet. Voisikohan pituutta rajoitttaa leikkauksella keväällä vai menettääkö kukat?
D., minä puolestaan pähkin, kun Tuscany Superb on niin hirmuisen matala, jää pahasti kurjenpolvien ja nepalinhanhikkien jalkoihin. Oletko antanut hurjasti typpeä? Kun on kukintansa kukkinut - perus-Tuscanyhan kukkii kerran - voisi melkein 2/3 versoista typistää, luulen ma.
Superb kuullostaa tosi matalalle. Tänä kesänä meidän, tietääkseni perus Tuscany, on saanut vain kompostimultaa koivilleen ja silti kukki todella runsaasti. Pisimmät versot on yli metrisiä, joten taidanpa kokeilla 2/3 leikkausta. Vieruskaveri Nuits De Youngilla on muuten samaa löhöilyvikaa.
Olen vasta saanut Tuscanyn, joten siitä ei sen kummemmin kokemusta vielä ole. Ensin ajattelin, että miksi leikata, kun sehän on pensasruusu, mutta sitten vilkaisin ruusukirjaani. Siellä sanottiin, että Ranskassa pitävät ranskanruusuja matalina leikkaamalla ja myös kukinnan lisäämiseksi. Pensaista leikataan kolmasosa pois kukkien lakastuttua. Kirjoittaja (Pirjo Rautio) kuitenkin sanoo, että Suomessa ruusut kannattaa leikata vasta keväällä.
Itse olen leikkaillut kaikkia pensasruusuja samaan tapaan keväisin eli isoiksi tulleista pensaista maata vasten rötköttäviä oksia ja kuolleet oksat pois. Mutta ei mulla ole isoiksi pensaiksi tulleita ranskanruusuja. Nyt olen myös rakennellut pensasruusuille tukia ja suunnitteilla on lisää. Ranskanruusuista(kin) iso osa on kait aika rentoja tapauksia niin kuin yleensäkin pensasruusuista.
Lisäys: Tajusin juuri, että valamonruusukin on ranskanruusu. Sehän on iso ja rötköttävä pensas, josta olen leikannut keväisin maata pitkin olevia oksia. Tänä kesänä rakennettiin sille jonkinlainen tuki, ettei niin kauheasti tarttis leikata ja ruusun vierustan hoitaminen olis helpompaa. Muuten valamonruusustakin sanotaan, että olis pysty. No, ei ole. Mulla ykskään ruusu ei ole pysty. Tai kaikkein pystyin tähän mennessä on Ruskelan ruusu.
gallicat jää aika pieniksi. Jos talvehtineita versoja on keväällä, voi niitä typistää 1/3 entisestä pituudesta. Mun Tuscany on juuri ja juuri puolimetrinen, mutta ojennettuna suoraksi vähän enemmän. Ja Tuscany Superb vieläkin matalampi. Hentoisia ovat mutta kukinta korvaa muut puutteet. Gallicoista näteimmän mallinen mielestäni on Officinalis.
Kirjoapteekkarinruusu (Rosa mundi)
Anais segalas tänä kesänä
Ihana <3
Löysin taas taimistojen sivuja selaillessa ihanan ranskanruusun Charles de Mills <3 Pakkohan tuollainen kaunokainen on saada puutarhaan keväällä.
Taas löytyi yksi ihanuus jonka aion kyllä tässä kevään aikana hankkia. Ihan huikean hieno suomessa jalostettu ranskanruusun ja sammalruusun risteymä Merveille.
Ihana Duchesse de Montebello