Rentoakankaali, Ajuga reptans

Tälläisen tosi matalan akankaalin löysin Virosta. Tämän korkeus on vain viitisen senttimetriä, ei ole vielä kukkinut. Tietäisikö joku nimen hälle?

Vähän hankalampi talvehtija (ainakin meillä) kun muut lajitoverit.

.

Vaaleanpunainen aloittelee kukintaa.

Kirjavalehtinen kukkii jo.

Täs miun kirjavalehtinen.

Tämä matala kurttulehtinen selvisi hyvin talvesta.

Tästäkin kasvista pitää todeta että vielä sitä viime kesänä oli kirjavalehtisenä versiona ainakin neliön alalla ja tänä keväänä yksi juuri ja juuri hengissä oleva taimenreuhka. Mutta kaunis on, tykkään kovasti.

Tällaisia akankaaleja kukassa nyt.

Tuilu, miten hyvin tuo ylempi (Burgundy glow lukee mulla samannäköisen tiedoissa)on kestänyt talvea? Oletko suojannut talveksi/kevääksi? Olen juuri saanut sellaista ja istutin eilen, kiinnostaisi onko hankala tapaus

Ei ole hankala, elelee minulla ilman talvisuojausta savisella viljelypalstalla.

Komppaan :slight_smile: Minulla kasvaa monessa eri paikassa ja kaikki talvehtivat hienosti ja kukkivat hyvin.

Verrokiksi minulla on myös sellaista hyvin tummalehtistä lajiketta ja se tekee selvästi hanakammin rönsyjä kuin tämä valkokirjava muoto.

(niitä kasvaa siis samoissa paikoissa että helppo verrata)

Empä ole tiennyt muunlaisia olevankaan kuin sinisiä, hienoja!
Tässä näitä taviksia, kestäviä ja hyviä leviämään

Tämä on joku mikälie maatiainen mutta tykkään kun kasvaa isona mattona, yksittäinen kukkahan on vaatimattoman näköinen

Ompa upea matto :slight_smile:

Kiitos tiedoista kaikille. Taidan laittaakin sitten myös tummalehtisen taimivaihdossa saadun pihan uuteen kakkosparaatipenkkiin, jonka olen viikonlopun aika tehnyt. Sanomalehdillä kuinkas muuten :slight_smile: Punalehtinen on muuten tosi nätti ruukkukasvinakin, suosittelen.

Rainbow edessä

Tympäännyin lopullisesti tuohon tavikseen, tummalehtiseen sinikukkaiseen, koska hän yrittää vallata koko penkin itselleen. Revin kaikki pois, varmaan kaksi kottikärryllistä. Kaiken lisäksi väliin oli päässyt luikertelemaan sitä inhottavaa maahumalaa, yöks, mikä parivaljakko. Tulipa ilmava ja tilava perennapenkin pääty, ihanaa. En ikinä enää laita rönsyilevää kukkapenkkiin !