En laittanut edes talvisuojausta. Lunta päällä reippaasti ja taimet kohopenkissä.
Parina viimeisenä talvena nämä talvehtivat hyvin. Usein lähtevät keväällä ihan alusta. Siementaimia löytyy myös pitkin pihaa. Kerrottu keltainen on tainnut hävitä tai sitten se on jäänyt jonkun kasvin jalkoihin.
Rohdoskasvi, migreenilääkkeeksi, mutta ei jatkuvaan käyttöön.
Tällään tähän nyt ihastukseni reunuspäivänkakkaran. Oikealla alempana oleva on Pentti-ystävältä, sen lehtien väri on hieno limenvihreä. Terkkuja satuesille! Vasemmalla Jelitton siemenistä kasvatetut, yllättäen kerratut reunuspäivänkakkarat. Käyvät mainiosti muuallekin antamaan valoa ja aurinkoa kuin reunuksiin, jonne, ainakin minulla, on hiukan korkeakin.
Pärjääkö tuo kerrottukin talven yli? Minkä korkuinen se on? Kasvaako samanlaiseksi tiiviiksi pusikoksi kuin tuo matalampi?
Apua, sehän on lattariltaan chrysanthemum, ollaan väärän otsikon alla.
Siirtäisikö kiltti valvoja meidät?
zaira, 2008 olen kasvatellut siemenistä kerrotut, kolmea talvea talvehtinut ilman ongelmia. Lähes samanlainen puska tulee, ehkä 5 cm korkeampi. Kauempaa ei erota niitä toisistaan.
Noita kerrottuja on minullakin ja todella kestävä ja leviävä on kuivalla, kuumalla kohdalla ollut.
Vau, niitä pitää sitten myös saada. Mistähän oikein saisin noiden siemeniä ostettua?
Ätini pihassa on näitä ollut varmaan 20 vuotta, vyöhyke 1b. Äiti sanoi, että niitä on hänellä kolmen eri näköistä. Mun pihaani ovat putkahtaneet äidiltä saatujen perennajakotaimien matkalaisina. Aina niitä tulee, harmiksi asti ei ole ollut. Laitan siemeniä tänä vuonna ketjukirjeseen, niitä onkin tullut kerättyä aika iso määrä. Tosin en voi varmuudella sanoa, tuleeko näistä millaisia kukkia. Valkoisia tuollaisia snowbal:in tyyppisiä ovat kaikki. Osa on kerrottuja, osa ei, tietääkseni tuota keltaista kerrottua ei näissä ole. Äitikin tässä sanoi ostaneensa aikoinaan yhtä ja samaa siementä, mutta niistä tulleet kaikki eri muodot. En sitten tiedä risteytyykö, vai miten ovat saaneet alkunsa. Jos joku kaipailee siementä, niin hölöä mulle vaan, näitä riittää. En muuten sitten ole koskaan näitä erikseen kylvänyt, sen kun antaa siementää, eikä revi ihan kaikkia alkuja keväällä penkistä irti…
Nämä tälläiset muodot, kuvattuna tänään äidin pihalta. Molemmista olen kerännyt siementä reilusti talteen, eli on yli oman tarpeen. En aikasemmin ole osannut oikein arvostaa näitä, kun ovat olleet pihalla aina ns. "joka paikan kukkia". Nyt vasta tajusin niiden monikäyttöisyyden ja hellpouden täydennyskasveina!
Jos muuten jollain olisi sitä keltaista, niin vaihtaisin siementä siihen, kun sitä ei meillä ole!
Tupsukille vilkuttelee tämä kaunis kukka, aloitti uuden kukinnan, luuli varmaan että on kevät
Satues, siementääkö se?
Iiris-kukka, en vielä tiedä, on mulla ekaa kesää, keväällä ollaan viisaampia.
Mutta jos samanlainen on kuin keltalehtinenkin, niin silloin siementää ja rutkasti
Hyvä juttu
Kerrottu versio on ollut penkissämme joitakin vuosia, terveiset Tipilinnulle. Siementää ja tekee reippaasti taimia. Tuoksuu etenkin kosketettaessa porkkanalle vai mikähän se olisi? Kuten Ruut edellä sanoi, hyvä penkin täydentäjä.
Taisin löytää Puu-ukolta saadulle Chysanthemille nimen. Chrysanthemum Bronze Elegance
Monivuotinen pitkään loppukesällä kukkiva perenna.
Reunuspäivänkakkara kukkii. Kurpalta olen tainnut saada ensimmäiset taimet ja nyt niitä on ihan kivasti. Tosi nätti, kun nuo lehdet ovat niin kivan vihreät.
Viime talvena sisälle kylvetyt ja tupsuina keväällä ulos istutetut aloittelevat kukintaa täälläkin. Ihanan pirteä vihreä lehdistön väri ihastuttaa.
Reunuspäivänkakkaralla on monimielinen nimi. Se on mainio kasvi kukkapenkkien “tuuheuttajana” siellä täällä, sopii lähes mihin vain ja siementää ahkerasti. Ihan penkkien reunalta kitken taimet pois, koska ainakin mulla oleva versio kasvaa melko korkeaksi ja kaatuu helposti pitkin pituuttaan ilman muiden kasvien tukea