Sanomalehtiä ei ainakaan tarvitse enää, jos on maisemointikangas. Onko siis tarkoitus, että kasvit leviävät kankaan päällä?
Tarkoitan siis että juurillaan, nuo perennat esimerkiksi.
Ok. Muistaakseni vain K-raudan puutarhapuolen kaveri neuvoi tuon sanomalehtikikan, jotta tuota kuoriketta ei tarvitsisi niin paksulti. Ja tarkoitus olisi siis, että nuo kasvit ainakin jonkin verran leviäisivät istutuspaikastaan täyttämään tyhjät välit ja tässä tapauksessa siis maisemointikangasta jo levitettynä istutuskohtia lukuunottamatta. Kannattaisiko se ottaa joiltain kohdin pois vai kenties korvata sanomalehdillä? Lähinnä siis arveluttaa nämä rönsyten leviävät perennat.
Jos ensi kesänä vähän aukaisisi kangasta niiltä kohdin, joilla perennat kasvavat, sitä mukaa kun leviävät täyttämään aukon niin suurentaa taas reikää kankaassa. Eli ei nyt tekisi mitään, sitten kun kasvit kasvavat ja leviävät suurentaa sitä aukkoa kankaassa.
Sanomalehteä on usein käytetty korvaamaan se kangas, siinä varmaan käynyt lipsahdus myyjällä. Katetta ei nyt kankaan päälle paljoa tarvitse, koska kangas estää nurmen kasvun alapuolelta. Ilman kangasta tai sanomalehteä sieltä tulisi läpi heinää vaikka olisi paksumpikin katekerros.
Sitten myöhemmin siihen hakkeen päälle kyllä kasvaa kaikenlaista lentelevistä siemenistä, niitä täytyy sitten vaan nypiskellä pois.
Ainakin hopeahärkille olen tehnyt niin, että sitä mukaa kun se on levinnyt, olen ripotellut päälle vähän multaa - ei välttämättä vaatisi sitäkään, mutta onpahan hyvinvointi varmistettu niin. Eikä tee niin pitkiä kaljuja varsia, kun pääsee paremmin juurtumaan. Toiminee myös tarvittaessa maksaruoholle, mikäli ei tahdo levitä itse kuorikatteeseen.
Jees, kiitos vastauksista! Tuli ainakin jo vähän varmempi olo itselle ja varmaan mieskin tykkää, kun sanon, ettei sanomalehtivirityksiä lisäksi tarvita (itsellä aika menee lähinnä 1-vuotiasta nassikkaa kaitsiessa, siksi pääsen osallistumaan aika rajallisesti tähän tällä hetkellä). Vähän vielä jännittää, miten hyvin tuo kuorikate pysyy jyrkimmillä alueilla paikoillaan, joita on onneksi melko vähän, mutta ei kai näistä voi kun ottaa opikseen
Minä olen leikannut hopeahärkistä varret poikki kukinnan jälkeen. Muutaman viikon on ihan nysää, mutta sitten kasvaa uutta vartta, eikä ole sellainen pitkä roikale. Myös keväällä lumen sulettua olen leikannut kaiken pois, ei ole haitannut kukintaa.
Sopisiko tähän ketjuun kysymys, meillä kun olisi myös tarvetta hake- tms. katteelle, niin saako sitä jostain isommissa erissä? Ei viitsisi pussitavarana ostaa…
Vapolta ainakin suursäkeissä tai vaikka kuorma-autollisen, sen mukaan kuinka monta kuutiota/tonnia tilaa.
Meilläpäin paikalliset sahatkin myyvät kuorikatetta. Peräkärryllä ollaan käyty hakemassa ja ovat auttaneet kuormauksessa.
Kiitos, täytyykin sitten paikallisista sahoista aloittaa ja jos ei tärppää, niin kysellä vaikkapa sitten tuolta Vapolta…
Meiltäpäin saa kaatopaikaltakin hyvää kuorikatetta. Kannattaa tiedustella sieltäkin.
Yhtenä projektina aloitin syksyllä, talon takana, idän suuntaan olevan rinnepenkin perkaamisen. Kolme vuotta sitten kaadettiin siitä iso mänty ja tämä rinne on sitä kuivaa männyn alustaa, josta olen haravoinut paksun käpymaton vähitellen pois. Nyt siinä on kasvanut ahomansikkaa ja heinää harvakseltaan. Syksyllä kuorin rinteestä pintakerroksen pois ja levittelin siihen lehtikompostimultaa.
Rinnealueelle paistaa aurinko vain aamupäivän ja kesällä myös illasta. Tämä alue jää talon taakse, joten ei ole näytillä, muuten kuin tielle päin. Istutin näkösuojaksi tien suuntaan muutaman tuijan ja ne viihtyvät siinä hyvin. Ajatuksena on käyttää alueeseen vain omaa kompostimultaa ja haketta jota olen tehnyt vartavasten havupuista (omat ja naapurin joulukuuset) ja muista risuista sekoitettuna.
Rinteen päällä kasvaa muutama ruusupensas, pari alppiruusua sekä nuo tuijat. Syksyllä istutin rinteeseen muutaman pienen alppiruusun sekä hortensian. Yläreunaan laitoin myös rivin kultatyräkkejä joille ei löydy muuta paikkaa. Rinteen maa-aines on ilmeisen hapan, joten nyt etsin ja vaihtelen kasvien paikkoja ja ruusuille tulee siirto kun maa sulaa.
Rinne on aika jyrkkä, noin 8 metriä pitkä talon päädyn suunassa ja nelisen metriä tien suuntaan. Levittelin haketta, jonka olen silpunnut kolmeen kertaan, että sain sopivaa ja mukavan näköistä. Heti se on hakkeen kanssa mukavamman näköistä, verrattuna paljaaseen huonomultaiseen rinteeseen. Rinteen yläreunan suunnitelma on vielä avoin sekä, millä sitoa tuo hake että pysyy, ja kuinka paljon sitä laitan.