Ritarinkannus, Delphinium

Ja nyt on sanatkin sekaisin

Uskallan vielä kysyä tämän nimettömänä kukkansa aukaisevan ritarinkannuksen nimeä?

En kertakaikkiaan voinut olla laittamatta tätä tuliritarinkannuksen (delphinium nudicaule) kuvaa teille. Kasvatin sen siemenestä viime kesänä ja luulin jo kuivuuden korjanneen sen kasvitaivaaseen, mutta keväällä se puski kahta isompana maasta ja kukkii nyt kahden kukkavarren voimin suurena ylpeyden ja ilon aiheena. Tuleepahan samalla testattua uuden pentin kuvanlisäys...

Voi hitsi! Tuosta tuli mieleen, että olen kylvänyt johonkin tuliritarinkannusta, mutta missähän sekin kylvös lienee...

Tapolan lihalaatikossa?

Höytyvä, hauskaa, minulla juuri nyt kesällä itäneitä D. nudicaulen taimia! Näyttääpä se mukavalta!
Tänä vuonna kokeilin myös D. grandiflorum dwarf ´White Butterflytä´. Se on jäänyt minulla polvenkorkuiseksi ja sade kaatoi kumoon, mutta sulokas minun silmissäni.

Liisukka, saatat olla oikeassakin. Istuttelin siitä joitain taimia jo pois, mutta ahdasta on silti.

Merlin, onpa tuo valkoinenkin kaunis. Toivotaan että tuliritarinkannuksistasi tulee isoja ja vahvoja:-)

Mahtaako kellään olla keltaritarinkannusta ja kokemusta/infoa siitä? Googlettamalla löytää aika niukanlaisesti tietoa. Juuri tänään huomasin jostain vanhasta siemenluettelosta että sellainenkin on olemassa. Olisi tosi kaunis kirkkaansinisen ritarinkannuksen vieressä.

Keltaritarinkannuksia istuttelin kukkapenkkiin pari viikkoa sitten, tämän kevään siementaimia. Toivottavasti linnut antavat olla ne edes rauhassa, jotta ensi vuonna voisin kertoa kokemuksia.
Pitääkin mennä tarkistamaan..

Onko tämä nyt sitten ritarinkanus? Kun nuo lehdet näyttää teidän muihin verrattuna niin hapsuisilta...

Lähempää kuvaa, sori huono kuvanlaatu... kuvassa sinisisiä ja valkoisia ritarinkannuksia?

Kaarina76, olisiko tuo kiinanritarinkannus? On matalampi kuin muut ritarinkannukset.

Siinä on oikein sähäkkä sininen valkoisen ja oranssin kanssa hyvin yhteen sopiva.

Onko kellään Tuli- ja kääpiöritarinkannuksen kuvaa , laitoin itse niiden siemenet maahan ja ois hauska nähdä, minkä näköisiä ne ovat isona jos itävät.

Kaarinan sininen kukka on KIINANRITARINKANNUS Delphium gradiflorium. Liekkö Pirkko-Martalta lähtöisin, minulla ainakinhymy

Kivakiva, siis kiinanritarikannus:) Kyllä, Pirkko-Martalta kotoisin:) PM sanoikin että ritarinkannus, mutta näitä tämän ketjun kuvia katselessa jäin miettimään tarkempaa tietoa kun lehdet näyttivät erilaisilta. Pitää siirtää myöhemmin juurakot sopivampaan paikkaan ja ottaa siemeniä talteen. Jos ne eivät kasvaisi puoliksi maata pitkin, näkis paremmin että ne ovat korkeita, yli metrisiä hyvinkin. Ehkä jopa 1,5 metrisiä. Heh. jokohan menee kalavaleiksi? Kyllä täältä sitten kaikki tarvittava tieto löytyy, ootte te mainioitaansiomerkkihymy.

Höytyvä, D. zalilin siemeniä kylvin keväällä, vieläkin odottelen hymy.
Taidan kyllä ottaa uusiksi, paljon valkoista kerrottua D. elatum ´Green Twistiä´, kiinanritarinkannusta D. grandiflorum ´White Butterflytä´sekä  D. zalilia ja nudicaulea.

Nyt tuli kunnon sade ja tervetullut olikin mutta harmittaa

Oi, voi, myötätuntoa tunnen.