Ruukkupuutarha

Osaako joku sanoa, kannattaako kesäsypressin taimia laittaa useampia samaan  esim. sellaiseen 40 cm leveään rruukkun?

Minulla oli viime kesänä kesäsypressiä ja aika kookkaiksi kasvavat; yksi riittää.

Kastelukysymys! Kuinka paljon ruukussa oleva jalokärhö ja jaloruusu vaativat enemmän kastelua, kuin jos vertaa maahan istutettuihin? Ja tarkoitan sellaisena normaalina kesänä silmän isku

Ajattelin istuttaa noita laatikoihin jotta saisin helposti talveksi varastoon, mutta mietin nyt sopiiko laatikkoistutus kun ollaan välillä reilu viikkokin poissa maisemista?

Ruukkusiili

Kuutamolle vastaus vähän myöhässä,nyt vasta huomasin.Eli olen joka kevät ostanut uudet kukkasipulit,laiskanpuoleinen olen ollut, enkä ole koittanut talvettaa,varmaan onnistuis viileässä paikassa.

Kastelukysymys
Mitä isompia ruukkuja käytät, sitä harvemin voit kastella. Ruukun on hyvä myös olla materiaaliltaan sellainen, että se ei haihduta vettä lävitseen. Laita myös jotain katetta ruukun pinnalle ja kastelukiteitä tai vermikliittiä multaan, niin kyllä sinä viikon voit lomalla olla. Ja onhan sitä olemassa kaikenlaisia kastelulaitteita. Villalankaa pitkin vesi tippuu ylempänä olevasta astiasta alempana olevaan ruukkuun.

Tattis, noita kastelukiteitä en muistanutkaan!

Mehitähtiä ruukussa. Tämä talvehti varastossa.

... ja maahumalaa ruukussa.

Tässä myös mehitähtiä ruukussa. Siisti koko kesän eikä tarvitse kastella.

Muutama ruukku viime kesältä

Kaarnikka, hienot ruukut ja kivasti tuo ruosteinen tonkka korostaa kukkien väriä - ja auto sävy sävyyn talon kanssasilmän isku

Pelastin ton tonkan appiukon kaatopaikka läjästä, kaikkea
ne viittii roskiin laittaa

Tuli tässä mieleen muuan idea, sanokaa te, onko hyvä vai huono.

Jos haluaa kasvattaa ruukussa esim. puuta. pensasta tai mitä tahansa kasvia ulkona ympäri vuoden, talvesta selviytymistä auttaisi, jos kasvin istuttaisi ensin sellaiseen vanhanaikaiseen styroxruukkuun ja tämän styroxruukun sitten sijoittaisi vaikkapa johonkin kivi- tai peltiruukkuun. Styroxin pintahan tuntuu aina lämpöiseltä. Päälle voisi sitten laittaa jotain peittoa tilanteen mukaan, havuja ja lunta tms.lampputäh?

Luultavasti ihan hyvä idea, mutta silloinkin ruukun kyllä täytyy varmaan olla tosi iso.

Eikös tuijia kasvatella ruukuissa ainakin silloin tällöin?

Ostin minäkin tänään ruukkuja. Minulla on murheenkryyninä tiensivun kiviaitateelmäs joka on tosi ruma ja hankala. Olen sen kanssa mullistanut vuosikaudet eikä paremmaksi tule. Oikeastaan se on kulmaan tehty kiviläjä jota on koottu pellolta kerätyistä kivistä. Ensin sain vision että hommaan harmaita kiviruukkuja siihen näennäismuurin päälle ja laitan niihin krassia ja vaikkapa risiinit tms. Tänään ehdin pariksi minuutiksi kauppaan jossa on myös ruukkuja ja niin vain marssin ulos kainalossani sellaisian harmaita isohkoja muoviruukkuja. Olivat niin halpoja että lankesin. Ja kun meillä aina menee "vahingossa" rikki kaikki kalliit ruukut niin miksi ottaa itselleen turhia huolia?

Mulla on ollut nyt kolme talvea pallotuija ruukussa ja hengissä näyttää olevan edelleen. Ruukku on vetoisuudeltaan n. 10 litraa enkä ole vaihtanut multaakaan kertaakaan. Eka talvensa vietti Vantaalla ja nyt siis kaksi talvea täällä Oulussa. Sitkeä sissi sanoisin.

Tuija purkissa. Muovitynnyrissä on muutama reikä pohjalla, vähän soraa, sitten multaa. Talven jälkeenon nyt yhtä vihreä, en suojannut edes kevätauringolta. On eteläpuolella ja koko ajan auringonpaahteessa.

Oulunseudulla, onko tuija sinullakin ulkona koko vuoden tosiaan? Voi jee, pitääköhän ostaa noihin isoihin sinisiin ovenpieliruukkuihin, joita on tuolla alkupään kuvissa, tuijat? Ruukut ovat kyllä kapeita, mutta multaa niihin mahtuu, kun ovat korkeita... Voisi laittaa kesäksi kukkia juurelle, niinkuin memulilla... Tuo ruukun kapeus kyllä voi olla tuhoisaa, mutta voisihan sitä kokeilla vaikka ensin yhdellä...hmmm....

Inki, ruukussa oleva tuija taisi olla Platonilla, ei mulla