Vettä tullut urakalla. Eilen illalla tyhjensin sadevesimittarin, siellä oli kohtuulliset n 20 milliä kahden päivän jäljiltä.
Nyt klo 14.30 mittarissa oli 45 milliä (mulla ei oo IKINÄ ollut noin paljoa vettä sadevesimittarissa!) ja edelleen sataa. Onneks enää vain vähän koska täällä tulvii nyt ihan urakalla. Tontille tuleva tie menee ison avo-ojan yli, siinä on tosi iso teräksinen siltarumpu. Tää on sama oja joka kiemurtelee jostain Elimäeltä (ja sinne jostain kauempaa, ehkä Ruotsinkylästä, mistä lie lähtenee) tänne ja täältä eteenpäin Kausalan keskustan läpi ja siitä eteenpäin laskeakseen Kymijokeen.
Aina kun on satanut rankasti on oja ollut ääriään myöten vettä ja virtaama ollut kova. Pinta laskee sit hyvinkin nopeesti, parin päivän kuluttua saattaa olla enää vähän vettä pohjalla virtaamassa.
Mutta nyt, nyt se tulvii holtittomasti pelloille ja pihoille joiden vieressä se kulkee. Naapurin pihamökki joka on heillä sielä ojan lähellä on veden saartamana tällä hetkellä.
Samoilla kohdilla on meidän kasvimaalta jatkuva pelto-alue ja mulla ei kumisaappaiden varret (puolivarsi) riittäneet kun kävin siellä tilannetta kattomassa.
Tässä on mun kasvimaa-alueen alku. Jos vesi ojassa yhtään enempää vielä nousee niin mun koko kasvimaa jää sen alle. Oja on pikkupömpelin takana olevan kuusen takana. Oikeassa yläkulmassa on lipstikka joka on istutettu kasvimaan alkuun. Siitä sit eteenpäin kaikki muu.
On pikku pelko persiissä siitä kuinka se meille tuleva tie siinä ojarummun päällä kestää. Virtaus on kova, kohina vaan käy. Jos vettä virtaa niin paljon ettei se mahdu siihen ojarumpuun niin se nousee tien päälle. Nyt on aikalailla siinä rajoilla.
Lauta tien reunassa on tien pinnassa.