Saarni, Fraxinus

Onko tässä nyt saarnen kukintaa?

Tekeekö saarni juuriversoja kannosta? Tontilla on pari melko kookasta puuta, joista pitäisi päästä eroon, ja mietin, pitäisikö maksaa iso raha kantojen jyrsimisestä. Ovat liian isoja käsin kaivettaviksi.

Komea puu, mutta kaupunkipuutarhaan liian iso. Itää aivan liian helposti, itsestään kylväytyneitä nuo minunkin puuni, ja kasvaa valtavaa vauhtia.

Kasvikortisto tietää näköjään, että “uudistuu tyvi- ja kantovesoista”. Mrr.

Fraxinus Americana on ainakin täällä meilläpäin aika komean tummanpunainen tällähetkellä. Jos muistais vaikka huomenna ottaa kuvia…

tämä Saari? kasvaa Halistenkoskella(Turku) monia muitakin saaria täälläpäin on. kuva 2.10-10

Tilasin juuri Fraxinus nigran siemeniä Mustilasta, ihan huvikseni… Onko kokemuksia menestymisestä?

Kysymys kuuluu: mihin Saarni sopii? Aurinko? Varjo? Kuiva? Onko se arka?

Jostain maailman ihmeestä on II-vyöhykeen kukkapenkkiini eksynyt 3kpl saarnen taimia, jotka on jo kerennet polvenkorkuisiksi. Enkä yhtään tiedä mihin ne pitäisi siirtää.

… jos näitä vanhoja viestejä lukisi, niin kyllähän sieltä niitä vastauksiakin löytyisi…

Eli hallanarka, mutta voi menestyä jopa IV-vyöhykkeellä. Kuulostaa ihan komealta pihapuulta. Ja todennäköisesti nuo siemenet on tulleet Raakilta jonkun toisen multapurkin juurella

Kiitos vielä Mai-Lee vinkistä!

*Saarni kannattaa istuttaa paikkaan mihin ei tule halloja kevääällä helposti.
*Paikka missä ns. herää myöhempään kevääseen. *Lehdet puhkeavat, silloin myöhemmin. 
*Mun mielestä vielä ns. näkymättömämpään paikkaan, koska kellastuttaa lehdet ja pudottaa aiemmin kuin moni muu lehtipuu. Tulee syksyinen olo. 
Mulla niit kasvaa 3kpl pihanrajalla.

Kuopiossa mummolassa kasvoi saarni myös tontin rajalla, hieman varjossa ja hyvin menestyi. Olikin näköjään istutettu ihan oikeaoppiseen paikkaan ja oli hyvin tärkeä kasvi pihapiirissä se aina pihakierroksella esiteltiin. muoks näkyi kasvavan ortodoksisen kirkon pihalla Joensuussakin tänäänkin ja siemeniä oli paljon, milloinhan ne tippuvat kypsyyttään metrien korkuudelta? (juu ketjua lukemalla…)

*Olen huomannut että monet muutkii puut ovat arkoja halloille. Esim. Hevoskastanja, Korkkipuu, Japaninsiipipähkinä, Jalopähkinät. Siihen auttaa em. paikka Jos puihin tulee lehdet myöhemmin. *Mulkii on ollut joskus paleltumia.

*Monetput ovat ns. mantereisia ja siellä tulee kerralla kesä ja kerralla talvi. Eikä kevät keikkuen tulevi,niinkuin Suomessa.

Kiitos viesteistä ja neuvoista. Mummolassa, Kiteellä, kasvoi myös saarni kukkapenkin keskellä, mutta sillä mummolla kasvoi muutenkin kaikkea hassua . Nämä siementaimet ovat todellakin tuulensuojaisella ja aurinkoisella kupeella tonttia kasvaneet. Pitänee siirtää kaikki kolme tainta eripaikkaan, jos niistä nyt edes se yksi sitten suostuisi kasvamaan.

Fraxinus Americana eli Valkosaarni ollut nyt pari talvea Siikajokivarressa ihan jokirannassa ja paleltumatta on ainakin tähän asti menty. Paikka on puolivarjoinen ja jokirantaan n.20m joten ei ihan herkästi pitäis hallojen tulla ainakaan. Tämäkin taimi on Kortesniemen taimistolta hommattu.

Päivitystä tännekin, valkosaarni voi hyvin Siikajokivarressa. Tälle kesälle pituutta on tullut n.metri, paleltunut ei yhtenäkään talvena ole ja mahtavan punajuuren vätinen ruska tulee joka syksy. Oisko nyt 4s tai viides kesä meneillään..

Hei!! 

Pihassa kasvaa n.2-3 m  saarni ruman piiskamaisesti. Onko lajilla jotain erityistä leikkuuohjetta\vinkkiä vai samat säännöt, kun muillakin? Olisi mukava saada puu kasvamaan kauniisti. 

Mä olen ymmärtänyt, että saarni nyt vaan on nuorena pelkkä piiska, eikä sitä oikein sopisi ruveta leikkaamaan, mutta yhtään en kyllä muista, että mistä tällaisia olen päähäni saanut. Oma saarneni kituu tuulisessa paikassa turhan happamassa maassa. Sillä on korkeutta ehkä kolmen metrin päälle, mutta montaa oksaa se ei ole innostunut tekemään. Riittävä kalkitus auttaa sitä selvästi, eikä lannoituskaan olisi ainakaan meillä pahitteeksi. Kuivuudestakaan se ei tykkää.

Meillä on saarnen siementaimia siellä täällä ja kun ne leikkaa maata myöten alaneet kasvaa pensasmaisesti.

Pitää tässä nyt ihmetellä, että miksi olen saarnen laittanut pihaan. Onhan se ihan hengissä, mutta kun hyvä jos on kunnolla lehdessä ennen juhannusta ja sitten kuitenkin syksyllä ensimmäisenä ne pudottaa pois. Näyttää niin tyhjältä risulta tuolla. Eipä ainakaan varjosta liikaa.

Minulla on työn puolesta ilo liikkua melko paljon. Viikko sitten kiertelin lauta-aidan vierustaa toiveikkaana, josko löytäisin saarnen taimia. Aidan sisäpuolella nimittäin kasvaa isoja, vanhoja saarnipuita, joissa on valtavasti siemeniä. Löysinkin joitakin taimia, jotka saattaisivat olla saarnia. Mutta kovin pieniä taimia vielä, eikä ole sitä saarnelle tyypillistä lehdykkää. Aion nyt ruukuttaa ne ja jos talvesta selviävät, niin ensi kesänä on jo varmaan todennettavissa, olivatko saarnin taimia, vai jotain ihan muuta. 

Onko liian myöhäistä jo, leikata saarnista kaksi matalalla olevaa oksaa? Ajattelin vain että valuttaako se mahlaa leikkauskohdasta ja kuivuu.