Aion istuttaa samettikukkani lopullisille paikoilleen, mutta miten se nyt olikaan, pitikös istuttaa samaan syvyyteen, tai mahdollisesti syvemmälle, kun ovat pituutta venähtäneet liiankin kanssa? Kyseessä on Vanilla isosamettikukka.
La Bamba kasvaa n. 50 senttiseksi, ainakin katalogin mukaan.
Minä on ole ikinä poistanut nuppuja sammareista, enkä aio tehdä niin nytkään.
Jos latvoo, latvat juurtuvat helposti.
Tolkun sam.kukka aloitti kukkimisen (ensimmäiset nuputhan olin jo poistanut aikaisemmin).
Pikkusam.kukkakin aloitti kukkimisen.
Mulla ei vielä kamalan isoja ole samettikukat.. Mutta pitäiskö kaikki samettikukat latvoa? Jääkö ne ihan onnettomiksi jos ei latvo?
Eivät jää onnettomiksi, vaarana on (olen huomannut ihan itse) että jos latvoo, niin saattaa käydä. Kun nyppii hetken ensimmäisiä nuppuja pois, tuuhettuu kasvi näköjään tehokkaammin kuin jos ei nypi! Mutta eihän sekään ole pakollista!!
No sittenhän tässä ei ole hätäpäivää! On se tämä pentti kyllä hyvä juttu
Ai mitkä nuput samettikukissa? Nyt on kääpiösamettikukat kasvaneet maahan päästyään jo sen verran, että ne erottaa jo ilman suurennuslasiakin, mutta kukkia voi varmaan odotella joskus tuossa elokuun lopulla.
Karkottaakohan samettikukka tuholaisia vaikkei se kukkisi? Vai onko se karkotusteho juuri kukissa/niiden tuoksussa?
Ajattelin laittaa samettikukkani kasvimaalle. Sieltä sitten kivasti näkyvät. Minkähän kaveriksi sopisi, nauris, sipuli, kurkku?
Kaikkien! Sammari on karkotekasvi ja karkottaa tuholaisia sieltä kasvimaalta
Kukkiessa sen tuoksu voimistuu, mutta aivan kuin olisin ollut huomaavinani että jos taimivaiheessa siinä on jotain joka jo hiukan karkoittaa kirvoja. Kasvihuoneessa se toimii tosi hyvin, sillä tuoksu pysyy siellä hyvin kun ei pahemmin tuule. Pidän kasvihuoneen ovea auki ja silti pysyy ökkömönkijäiset poissa.
Tässä muutamia muin samettikukista. Näitä ei ole latvottu tai poistettu nuppuja.
Takana oleva korkeampi on vanilijan värinen ja vasta yhdessä on nuppuja.
Pieni samettikukka...
Samettikukka on suosikki, kasvaa ja kukkii varmasti meilläkin läpi kesän, ja pitää öttiäiset kaukana kasvimaallakin.
Minäkin laitoin viikko sitten samettikukkaa kasvimaalle ensimmäistä kertaa, äidillä kun oli itsekasvatettuja taimia ylimääräisiä.
Tänään kävin ostamassa vähän lisuketta pihalle ja mukaan tarttui 20kpl sammarikukkia. Ne oli 2,90e/10klp!!! Siis ilmaisia! Omien kukkimiseen menee vielä aikaa, joten hurahdin ostamaan valmiitakin.. Kummallista, ennen lähes inhosin niitä, mutta nyt, varsinkin kun kirvat ymt. ovat vallanneet pihan, niin nyt koko piha loistaa pikkuauringoista. Simmarit, sammarit, kummarit ja kesä
Minäkin sain tänään istutettua torstaina ostamani sammarit. pari yrttirukkuun ja 6 kpl kasvihuoneeseen. Toivottavasti torjuvat öttiäisiä
Ja kauniitakin ovat!
Nana del sol kukkii
Onko pikkuisten samettikukkien taimet karheita. Tarkoitan, että onko lehdet karheita kuin hiekkapaperi? Minulla tulee sellaisia samettikukan taimen näköisiä taimia yhteen kukkalootaan, johon olen kylvänyt yksivuotisten kukkien siemeniä.
Minusta ne eivät ole ollenkaan karheita. Olisivatko taimesi jotain unikkoa ?