Löyty multa vielä Burning Embersin siemeniä, vuodelta 2021. Tein kylvön esikasvatukseen, toivottavasti ees pari siementä itää!
Ihanaa, mulla näyttää nyt onnistuneen kasvamaan se sitruunankeltainen kääpiösamettikukka. On myös sitä keltaoranssia, mutta oon niin kaivannut tota oikeaa keltaista. Jatkossa täytyy pitää huoli ettei siemenet vahingossakaan sekoitu !
Burning Embers alottelee kukintaansa vaikka aika myöhään tein kylvön. Siitäkin saan siemeniä. Kilimanjaro White ei vielä kuki mutta eiköhän sekin ehtine siemeniä antamaan ![]()
Sama vika rahikaisella.
Paitti kääpiösammareita kasvatan isompia määriä kun ne kuuluu mun kasvimaan vakiokasveihin tuholaistorjujina.
Miehän kasvatin Ground Controlia amppeleissa varmaan 5v ainakin , sitt Henniltä sain siemenet ihaniin pikku-sammareihin, sen jälkeen näitä on ollu joka kesä siellä sun täällä eikä muita sammareita oo ollukkaan.
Pikkusammareilla meinaat tietty kääpiösamettikukkia. Tää ihan tarkennuksena sen takia et kaikki nyt innostuvat tietää mitä etsii ![]()
Meillä kotilot on löytänyt samettiruusut rappusilta. ![]()
Löytyykö keneltäkään Kilimanjaro White -samettikukan siemeniä? Vaihtarina multa löytyy Burning Embers, kääpiö Tangerina Gem ja kääpiö Lemon Star, tai pioniunikkoa. Haluaisin ensi kesänä kokeilla Kilimanjaroa samassa penkissä Burning Embersin kanssa.
Mulla ei ehtinyt viime kesänä kypsymään siemenet Kilimanjaro Whitesta, oli niin outo kesä kukinnoille kaikenkaikkiaan.
Mut tsekkaan jos mulla olis vuoden 2024 siemeniä. Itävyyshän heikkenee sammareilla aika nopeesti mutta kun on paljon siemeniä niin saa kyllä tarpeeks taimia. Palaan asiaan kuhan oon tsekannut asian. Tietty jos jollain on 2025 siemeniä niin siihen kannattaa tarttua ennemmin.
Muoks: Mun Kilimanjaro Whitet näyttääkin olevan vuodelta 2022. Viime kesäksi kasvatin niistä ja sain taimia ihan riittävästi, itämisprosentista mulla ei oo muistikuvaa. Siemeniä on paljon, joten kyllä niistä varmaan taimia saa. Mut haluut ehkä löytää jostain tuoreempia ja itämisvarmempia.
Jos näitä sulta liikenee, niin ottaisin kyllä mielellään kokeiluun. Multa löytyy viime kesän keijunmekon siemeniä, jos sua kiinnostaa vaihdossa?
MKR, Jatketaan hölöpuolella.
Mä kylvin eilen Meksikonrakuunan eli rohtosamettikukan (Tagetes lucida). Siemenet oli kaupan pussista, parasta ennen 12/-24. Toivottavasti nyt vielä itävät. En tiiä millon noi on kerätty.
Mulla oli tota viime kesänä ekan kerran ja on tosi hyvän makuinen yrtti. Kukista en ehtinyt saamaan siemeniä.
Muuten, ne Kilimanjaro Whiten siemenet jotka olin kerännyt v. 2022 ja joita lähetin MKR:lle, oli kuulemma itäneet. En tiiä millanen itämisprosentti ollut mut ihan hyvä tietää että vanhempiakin sammarin siemeniä kannattaa laittaa itämään. Laittaa vaan reilusti niin vaikka itävyys olis laskenut 50% tasolle, saa sittenkin tarpeeksi taimia. Täytyy munkin laittaa niitä, saan kerättyä uusia siemeniä sit syksyllä. Viime syksynä ei ehtinyt siemenet kypsyä kun oli se katastrofikesä ilmojen suhteen.