Maltat mielesi ettet nyppää nuukahtanutta kukaa pois vaan annat kunnolla "tuleentua". Mitä "kuivempi", sen parempi. Yhestä kukasta jo saa tuhottomasti siemeniä, eli jos haluaa nyppiä kukkineet pois, niin ei niitä montaa tarvii jättää kypsymään. Mulla on jo hirveästi siemeniä tallessa. Pitäis varmaan jotenkin merkata että millaisista kukista ne on ottanut. Mulla kun on niin eri kokoisia ja värit keltaisesta oranssiin ja punaiseen... kerrotusta kukasta yksinkertaiseen...
Hiano toi Temskukan limen värinen! Persoonallinen!
Nuo minun valkoiset menivät pipareiksi tänä keväänä, kun ei ollut tarpeeksi valoisaa esikasvatuspaikkaa. Ensi keväänä aion kyllä istuttaa suoraan maahan kasvamaan ja tietysi itse kerätyistä siemenistä. Onnistuin sentään sellaisissa pienemmissä ja sitten siinä Incassa saamaan kukat aikaiseksi.
Tuo Temskun limetinvihreä on kyllä melkoisen komea väri! Niistä perusoransseista sammareista en oikein piittaa, mutta tuollaisia vihreitä voisi vaikka kasvattaakin, ja niitä valkoisia. Ruskeasävyisetkin on nättejä.
Mä tykkään laittaa joka kesä näitä yksinkertaisia Sammareitakin, kerään siemeniä syksyllä noista, aloittavat vasta kukintaa kun keväällä kylvin ne suoraan penkkeihin ja tuohon laatikkoon. Ensi keväänä pitää paneutua toisella volyymilla kesäkukkakylvöksiin. Tähän pitäisi aueta vielä oranssin ja punaisenkirjavia. Nää on siitä hyviä, etteivät kukat märkäne sateisina kesinä kuten isokukkaisille voi käydä taivasalla ja puskat ovat kookkaita joko astioissa tai perennapenkeissä.
Isosamettikukka vanilla kukkii ja ovat isoja puskia.
Aikaisemmin oli Temskukan juttu vaalesta isosamettikukasta. Kehasin että mulla tuli samanlaisia kuin mistä siemenet oli kerätty mutta tarkempi tutkimus ko. kasveihin osoitti että kaikki ei ole niin kuin meinasi. Tuli tuota limen väriä että myös....
.........tälläisia onnettomia vaniljanvärisiä, räjähtäneen näköisiä, tupsukoita. Tuliskohan ensivuonna näitä mutta limenä jos keräis siemenet talteen..... jos niitä tuollaiseen yleensä edes tulee.....
...ja se limenvärikin muuttui ihan tavalliseksi vaaleankeltaiseksi. Mutta virkansa hoitavat ja sehän on pääasia. Ne turvaavat mustialanruusua, jossa ei siis ole kirvan kirvaa. Kuten ei myöskään ukonhatuissa joita on samassa penkissä myös. Eli rasismilla ei ole tässä jutussa sijaa
Minä myrkytin eilen tämän kesän ensimmäisen suuremman kirvainvaasion… ja hain sitten lastin - samettikukkia!!
Nyt alkaa Jättisamettkukka olla kukassa..
Minä olen eka kerran kylvänyt samettiruusua, pikkusellaista suoraan maahan, ja tykkään siitä ihan kauheasti. Miksen ole ennen älynnyt? Ensi keväänä laitan ajoissa maahan. Suurin osa nupuista ei ole vielä auennut.
Yritin hyvissä ajoin
keväällä esikasvattaa, ja sitten istuutta, mutta joku meni mönkään.
Isoja nämä eskimonlapset ovatkin vaikka keltaisuus on kova. Mutta ei kirvan kirvaa koko penkissä.
Yöpakkanen värjäsi samettikukat aika hienoiksi.
Onpa nanikan kuva kerrassaan kaunis.
Laitan omat pikkuaurinkoni tänne, ovat mukavia ilopillereitä.
Merlin, sinulla näyttää olevan kääpiösamettikukka Tagetes tenuifolia. Ihana kukkapuska satoine kukkineen , minullakin on niitä kaikissa eri oranssin-punaisen väreissä. Tiesitkö että se on toiselta nimeltään Maustesamettikukka, jonka lehtiä voi käyttää mm. salaatteihin ja ne maistuvat kirpeän sitruunaisilta. Tuoksusta voi tietty päätellä että jokin yrtteihin viittaava se on, mahtavan voimakas kirpakka tuoksu siihen koskettaessa.
Olen omistani keräillyt siemeniä talteen (siementää todella paljon ja ne itävät hyvin), aion oman uusintakäytön lisäksi pussittaa niitä paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle kirpparille myyntiin. Ehkä omien kukkiesi siemenille keksit myös jonkin hyödyllisen käytön, älä annan loistavan kukan mennä vaan hukkaan!
Kiitos vinkistä, Nuu. En tosiaan tiennyt, että lehdet sopivat salaatin lisukkeeksi.
Merlin, maista ensin ettet liikaa laita Jos kuukkeloit sanalla maustesamettikukka saatat löytää lisää tietoa.
Kiitos Nuu tiedosta! Harrastan itse sellaisia "syötöviä" kukkia ja kasveja. Tuosta saa hyvän lisän krassien ja kehäkukkien lisäksi salaattiin .
Tämä nyt ei ole mikään kokkipalsta, mutta vinkkaan kuiteskin että maustesammari toimii erittäin hyvin myös simppeleissä marinadeissa. On tosiaan aika tukevan makuinen, joten pienempikin määrä riittää.
Suosittelen esim. broilerille & lohelle: oliiviöljyä, sitruunamehua, valkosipulia, maustesammaria, suolaa ja pippuria. Sitten vaan grilliin tai pannulle ja eiku herkuttelemaan
Wau Hyrinä, kiitos kovasti vinkistä! Kirjoitan sen täältä muistiin jotta tulee kokeiltua...Vasta äskettäin yleensä löysin tiedon että se on mauste(yrtti)kasvi joten ei ole pahemmin tullut vielä testattua käytössä.
Jos jollain nyt heräsi vimma saada maustesamettikukan (kääpiösamettikukka Tenuifolia) siemeniä ensi kesän herkuttelua (silmien ja suun) varten, laita hölöä. Olen kerännyt paljon siemeniä ja tarkoitus on pussittaa niitä eläinsuojeluyhdistyksen kirpputorille myytäväksi. Mutta niitä on paljon, joten...
Semmoista ainakin käytetään mausteena kuin Tagetes lucida, samettirakuuna (= rohtosamettikukka). Lisää kasvatusohjeita löytyy Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelon sivulta 73.
T. tenuifoliasta olen aiemmin kuullut käytettävän vain kukkia ruoan koristelemiseen. Senkään siemeniä minulla ei ole, joten yksäriä pukkaa Nuulle.