Samettikukka, Tagetes

Kävin äsken nyppäämässä oranssista isosammarista siemenöitä kuivumaan ja huomasin että jotkut niistä on jo alkaneet itämäännaurua.

tuossa vasemmassa alakulmassa niitä itäneitä ja itusia.

Noissa siemenissä on ainakin elinvoimaa.

Tämän näköisiä  samettiruusuja oli Armeniassa jokapuolella, mielestäni kauniita ja pikkasen tuli siemeniä mukaankin 

Mahtoikohan tulla mukaan yhtään ylimääräistä siementä ... ?silmän isku kieli ulkoa

Täällä toinenkin kyselijä, muutama siemen riittäisi, minä ainakin tykkään keltaisista kukista.

Kaunista, kun noita on paljon.

Keräilin kyllä jonkinverran siemeniä, joten on niitä ylimääräisiäkin,en kaikkea itse laita kasvamaan. Hölöön osoitetta, niin saan postiin.

Mulla siemensi Tagetes tenuifolia, se pieni sitruunantuoksuinen, kesällä 06 niin, että tänä kesänä taimia oli avomaallakin, ent. ruukun ympärillä. Todella kaunis on Satuesin samettikukka! Muutaman siemenen ottaisin mielelläni jos riittää!

Miten päin nuo siemenet kuuluu kylvää? Ja milloin viimeistää? Ja voiko kylvää suoraan ulos?

Minä otan "haituvista"(=lenninsiivet) kiinni ja tökkään 1 siemen/ruukku pystyyn (tai potti) sen tumman osan(=siemen) multaan.

En siis kouli ollenkaan.

Ennen tuota toimenpidettä teen tarkistuksen, onko siemen tyhjä vai kannattaako kylvää:

Hellästi
puristan tumman osan molemmista päistä sitä yhteen. Jos taipuu heti, siemen on tyhjä, eikä kannata kylvää. Jos on napakka, todennäköisesti itää.

Mä esikasvatan ainakin osan (kylvän huhtikuulla), mutta etelässä voi kylvää uloskin suoraan. (Sä Zera varmaan voit). Mutta sen aiemmin kukkii, mitä aiemmin kylvää. Ja riippuuhan se jälleen kerran käytettävissä olevista tiloistakin, mitä esikasvattaa.

Millaisiin astioihin olette koulineet ryhmä sekä kääpiösamettikukkanne?

Kääpiösamettikukalle riittää ihan pieni purkki. Se oli ainakin minulla viime vuonna vielä ulos laitettaessa sillainen suurennuslasin läpi katsottava, mutta kasvoi ulkona hetkessä.

Kiitos Anita : )

Kädet on kyynärääitä myöten mullassa (koulimisuraka kesken) joten suonette anteeksi, etten käytä näpsäkkää hakutoimintoa tämän enempää, vaan luotan jälleen kerran avuliaisuuteenne. Voiko samettikukkaa latvoa? Ensimmäistä kertaa kasvatan sellasia isokukkaisia, ja oikein topakoita taimia näyttävät olevan, mutta kun niisää näyttäisi olevan jo ekat nuput :confused: (hitsi, kunihansakat kädessä, muovipssin läpi kirjoittaminen on vaikeaa)

Nippase vain ne nuput kylmän viileästi poies, haarottuvat kyllä...Pirkko-Martan oppeja. Tein itse näin viime keväänä ja hyvät taimet tuli!

Selvä, kiitos Myskimalva!!

Pitäis noita samettikukkia alkaa täälläkin koulutella…En vaan saa nyt aikaseksi oikein mitään.

Harmittaa, ettei yksikään “vanillan” siemenistä ole itänyt…

Minullakaan ei vanilla itänyt ollenkaan. Ja se oli oikeastaan ainoa sammari, jonka olisin halunnut itävän.

Yksi vanilla on minulla itänyt, siemeniä oli pussissa 10 kpl, mikä niissä oikein mättää, kun eivät idä. oliko siementen kypsymisajankohta liian sateinen, en muista enää.

Äimistellin tuossa isosamettikukan siemeniä kun ovat hyvin erikoisia. siis semmoisia aivan kun pieniä tikkuja ja toinen pää erivärinen. Mitenkähän päin tämmönen sinne multaan tökätään ? Poikittain vai pystyyn ja musta vai valkoinen ylös/alas? oho