hengetär, toimivat ainakin poikittain. En ole varmaa tarviiko peittää mullalla, taisin ripotella vähän päälle ja alle viikossa itivät. Eka kerta tuota isosamettikukkaa minäkin kokeilen…
Minä taas tökkäsin omani pystyyn, musta pää alaspäin. Hyvin onnistuivat niinkin. Oikeasti luulen, ettei sillä ole mitään väliä. Ainakin ryhmäsamettikukat olen aina kylvänyt hajakylvönä (vähän multaa päälle), miten ovat sattuneet menemään, ja hienosti ovat aina itäneet.
Minä kylvän samaan tyyliin kuin A.i.k.akin.
Lisäksi poimin pois tyhjät siemenet:
Varovasti painan siemenen molemmista päistä sormenpäillä yhteen. Jos antaa helposti periksi ja “kuidut” hajoavat, on siemen tyhjä -jos taas napakka, sen kylvän.
Ja vielä korostan että jos liian lujaa painaa, niin kaikkihan ne poikki menee -hellästi siis, hellästi.
Sammarit olivat aina lasten mieleen kylvää, tupsupäästä kiinni ja musta tökäten multaan. Silloin ne saa sopivin välimatkoin eikä tarvitse koulia, vähän lisää multaa juurelle myöhemmin.
Samettikukat ovat niin vaatimattomia, dynovuokassa koko heimo tuuman väleillä pärjää kesään asti. Ainakin nämä matalammat lajit.
Mulla kävi haaveri samettikukka pussin kanssa, se lipesi käsistä kun olin niitä istuttelemassa ja putosi peikonlehden juurelle. Samassa rytäkässä lensi siemeniä sinne sun tänne, varmaan myös muratin ruukkuun. Miten on, minkälaisia juuria tekevät? haittaako peikonlehteä? jos vaikka sattuvat itämään ja alkavat kasvaa, nypinkö pois vai annanko olla?
Samettikukan siemenethän ovat niin isoja, että eikös ne saa vielä kätevästi nypättyä omaan kylvömultapurkkiinsa?
Meillä on joskus ilmestynyt kukkaruukun multiin chilin tai appelsiinin taimia. Ne olen sieltä varovasti nostanut omiin purkkeihin kukkaa vaurioittamatta.
Ei kellään olis ylimääräisiä vanillan siemeniä? Jos vielä yrittäisin saada itämään. Vaihtareita löytyy vaikka mitä…
murattiin jäi varmasti niitä samettikukan siemeniä, koska se on niin tuuhea, että on vaikea nähdä mihin ne siemenet tarkasti lensi, mutta peikonlehden juurelta sain varmaan kaikki nypittyä pois.
Leija, minulla on viimekesänä kerättyjä (oikeammin katkottu kokonaisia kukkia) siemeniä. Sitä ei sitten tiedä minkä värisiä niistä tulee, jos itävät, kun minulla on ollut keltaisia ym. lähekkäin. Tänään laitoin noita vanillan siemeniä muutaman multaan nähdäkseni itävätkö. Voin ensi viikon alussa laittaa, jos itävät, etkä ole jo saanut.
Onko kukaan ollut jo rohkea ja kylvänyt sammarit ulos penkkeihin, pitäisiköhän vielä odotella, vaan kun ei millään malttaisi, sitten juokset niitten harsojen kanssa kesäkuun alun...onhan tämä joskus nähty....vaan kun olen niin malttamaton
Minä kylvin viime keväänä samettiruusuja suoraan maahan ja kukkivat elokuusta lokakuun lopulle.
Kylvin viime kesäkuussa tyhjäksi jääneeseen koloon penkkiin ja kukkivat elokuusta ensi pakkasiin. Pakkaselle ovat kyllä alttiita, joten ei ihan vielä kannata taimia ulos viedä.
Mulla kylväytyi ruukun ympärille, ja kukki iloisesti loppukesän!
Siis, nopsis, säilyikö ne siemeninä maassa? Olisikohan toiveita… No, minulla on alkuja jo ruukussa… saan ainakin niitä.
Uskomaton itämistahti kääpiösamettikukalla! Alle kahdessa vuorokaudessa on loota täynnä pikkupiippanoita. Huhhuh. Tuossa mietin että minkä kokoiseen ruukkuun ne sitten kannattaisi koulia kuhan on sen aika? Mulla olisi ruukkukennostoja, joiden ruukut on jotain 4 cm leveitä ja 10 cm syviä (Metlan poistokennoja, niissä on kasvatettu kuusentaimia), vai laitanko isompiin, 8 cm kennostoon? Veisi niin paljon vähemmän tilaa niissä pienemmissä, mutta riittääkö kasvutila kesäkuun alkuun asti?
Tuota valkoista vanillaa olisin niiin kovasti himoinnut, mutta en löytänyt siemeniä Laitoin sitten astereita.
Poppius, max. 2 tainta per 4 cm leveä ruukku. Siitä voit istuttaa suoraan sitten varsinaiselle kasvupaikalleen kesäkuussa. Kääpiösamettikukka kasvaa yllätävän isoksi “pikkupuskaksi” mutta olen itsekin pitänyt yleensä kaksi tainta/potti ja hyvin on mennyt.
Se on muuten aivan ihana kasvi… tulet huomaamaan että aina ohi mennessäsi hipaiset sitä vain saadaksesi nauttia sen lehtien vahvasta tuoksusta
Siis että ihan 2 taimea per 4 cm ruukku!!! No sehän on jo vallan tiheää. Minulle riittää hyvin jos voin laittaa edes yksittäin niihin pikkuruukkuihin, ne vie monta kertaa vähemmän tilaa kun isommat, joiden kanssa voi tulla ongelmia kun tuli kyvettyä kaikenlaista. Ei mahdu valojen alle.
Tykkään erityisesti noista kääpiösamettikukista, isot on jotenkin liian... raskaita. Paitsi valkeat on ihania! Kun olisi noissa pienikukkaisissakin valkeita niin niitä laittaisin varmaan joka vuosi! Mullakin on muuten itsestään itänyt kääpiösamettikukan siemenet kivikkopenkissä, yhtenä vuonna sinne putkahti ihan itsestään muutama, ja kasvoivat valtaviksi puskiksi! Edellisvuonna oli muutama ihan istutettu taimi.
13.3. itämään laitetuista siemenistä on kasvanut tällaisia pikkutaimia jotka ovat nyt nupulla.
hillasuo, ota nuo nuput pois vielä tässä vaiheessa.
Nopeita ovat itämään noi kääpiösamettikukat! 18.4. kylvin 18 pikkupottiin oranssinsävyisistä kerätyt siemenet ja tuolla vihreänä kasvaa rehottavat. Tänään laitoin toisen samanmoisen satsin itämään, nyt vaan punasävyisistä kerätyistä siemenistä. Kylvän aina reilusti siemeniä joka pottiin ja sitten raa''asti myöhemmin nypin pois pienimmät, jätän pari aina joka pottiin jäljelle. Sen nyppimisen raaskii tehdä kun kylvää tarpeeksi moneen ruukkuun