Kivan näköinen tuo marianne.
Mulla on joku viidessä eri kohtaa pihalla sammalleimua, valkoista ja punaista.
Osa on ihan ruskeita ja osa vihreitä, vaikka olisivat samassa penkissäkin ja samanlaisissa oloissa, outoa.
No en ole kyllä niitä mitenkään peitellyt, jospa ne ruskettuneet on kuitenkin saaneet paahdetta.
Useimmiten ne ruskettuneetkin on kesällä vihertyneet ja kukkineet jopa ruskettuneena.
Ehkä pitää jatkossa peitellä niitä.
HELP! Taas näyttävät kuolevan…
Mietin, että pitääkö ne tökkästä multiin pystyyn vai olisiko ne pitänyt laittaa makoilemaan vaakasuunnassa? En ymmärrä miten saan ne näin nopeasti tapettua, kun muut sanovat, että lähtee mistä vaan kasvamaan. Itku tulee. Pari sataa kappaletta saisi pieniä taimia, kun vaan tietäisi mitä teen väärin.
Kevät ainakin täällä poltti kasvuston, mutta kyllä ne pitäisi siitä lähteä kasvuun vaikka kukinta olisikin tältä keväältä menetetty.
Nuo saattaa murjottaa kauan aikaa siirron jälkeen. Ihan ruskiana vaan lötköttävät, ja jonkun viikon kuluttua sitten vihertyvät ja alkavatkin kukkia. Jos naksahtaa poikki, kun taivuttaa niin on kuollut. Jos taas tuntuu vähän sitkoa, niin kyllä ne sieltä vielä vihertyy. Mun leimut on vieläkin talven jäljiltä ihan harmaita. Kyllä ne nousee.
Sinileimusta asiaa (sille ei oo omaa ketjua, mutta täällä on varmaan jollain kokemusta siitäkin): Millainen taimiväli pitäis olla sinileimulla? Koulitaanko ja istutetaanko se tuppaina niin kuin vaikka lobelia?
“Pohjolan Perennat” opastaa sinileimun taimiväliksi 30cm / 11kpl/m3. Mä kyllä mieluummin laittaisin tiheämpään, etenkin jos taimet on pieniä. Tykkään mieluummin jakaa kuin odottaa, että maanpinta joskus täyttyy. Koulinnassa käyttäisin maalaisjärkeä; jos taimia on kuin nurmikkoa ja ne ovat hyvin pieniä, tuppaina vaan. Ja vähät tai isokokoiset taimet yksittäin. Ja sellaiset, joissa tulee helposti värivaihtelua mutta sinileimulla tuskin sellaista esiintyy.
Sinileimu ja harmaakäenkukka lyöttäytyneet oma-alotteisesti yhteen. Ja kuten luonnon salaa järjestämät pariskunnat usein, nämäkin sopivat mukavasti toisilleen
Kaunis pari tosiaan!
On se vaan nätti pienenä plänttinäkin !
Mulla on sammalleimu yksi niistä viime talvesta kärsineitä, valkoiset hävisi melkein kaikki. Samoin tapahtui useille muille matalan multatilan kasveille, koettelikohan lumen vähyys niitä pahemmin.
Mun suosikkikasveja, ehdottomasti!
Aivan ihana sammalleimu-matto❣️
Miksi minun sammalleimut ovat aina keväällä kuin kuivunut risukasa?
Sammalleimun kukinta on nyt parhaimmillaan. Mulla on vain tätä yhtä väriä, laventelinsinistä. Tämä leviää hulluna ja lisäys on helppoa suoraan maahan pistokkaita juurruttamalla.
Istutin pari vuotta sitten tienreunaan sammalleimua ja kaihonkukkia.
Kaihonkukille liian kuivaa, mutta leimut viihtyvät.
Koirankakkaa nykyisin vähemmän.
Ai että on kaunista! Uskomatonta, että menestyvät noin hyvin ihan vaan tienposkessa.
Sammalleimu on vielä vihreänäkin nätti. Ihmeen hyvin säilynyt kun on noin lähellä tietä.
Taas kukkivat tien reunalla.
Nyt on alkanut kukkimaan täälläkin.
Sopii nätisti tuon tulppaanin kanssa yhteen.
Miten tämä sammalleimu voi kukkia edelleen? Kukinta on kestänyt jo vaikka kuinka kauan. Ehkä pitkä viileä kausi alkukesästä vaikutti asiaan?