Haloo, satuk-a, ovat tosi siistejä nuo kiviladonnalla tehdyt polut ja penkkien reunat. Mitäs olet laittanut sidosaineeksi ja pohjaksi noissa polkujen ja maassa olevien nurmirajausten kohdille ? Pitäis varmaan minunkin tehdä jokunen polku pihaan, polku ei mistään minnekään.
Oulunseudulta, heinän nimestä en ole ihan täysin varma, mutta kirjopuntarpää on se nimi millä olen sitä tottunut puhuttelemaan Talvehtii aivan erinomaisen hyvin meillä, 4 vuotta on jo asustellut meidän pihassa ilman ongelmia.
Kiiltomato, maahumalasta tykkään itsekin kovasti ja se on siitä ihana, että sitä saa keväällä kerätä pihalta ruukkuun kasvamaan tai antaa sen rönsyillä siellä missä tykkää. Tuntuu viihtyvän melkein missä vain.
Fiia, kenaaminen on ihan tuttu sana meidän huushollissa, isäntä kun on Etelä-Pohjanmaalta kotoisin . Tuo ilmastonmuutos tosiaan tuntuu täällä ainakin selkeästi pidempänä kesänä kuin aikaisemmin. Harmillista vain, että niin moni näillä seuduilla ajattelee, ettei puutarhanhoito kannata näillä korkeuksilla ja uskaltavat laittaa pihaansa vain lapin nauhusta. Kuitenkin täällä menestyy niin paljon muitakin lajeja aivan mainiosti.
Muajussi, tuosta polkujen ja kivireunusten tekemisestä on ollut vanhan puutarhanetin puolella paljonkin puhetta meidän aikaisemmassa Piha VI-vyöhykkeellä ketjussa. Tollouttani en vain ole opetellut tekmään linkkiä sinne, joku viisaampihan voisi sen tekaista tähän ketjuun.
Tässä vielä kuvaa tuosta keltavihreästä heinästä lähempää
Satuk-a, tämä jälkimmäinen kuva on ihan eri sävyinen kuin se ensimmäinen, onko muilla?
Mulla on kanssa tuo kirjopuntarpää ja tykkään kovasti. Sen ensimmäisen kuvan kaltainen :-)
8.
heinäkuuta
2007 - klo 8.
49 kuvassa on ihan keltainen heinä. Onko se tosiaan sama kuin tuossa jälkimäisessä kuvassa?
Sama heinä on tosiaan kyseessä ja laitetaan nyt ihan tuore kuva vielä tulemaan, tässä äsken otetussa kuvassa väritys näyttäisi ainakin aika luonnolliselta.
Eikä ole, kameran valotus vain teki tepposet.
Viimeisin satuk-a:n kuva on taas sellainen, minä olen oppinut oman kirjopuntarpääni tuntemaan. Ihastuttava heinä! Joku kertoi sen siementaimien tulevan vihreitä, joten olen nyppinyt kukinnot pois.
Ei kyllä yhtään vaikuta Alopecurus-sukuun kuuluvalta. Sanoisin, jotta heinä on jokiin viiruhelpilajike. Onhan olemassa myös keltaraitaista viiruhelpeä. Minkälaisen tähkän heinä tekee, pehmeän, karhean? Leviääkö kasvi kovasti, ärhäkkäästi?
Alopecurus pratensis ''Aureovariegatus'', kirjopuntarpää,ei epäselvyyttä (tällä kertaa :))
(tyhmää kun tulee noi sitaatitat )
(Ne heittomerkit kertaantuvat sitä mukaa, mitä useammin käyt esikatselussa. Jos just ennen viestin lähettämistä tarkistaa, että on sellaiset merkit kuin pitää, onnistuu. Ainakin joskus.)
Aamen ja plötsis.
No hyvä tietää tuokin. Uskaltaako tuon kirjopuntarpään istuttaa perennapenkkiin? Meinaan, kun aina varon vähän noita heiniä. Viiruhelpi kuitenkin leviää hillittömästi, rantavehnästä puhumattakaan.
(''testaan'')
Kesäkukkaset ovat parhaimmillaan nyt. Sitä ei mitenkään jaksa muistaa kesän alussa, miten paljon kasvavat kesän aikana.
Levähdyspaikkakin on vähän tuuhentunut viime näkemästä Toinen kelloköynnös raukka taisi vain hukkua, kun tajusin vasta tänään alkaa ihmettelemään lehtien kummaa punerrusta. Kasvatuspurkki mokoma olikin ilman pohjareikiä
Keijunmekko on hurmannut minut täysin, tätä kasvaa vähän joka kulmalla ja ensi kesänä vielä enemmän!
Edelleen keijunmekkoa
Ja täälläkin keijunmekkoa, lumihuitalekin on jaksanut kukkia koko kesän.