Aika monet akileijat kasvavat todellakin ihan hyvin myös ilman kylmäkäsittelyä. Oikeastaan monilla lajikkeilla pidetäänkin alkukesän kylvöä syyskylvöä parempana.
Joo, piti ihan kurkata omaan kotitekoiseen “tietoteokseeni”:
A. amenmoniflora - mieluiten syksyllä
“Omenankukka-akileija” - lämpimään
A. atrota - keväällä
A. caerulea - sekä että
A. canadensis - keväällä tai alkukesästä
A. clematiflora - keväällä
A. glandulosa - sekä että
A. jucunda - sekä että
A. chrysantha - 3 viikkoa kylmään
A. rockii - alkukesästä
A. sibirica - sekä että
A. vulgaris Hybridat - keväällä tai alkukesästä
A. vulgaris variegata - sekä että
ja tavallinen A. vulgaris - keväällä esikasvattaen, suorakylvänä heinä - elokuussa
Mutta jokainenhan tekee, miten parhaaksi näkee ja jos pussin kyljessä toisin lukee…;))
Huhuu!!! Tietääkö kukaan eroaako tuon lilan valeunikon kylvö mitenkään sinisestä versiosta?
Mä en ainakaan tiedä, mutta Bluedreams laittoi jonkun linkin tonne sinivaleunikko -ketjuun. Siinä linkissä oli paljon tietoa muista valeunikoista. Oliskohan osoite ollut www.meconopsis.org tai jotakin?
Kiitos nanikka, käynpä vilkaisemassa…
Kyllä minä ajattelin nyt kylvää lilan sinivaleunikon ja laittaa kylmään.
Huhuu... onko kukaan nähnyt missä olisi myynnissä tai onko kenelläkään appleblossom pelargonian siemeniä ??
No netistä saa mutta niissä on pienessä pussukassa niin kovat lähetyskulut.
Hydrangea, mistä hommasit nuo lilan valeunikon siemenet? Minä olin kylvänyt jo sinistä sinivaleunikkoa ja koulin ne eilen. Thompsonilta on tulossa mulle jotain violetin sävyistä valetta, saas nähdä mitä siitäkin tulee..
Annetti, otin parit siemenöiset siemenkirjeestä…niitä ei riitä uusintakylvöön,joten sen takia halusinkin tietää miten ne kylvetään.Varmaa tietoa ei ole minulla vieläkään,taidan tehdä niinkuin jutita ja laittaa kylmään…
Niin, kyllä se kylmää kaipaa itääkseen. TomClothierin ohjeista luin että 5-15 astetta...
Jos tuo linkki vaan toimii; kannattaa katsoa tuolta. Sieltä löytyy paljon tietoa!
Nyt olis aika viedä kylmäkäsittelyyn ulos siemenet ja kysymys siis kuuluu näin: kumpi parempi; KASVIHUONEESEEN VAI LUMIHANKEEN ? Viime vuonna mulla ei ollut kasvihuonetta ja hautasin laatikot hankeen, mutta entä jos nuo vähät lumet sulavat taas pois ja siemenet latikkoineen lilluvat sitten vedessä?
Meillä on suojapeite ja katos vielä päällä, tavallaan kuin pieni teltta, paitsi että katosta teimme aavistuksen harjakaton muotoisen.Kartto laitetaan päälle sateen ajaksi.
Hydrangea, tee tarpeeksi reikiä sinne laatikon pohjaan, että vesi pääsee valumaan pois.
En kyllä itsekään tiedä, miten omille kylvöille käy tällaisen “talven” aikana, mutta ei auta kuin toivoa parasta.
Kyllä mä niihin laatikoihin tökinkin niitä reikiä ihan urakalla, mutta hirvittää silti.On ne vielä sellaisessa ritiläpohjaisessa muovilaatikossakin,etteivät ihan maassa ole. Viime talvena sain haudattua ne ihan kunnolla hankeen ja hyvin onnistuivat. Tuolla vain nuo syksyllä kylvetyt ruukut ja laatikot näyttivät aika huonoilta; saa nähdä kasvaako niissä muuta kuin rikkaruohoja…
Lumi, tein siementilauksen Exotic Gardeniin ja tilasin mm. Appleblossom Orbit pelargonin siemeniä. En muista mimmonen annos, todennäköisesti en saa kaikkea kulumaan.
Ruisvirna ja krassi ‘milkmaid’- milloin kylvetään ja onko vippaskonsteja?
Ruisvirna ehdottomasti suoraan ulos. Minä onneton sitä yhtenä vuonna esikasvatin tietämättömyyttäni maaliskuusta alkaen sisällä, ja voin sanoa, ettei kannata
Kiitos A.i.k.a tuosta ruisvirna-vinkistä! Ja milloinkohan tuo suoraan ulos tapahtuu? Sen verran sain googlettamalla, että aikaisin, mutta mikähän kuukausi olisi parasta aikaa? …ja kysyvä oppii…
Vielä olis tuo krassi ‘Milkmaid’ ilman ohjeita!Ja jos jollain on kokemuksia seuraavien siemenkylvöistä, niin otan kiitollisena opit vastaan;
Sanguinaria canadensis - Lumikki
Sphaeralcea coccinea - Malvio
Riippuu vähän asuinpaikastasi, mutta touko-kesäkuun vaihteessa. Sitten kun yöpakkaset ovat ohi.
Krassinkin voi kylvää suoraan maahan tai esikasvattaa lyhyen aikaa. Olisikohan toukokuun alku sopiva aika aloittaa? Itse olen krassit aina suoraan maahan laittanut, jossain toukokuun puolen välin paikkeilla tai sen jälkeen.
Lumikista ja Malviosta en tiedä yhtikäs mitään.
Täällä III-vyöhykkeellä asustelen, mutta tuo II-vyöhykkeen kiekura menee ihan vierestä - sillä olen selitellyt kaikenlaiset höyrähtämiset noihin ‘eksoottisempiin’ tuttavuuksiini…