Osaisiko joku kertoa kiwano-kurkun kasvatuksesta? kasvi kasvoi valtavasti ja elokuussa rupesi tekemään hedelmiä mutta eihän ne enää kerenneet!!
Ja varsinkin tämän kaltaiset talvet venyttävät noita vyöhykkeitä ihan mukavasti.
Kaipaisin taas asiantuntijatietoa... Prismassa oli jotain English garden- merkkisiä siemeniä suuri valikoima. Mielestäni aika erikoisiakin joukossa. Ostin 5 pussia vanhojen jatkoksi asenteella: Se, minne mahtuu on sen ajan murhe.
Kaikissa neuvottiin kylvämään sisään keväällä, mutta tietäisikö joku, voiko näitä siemeniä istuttaa suoraan kasvupaikalle keväällä: laventeli, keltavaleunikko, espanjanunikko, helokki ( jokin outo metrin korkuinen laji: lemon sunset, sitr. kelt. kukat.). Keltavaleunikkoa ostin 2 lajiketta, toinen oli jokin oranssi kerrottu "double mixed".
Minä ostin eilen just samoja siemeniä! Itse jäin ihmettelemään sitä, että itämisen ja uudelleenistuttamisen jälkeen kasvatetaan vielä 10-15 päivää ja sitten ulos hallojen mentyä. Siis 10-15 päivää No mikä se sekin aika on?!
Laventelin joudut esikasvattamaan, aikaa en osaa sanoa!Jos helokki on sama kuin iltahelokki niin sen voi laittaa suoraan maahan keväällä.
Siinä on vain suomennos tehty "sinnepäin"? Käsitin asian ko. siemenpusseista niin,että koulimisen jäljeen totutellaan taimet ulkoilmaan niinkuin muutkin taimet. Kuitenkin voi tutkia jokaisen lajin kasvatuksen ihan yksitellen.(talonpoikais järki vaan käyttöön)
Siellä Prismassa ollaan taidettu olla aika moni Meinas happi loppua niistä ihanuuksista. Tilan puute sisällä vaan on vähän ongelma koulimisen jälkeen. Kiitos neuvoneille.
Mie koulin taimet viime keväänä ensin pieniin lokerikkoihin, sitten isompiin ruukkuihin ja vasta syksyllä maahan.
Pris - ma kaupasta puheenollen ostin sieltä viikko takaperin purjosipulin siemeniä. Pussissa lukee että riittävyys n. 80 tainta. Ihmetys oli suuri, kun pussin avasin. LÖysin pohjalta kolme siementä. Ja ehjä oli pussi. Minne lie kadonneet matkalla? Taidan käydä vähän infotiskillä kyselemässä…
Jos ne ovat jakautuvia siemeniä
No, ohhoh. Siinä on kyllä pakkaajalla käyny pikkunen laskuvirhe.
Niin, joku tuossa äsken sanoikin, että suomennos oli tehty vähän sinnepäin. Se taitaa olla aika totta. Paremmat ohjeet saa, kun lukee pelkästään ne ruotsinkieliset. Niissä oli mun mielestä täsmällisempää tietoa.
Sai siinä hovikuski odotella autossa kun tämä täti jämähti kaupassa taas siemenhyllyille...
ruisvirna lähti suoraan ulos kylvettynäkin kasvamaan 2007 täällä IV alueella, muistanette, ettei ollut kovin lämmintä kesäkuun alussakaan (tai siis täällä ei ollut). vielä vihreänä aitaa vasten kasvaa ruisvirna, teen koetta maistuuko ristihuuli Reino Rusakolle - kukki vielä marraskuun alussa.
Kysymys keijunmekkoguruille! Kylvös pimeään vai valoisaan? Mulla on kaksi kylvöstä, voin tehdä niillä kokeenkin...
tarkistin googlesta, eli ohjeen mukaan olen itse kylvänyt: keijunmekon siemenet tarvitsevat valoa itääkseen! Siemeniä ei peitetä, pidä multa kosteana sumuttamalla ja lisävaloa 12-14 tuntia päivässä.
Ohut kerros vermikuliittia pitää siemenet varmemmin kosteana mutta päästää valon läpi. Vermikuliittia saa puutarhaosastolta.
Kiitos Valtsu Kyselin senkin takia, että näyttää olevan aika iso vaihtelu itämisajoissa. Jospa valoisassa itäisi nopeammin. Kokeillaan.
Oletteko laittaneet Harmaakäenkukan siemeniä esikasvatukseen? Ostin siemeniä ja pussin kyljessä lukee, että kylvetään touko-kesäkuussa laatikkoon tai taimikasvatuspenkkiin. Kukkii vasta seuraavana kesänä.
Kovasti tekisi mieleni jo kylvää ne purnukoihin. Pystyisiköhän kukintaa aikaistaa vuodella? Ja jos pystyy, niin mikäköhän olisi oikea ajankohta kylvää?
vipsu, aina voi yrittää… saattaa kukkia, tai sitten ei.
Juu, Euffis, taidanpa kokeilla. Ja koetan etsiä kesällä muutaman valmiin taimen. Niitä on vain ollut aika huonosti tarjolla kukkamyymälöissä.
En ole kokeillut, mutta aika monella kaksivuotisellahan tuo huijaaminen onnistuu. Varmaankin kannattaisi ne siemenet nyt hetipuoleen kylvää. Mitä pidempi esikasvatusaika, sitä varmemmin ehtivät samana kesänä kukka-aiheet muodostaa. Joskus kuulemma auttaa myös lyhyt viileäkäsittely keväällä. No suomen suvessa se yleensä hoituu ihan luonnostaan