Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Onko joku onnistunut huijaamaan salkoruusua tällä konstilla?

Unnika, salkoruusua on melko helppo huijata näin. Tosin siitä on olemassakin ihan vain 1-vuotisiakin lajikkeita.

Kiitos Euffis! Sitähän täytyy kokeilla hymy

Sen verran olen huomannut, että salkoruusut eivät aina tiedä olevansa kaksivuotisia.

Hitsi, sitten menenkin tuppaamaan heti oitis salkoruusun siemenet multaan :slight_smile:

Kylvin äsken suuret määrät salkoruusun siemeniä kasvihuoneen tomaattipönttöihin. Multaa ja lunta päälle. Ajattelin, että yks´ lysti mitä tulee tai tuleeko mitään, pääsinpähän eroon liioista siemenistä. Nyt pelottaa, jos vaikka kaikki sadat siemenet itävätkin eli mihin minä reppana niiden kanssa joudun?

Ehdottelen, että torille : ).

Hei, onko kukaan saanut amppelidianaa kasvamaan siemenestä? Meitä olisi täällä ainakin kaksi (mä ja Kellokukka) epäonnista, joilla se ei ole onnistunut. Mulla olis tuolla vielä yksi pussillinen noita kovanonnen siemenöisiä ja haluaisin tietää mitä niille pitäisi tehdä tai mitä EI missään nimessä saisi tehdä. Kaikki vippaskonstit otetaan vastaan kiitollisena!!!

Jos salkoruusut kylvää nyt, niin kukkiiko ne jo tänä kesänä, vai vasta seuraavana?

aikaisin kylvetyt salkoruusut lisävalon avulla ehtivät kukia samana kesänä. ilman lisävaloa en ole onnistunut kukittamaan, kukkineet ovat vasta toisena kesänä

Kiitos Valtsu!

Huhuu! Osaisko joku antaa neuvoja koskien tuota amppelidianaa?

SiiS EIKÖ KUKAAN KOSKAAN OLE KASVATTANUT AMPPELIDIANAA SIEMENESTÄ? Uskomatonta, mutta totta vissiin…

Puutarhoille se tulee pistokkaina.

"Kylvetään sisälle kylvömultaan helmi-huhtikuussa. Peitetään ohuesti. Itää noin 10 vrk:ssa 20 asteessa. Taimet istutetaan istutusmultaa sisältäviin ruukkuihin ja siirretään ulos kasvupaikalle vasta kun yöpakkasten vaara on ohi. Viihtyy auringossa tai puolivarjossa."

Lähde-> Puutarhanetin kauppa.!!

Mulla on siemenet pussissa. Kannattaakohan edes yrittää, jos se noin takkuista on.

Olen tässä miettinyt, että kuka kertoisi minkälaisia on EDELWEIS : n siemenet ja miten ne kylvetään ja milloin. Oisin niin ihastunut tähän(kin) ja haluaisin nyt yrittää itse kasvattaa sitä lisää. Kuinka kauan menee kylvöstä kukkimiseen, sun muuta. Kun tämä siemenhulluus nyt kerran minuunkin tarttui täältä kieli ulkoa, vaikka ei pitänyt.

pihamittari, löytyisköhän kuukkeloiden tietoa Euroopanalppitähdestä - Leontopodium…??

Kiitos Euffis , tuo suomenkielinen nimi oli hukassa , en muistanut sitten millään . Pitääpä alkaa tutkimaan.

pihamittari, niin käy joskus itse kullekin…:))

Tuosta amppelidianasta vielä; mä tein niin kuin pussin ohjeissa sanottiin - kasvu (tasan niillä kahdella, jotka iti niistä monista monista…) oli todella hidasta ja kitukasvuista. Eikä niistä kunnon taimia tullutkaan. Ostinpa taimitarhalta valmiit isot taimet.

Sen takia kyselin, koska mulla on tuolla vielä toinen pussi ja halusin tietää minkäläisia kokemuksia toisilla on ollut - jos on ollut!Että kannattaako niitä edes yrittää. Valmiit taimet on aika edullisia, mutta mukavaahan olis katsella ‘ihan omia’!!!