Ostin kymmenen kuutiota multaa paikalliselta maanrakennusurakoitsijalta. Multa myytiin seulottuna multana. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Seassa on jonkin verran savikökköjä, elinvoimaisia juuria, oksanpätkiä, kiviä jne. Olisiko syytä valittaa, vai onko tuo tavallista? Hinta nyt ei päätä huimannut, 170 € kuljetuksineen.
Meillä seulottu multa sisälsi lasinpaloja ja paljon nokkosen simeniä. tarkoituksena oli tasoitaa sillä nurmikkoa, mutta jouduimme jättämään sne varmuuden vuoksi kummuksi. Nokkosoa jouduimme hävittämään monta vuotta. kannattaa katsoa ensinmitä siinä mullassa itää, ettei levitä tontille vaikeasti torjuttavia rikkiksiä.Se oli ensimmäinen ja viimeine multatilaus. Nyt on tilattu seulomatonta hiekkaa ja käytetty sitä maanparannuksen ja tasoituksena.kanankakkarekeet lannoituksena.
lasinpaloista kannattaa ainakin valittaa. vaikka saisi ilmaiseksi ei kukaan halua lasinpaloja nurmikolle.Ei tuo mitään halpaa ole. Jotain jätemaata ovat myyneet multana.
Seulottu multa on multaa joka on seulan läpi kulkenut. Silloin siitä on kaikki seulan silmäreikää isompi jäänyt kyydistä pois. Käytännössä tarkoittaa sitä, ettei siellä pitäisi olla isoja kiviä tai isoja paakkuja. Käytetyn seulan silmäkoosta riippuu kuinka iso on iso.
Jos siellä tuonkokoisia kiviä on (tai minkäänkokoisia lasinpaloja) niin kyllä mä melkein kysisin siitä mullasta. Lasi ei kuulu mun mielestäni multaan koskaan.
Kivien suhteen on vähän kaksijakoinen juttu: mä en tykkää erityisesti kivistä, enkä varsinkaan mullan seassa noin isoja kiviä/paakkuja huolisi.