Tässä ihan oma paikka Sinisievikille (Nemophila menziesii) ja lähisukulaiselleen Täpläsievikille (Nemophila maculata). Kuvat olisivat tervetulleita tähän alkuun - keneltä löytyisi ?
Viime kesältä...
Välke, oishan me vähemmälläkin uskottu
Parempi nyt, aattelin jo että mulla silmät harittaa kun kuva oli niin monistunut
En löytänyt tälle omaaotsikkoa Täpläsievikki.enkä tälle kellohunajakukalle.
Kellohunajakukka.
Täältä löytyi paikka täpläsievikille
Kellohunajakukallekin on oma paikkansa täällä kesäkukissa, asiaa lajeittain paikasta löytyy kohdasta “Hunajakukka, Phacelia”
onko tuo sinisievikki monivuotinen?Entä täplä?
Yksivuotisia kesäkukkia ovat kumpikin. Kylvetään suoraan kasvupaikalle, ovat helppoja kasvatettavia.
Hyvissä oloissa voi muutamat siemenet säilyä talven yli.Minulla on kahtena kesänä noussut muutama sinisievikki edellisen kesän jäljiltä. Niitä ei sitten ole huomannut ennen kuin joukunen pieni kukka kurkistaa kukkapenkin ja nurmikon rajamailta.
Minulla on kohta sinisievikkiä rikkaruohoksi asti. Kolmisen vuotta sitten keväällä yhden pussillisen kylvin. Olkoon se ongelmistani suurin = ).
Täpläsievikkiä viime vuonna kylveskelin ruusuympyrän reunalle - syksyllä keräsin paljon siemeniä ja loput revin irti jo ajoissa...silti nyt tuo penkin reunus on täynnä tuota luikertelevaa, salakavalaa siemenenpoksauttelijaa......eli kylvä kerran ja autuus on sinun jatkossakin!
Kaunis alkukesän kukkija
Meillä oli tuo viime kesänä ruukussa ja se on siementänyt ja nyt on pari pientä siementainta maassa kasvamassa.
Mä menin kylvämään sinisievikkiä pari viikkkoa sitten, pitääkö koulia ja jos, montako alkua esim. jugurttipurkkiin? (loput älyän kylvää suoraan ulos;D)
Tyhmä kysymys aloittelijalta; voiko sinisievikkiä kylvää esim. johonkin paikkaan nurtsia niin että kukat nousevat sieltä nurmikon keskeltä? Vai pitääkö se laittaa ihan penkkiin?
Ei sinisievikki taida nurmikossa viihtyä, penkissä kyllä kukkii. Ei ole tullut nurmikkoon kylvettyä. Varisseet siemenet saattaa itää seuraavana keväänä.
Olen jostain syysta kuvitellut, että täpläsievikki on vähän kuin rikkaruoho: itää helposti, nopeasti ja varmasti. No, ensimmäisen siemenen itämiseen meni 11 päivä. Pitkän aikaa se sai kasvaa ihan vain itsekseen, kunnes parin viikon kuluttua sai seuraa muutamasta muusta. Koulin taimet melkein kahden kuukauden kuluttua kylvöstä. Yksi taimi oli itänyt vasta edllisenä päivänä, joten jätin sen vielä purkkiin. Ja eiikö mitä. Jottei sillä olisi niin yksinäistä, kun kaverit lähtivät, niin muutama uusi siemen päätti itää sille seuraksi. Kahden kuukauden kuluttua kylvöstä koulinnan jälkeen. Nyt purkissa on taas muutama taimi.
Itää nopesti ja varmasti ??? Täältä pentistä viime kesänä bongasin kuvan , siemenketjukirjeestä siemeniä, mutta loppu oli surkia…edes yhtä sirkkataimea ei ole noussut ja kylvämisestä reilut 2 kk… se siitä, snirff, täytyy tyytyä ihailemaan täällä toisten kuvia.
Kukkahöperö, ei minullakaan niitä taimia ole kuin 6 plus ne 3 tai 4 vielä siinä kylvöpurkissa. Eli se siitä varmasta itämisestä täälläkin.