Sievikki, Nemophila

Kylvin ostosiemeninä sitä mustakukkaista sinisievikkiä sipulikukkapenkin eturiviin, innostuksissani kylvin koko pussillisen, kun niin pieniä olivat. Epäilin ettei kuitenkaan idä kaikki. Jonkun aikaa meni, ja niin oli pieniä sirkkalehtiä ihan vierivieressä koko rivi täynnä. Ensimmäiset oikeat lehdet kasvatettuaan jäivät jorottamaan. Koulin ne tänään, pelkäsin että tukehtuvat muuten toisiinsa. Hyvät juuristot oli ehtineet kasvattaa jorottaessaan. Puolet siirsin isoon ruukkuun muiden kukkien seuraksi ja puolet takasin penkkiin mutta vähän enemmän hajalleen. Toivottavasti tykkäsi toimenpiteestä ja lähtee kasvamaan ja kukkimaan.

Sievikit availee nuppujaan

Mulla on mustasievikin siemeniä Hyötykasviyhdistykseltä ja ajattelin laittaa niitä parvekkeelle. Tarkoitus oli esikasvattaa niitä sisällä, mutta ketjun luettuani en olekaan enää niin varma! Lisäksi pussin takanakin puhutaan pelkästään “avomaakylvöstä varhain keväällä.” Mikähän kuukausi on tuo varhain keväällä? Parveke mulla on itään, mutta pyöreä ja talon kulmassa, joten etelästäkin paistaa. Hmm.

Montako taimea olisi sopiva määrä esim. viilipurkkiin?

Sievikki on nyt sievimillään ainaki niin ku mun omasta mielestä

kuva

Sievikkikin on sievä. (Vähän samanlalnen kuin piiankieli)
Jadetsulla on hieno sinisievikki.  Ei tarvinnu omaa kuvaa etsiä.