Kreeta-Eulaalia, kyllä se hyvin onnistui. Laitoin hiukaksi aikaa kylmäkäsittelyyn jääkaappiin ja nyt on tukevat taimet tulossa.
Eli esikasvatus olis hyvä, taidanpa laittaa sitten tuonne puuvaraston puolelle jokusen siemenen vähän vilvoittelemaan.
Ainakin kokeilen josko saisin tällätavalla sen kukkimaan jo ensimmäisenä vuotena. Yrittänyttä ei laiteta, väittävät
Juu, kyllä meidän kärsimättömien pitää yrittää!
Piti tulla tänne lukemaan välillä, kun luulin jo että olen koko kesän voikukkia kasvatellut sikurin sijaan:D
Minä petyin omaan sikuriin se on kasvanut liian isoksi (vuodessa) ja on häätöuhan alla. Jokainen varsi on niin pitkä ( lähes 2m) ja paksu ettei kasvi jaksa niitä itse kannatella vaan ne kasvaa nytten maatamyöten kukkii kyllä nätisti mutta jotenkin räjähtäneen näköinen.
Meillä Malva ja Sikuri kasvavat kilpaa pitutta melkeni 2metrisiä molemmat.Mitä jos tuon Sikurin alkuvaiheessa alkaisi latvomaan niin ei tuota pitutta kasvais noin hurjasti,pitäkin ensi kevänä kokeilla kuin käy.
Raili-45 eipä minulla tullut mieleen toi latvominen pitääpi kokeilla ensivuonna. Milloinkahan tuo sikuri kannataisi jakaa ?
Oisko maa liian vahva sikurille, Mäntykukka. Se tekee herkästi kaatuvia kasveja. Gotlannissa sikuri kasvoi reilu metrisenä ja kauniin terhakkaana pitkin tienvieriä kilpaa neidonkielen ja unikoiden kanssa. Ihan siis kiinni esim. pyörätien reunassa missä kasvoi vain muuten heinikkoa.
Maa ei todellakaan ole vahvaa. On soraisen rinteen juuressa multaa olen juurelle yrittänyt kerätä kuin ostin sen 10cm syvässä ruukussa enkä saanut niin syvää kuoppaa kaivettua kuin meillä niin kivistä. Kalkkinnut olen rinteen. Istutin sen kyllä väärään paikkaan koska turhan korkea siihen eteen mutta en nyt ole vielä muuta paikkaa keksinyt.
Minä oon jakanut sen syksyllä kun oli niin valtavan iso nyt on sit kolmella naapurillakin tuo sikuri.
Sikurikin aloittelee kukkimistaan,kukat ovat niin kauniin siniset,mutta kestävät vai päivän
Kukinnot menivät niin nopsaan ohi että en ehtinyt kuvaamaan omiani -väri on kyllä hyvin kaunis taivaansininen. Erheessä nypin vielä viimevuonna sikurin taimia voikukkina kunnes huomasin haaroittuneet juuret ja tein hätäistutuksen takaisin :DDD Sitten vielä syksymmällä kävi kovaääninen rouske yöaikaan kukkapenkissä -en ole varma oliko kyseessä siili vai myyrä mutta tarkkaan oli syöty -maatamyöten. Rusakko ei ollut asialla koska sen olisin taskulampulla huomannut.
toinen sikuri aidan vieressä ,on niin täynnä kukkia,on reilut 2m päivällä ovat täysin auki ja illalla jo kuukahtava hari kyllä niitä kukkia ihailisi pitenpäänkin.
Iloitsin löytäessäni pussillisen sikurin siemeniä hyötylootastani. Tarkempi tarkastelu paljasti niiden olevan salaattisikurin siemeniä. Plaah
Miikos, kylvä salaattisikurit keväällä, niin pääset ranskalaisten salaattien makuun Minä olin kyllä aikoinani vähän pettynyt tuon sikurin kauneusarvoon. Salaattisikuriin en ole ollut pettynyt
Ok eli kannattaa kokeilla. Kiitos vinkistä
Sikurin kasvatus on kiinnostanut pitempään ja viimein siemiäkin nyt hommattu, mutta miten voin tietää kasvatanko sitten sitä Luonnonmuotoista “kukkasikuria” vai Juurisikuria?
Tietäiskökö joku teistä jonkin hyvän selkeän kuvaston esim. netissä jossa asiaa voisi tarkastella ja näkisi selkeämmin ne erot? tai kenties omia kuvianne? Joku viljellyt voisi mieluusti selkeyttää näitä eroja.
Asiaa netissäkin on kyllä kauheasti, mutta jotensakin minulle jäi epäselvyys. Ostamassani siemenpussissa lukee vain Cichorium Intybus, sillä nyt ei vielä pitkälle pötkitä, kun vasta äsken huomasin että päälaatuja on ainakin kolmea.
Kukkineeko se yksivuotinen Juurisikuri sitten ollenkaan?
Muistaakseni kuivattua sikurin juurta käytettiin kahvin selvikkeenäkin.
Silmissä siintää jo tulevaisuuden köyhän eläkeläisen osani, jos terveys sallii körötellä polkupyörällä ovelta ovelle kauppaamassa Sikuria ( ja juuri kun Ärsyttää palstalla nämä ovelta ovelle kauppaajat ihan itse lähes teilasin, mutta eihän se minua tietenkään koskenut! ).
“Äkkiä ovet lukkoon sieltä se Sikurisantra taas tulloo!” :pinch: